Lone Star Funds indgår aftale om at købe BASFs Construction Chemicals forretning

Et datterselskab af den globale kapitalfond Lone Star har netop indgået købsaftale med BASF om erhvervelse af BASFs Construction Chemicals forretning. Købsprisen på kontant- og gældfri basis er €3,17 mia. Transaktionen forventes afsluttet i tredje kvartal 2020 med forbehold for godkendelse hos de relevante konkurrencemyndigheder.

"Vores mål var at finde et nyt hjem til Construction Chemicals, hvor virksomheden kan udnytte sit fulde potentiale," siger Saori Dubourg, medlem af den øverste ledelse i BASF SE og ansvarlig for Construction Chemicals. "Under Lone Star kan teamet i Construction Chemicals fokusere på vækst med en branchespecifik tilgang."

"BASFs forretning under Construction Chemicals passer godt sammen med vores portefølje og supplerer vores investeringer i byggeindustrien," sagde Donald Quintin, President i Europa hos Lone Star. "Vi sætter stor pris på de anerkendte kompetencer og viden, som BASFs eksperter besidder inden for Construction Chemicals. Dette understøttes af stærke resultater, drevet af innovative produkter og en overbevisende Research & Development pipeline. Vi ser frem til i fællesskab at forfølge en vækstorienteret forretningstilgang."

Med mere end 7.000 ansatte har BASFs forretning Construction Chemicals produktionssteder og salgskontorer i mere end 60 lande og genererede i 2018 en omsætning på ca. €2,5 milliarder.

Indgåelsen af aftalen har omgående indvirkning på BASF-koncernens rapportering. Med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2019 er omsætning og indtjening for Construction Chemicals ikke længere inkluderet i omsætning, EBITDA og EBIT før særlige poster i BASF-koncernen.

Tallene for de forudgående år vil derfor blive revideret (BASF-koncernens korrigerede omsætning 2018 udgør: €60,2 milliarder; EBITDA 2018 korrigeret: €8,97 milliarder; EBIT før særlige poster 2018 korrigeret: €6,281 milliarder). Indtil kontrakten endeligt indgås vil indtjeningen blive præsenteret i indtægterne efter skat af BASF-koncernen som en særskilt post (’indkomst efter skat fra ophørte aktiviteter’).

Om Lone Star

Lone Star er et private equity-selskab, der investerer globalt i fast ejendom, aktier, kredit og andre finansielleaktiver. Siden oprettelsen af sin første fond i 1995, har Lone Star oprettet tyve kapitalfonde med samlede kapitalforpligtelser på i alt ca. $85 milliarder. Lone Star er en førende private equity- investor i byggematerialer og beslægtede brancher og har omfattende international erfaring i sektoren med en stærk portefølje af investeringer i både Europa og Nordamerika. For mere information om Lone Star: www.lonestarfunds.com

Fremadrettede udsagn og prognoser

Denne meddelelse indeholder fremadrettede udsagn. Disse udsagn er baserede på aktuelle skøn og prognoser fra bestyrelsen og tilgængelige oplysninger. Fremadrettede udsagn er ikke garantier for den fremtidige udvikling og de deri skitserede resultater. Disse er afhængige af en række faktorer; de indebærer forskellige risici og usikkerhedsmomenter, og de er baseret på antagelser, der måske viser sig ikke at være korrekte. BASF påtager sig ikke nogen forpligtelse til at ajourføre de fremadrettede udsagn, der er indeholdt i denne meddelelse ud over den lovgivningsmæssige forpligtelse.

Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. De omkring 122.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til succes for vore kunder, som man finder i næsten alle brancher og i næsten alle lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2018 opnåede BASF en omsætning på omkring 63 milliarder euro. BASF’s aktier handles på børserne i Frankfurt (BAS), London (BFA) og Zürich (AN). Yderligere oplysninger om BASF findes på www.basf.dk