Lolland Kommune

Lolland Kommune bygger en af de bedste broer til fagligt stærke elever

Del

Fra alle sider lyder opfordringen i årene her, at flere unge skal tage en ungdomsuddannelse. Og flere unge skal også helst tage ungdomsuddannelser, der er målrettet produktionsdanmark. For det er her, de store muligheder er, og det er den sikre investering for både de unge og for samfundet. De to ting har man i Lolland Kommune slået sammen i ”Science Camp”, som er et samarbejde mellem grundskoler, CELF og Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) på Lolland. Det konkluderer Tænketanken DEA efter at have set på brobygningsforløbene herhjemme, overgangen fra grunduddannelsen til ungdomsuddannelsen. Her fremhæves Science Camp som et af landets bedste forløb.

Science Camp er en uges forløb for udvalgte fagligt dygtige elever fra folke- og privatskolers 9. klasse, som de lokale UU-vejledere i samarbejde med lærerne opfordrer til at deltage. Campen finder sted på CELF i Nakskov, hvor HTX-lærere underviser eleverne, der møder fag, som de ikke møder i grundskolen. Eleverne afprøver ting i laboratoriet og i kemilokalet og arbejder som ”mini-forskere” og med virkelighedsnær matematik. Arbejdet minder om en normal skoledag, men det faglige niveau er højere, og undervejs deltager også 3. års-elever fra HTX, som kan hjælpe 9. klasses-eleverne med opgaverne, og som deltagerne kan sparre med om HTX-uddannelsen.

Forløbet er båret af et højt engagement hos ledere, undervisere og elever fra HTX og 9. klasse, og i Lolland Kommune er man glad for, at brobygningsforløbet, som har kørt i nogle år, nu fremhæves som et af landets bedste:

”Det her er et flot skulderklap til kommunens skoler, CELF og UU. De ledere, lærere og HTX-elever, der sammen har skabt et rigtig spændende forløb, og som gør et kæmpe arbejde for at give vores 9. klasse-elever et billede af, hvad HTX kan tilbyde. De giver en virkelighedsnær oplevelse af HTX. De udfordrer det for mange automatiske valg af det almene gymnasium for de fagligt stærke elever, og de udfordrer også mange forældres opfattelse af HTX”, siger Kasper Roug, formand for Børne- og Skoleudvalget.

Tænketanken DEA’s undersøgelse viser, at de bedste brobygningsforløb generelt har det til fælles, at de udfordrer den traditionelle ramme. De møder elevernes behov, og eleverne får faglige udfordringer i en ny praksisnær virkelighed. De bedste brobygningsforløb giver mening for den enkelte elev, hvad enten de er fagligt stærke eller ej.

”Vi har traditionelt stor fokus på de fagligt svage og deres uddannelsesvalg. Med god grund, men det er vigtigt, at vi som supplement til den indsats også har tilbud til vores fagligt stærke elever. De kan også være i tvivl om, hvilken vej de skal tage efter 9. klasse. Og her er det kun godt at udfordre det almene gymnasium som det sikre valg. Ikke at der er noget at udsætte på det almene gymnasium – tværtimod – men det er vigtigt at have øjnene åbne overfor, at der også findes andre uddannelsesveje, som giver lige så store muligheder. Ja, som giver næsten større muligheder. I ugerne her taler vi om, at byggestarten på Femern-tunnelen måske bliver fremrykket med halvandet år, og forude venter så et årti med kæmpe muligheder. Det gælder for alle, men ikke mindst for de unge, som tager en erhvervsuddannelse eller går på HTX.”

I 2017 (uge 45) var der 21 elever på Science Camp. Som supplement til Science Camp på HTX findes der også et tilsvarende forløb på handelsgymnasiet (HHX), kaldet Business Camp, som er et forløb for de 9. klasses elever, der går med en iværksætter i maven.

Fakta

Som led i et større fokus på styrkede overgange har Tænketanken DEA undersøgt grundskolens overgange til ungdomsuddannelserne. Undersøgelsen angår brobygningsforløb for elever i 9. og 10. klasse samt vejledning generelt.

I maj og juni 2016 udsendte DEA et spørgeskema til alle landets UU-ledere. Ud af landets 56 UU-ledere har 45 besvaret spørgeskemaet. Desuden blev alle indbudt til at indsende deres bud på Danmarks bedste brobygningsforløb, hvoraf Tænketanken DEA udpegede otte brobygningsforløb til Danmarks bedste, herunder Science Camp.

Du kan læse mere om DEA’s undersøgelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelser her.

Nøgleord

Kontakter

Ole K. Larsen
Afdelingsleder UU Lolland
21 77 8145

Kasper RougFormand for Børne- og Skoleudvalget

20 25 97 05

Information om Lolland Kommune

Lolland Kommune
Lolland Kommune
Jernbanegade 7
4930 Maribo

54 67 67 67http://www.lolland.dk/

Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Flere pædagoger til daginstitutioner i Lolland Kommune13.9.2018 06:10Pressemeddelelse

Socialstyrelsen har tildelt Lolland Kommune 16,9 millioner kr. til arbejdet med den tidlige indsats i fem af kommunens daginstitutioner. Midlerne går til at ansætte flere pædagoger med henblik på at styrke børnenes trivsel og udvikling. Med de ekstra hænder bliver der flere og bedre muligheder for at arbejde med børnene i mindre grupper, og børnene vil opleve mere voksenkontakt og nærvær i dagligdagen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum