Lolland-Falster har rimelige priser på byggetilladelser

Alle, der vil bygge i Lolland Kommune, skal i gennemsnit betale 600 kroner per time, kommunen bruger på at sagsbehandle byggetilladelsen, mens det i Guldborgsund koster 1.000 kroner per byggetilladelse. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Uanset om du skal bygge en ny lagerhal eller et nyt parcelhus, så koster det i Lolland Kommune i gennemsnit 600 kroner per påbegyndt arbejdstime at få sagsbehandlet en byggetilladelse, mens Guldborgsund Kommune leverer den samme service til et fast gebyr på i alt 1.000 kroner.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri over de gennemsnitlige timepriser, som kommunerne tager, når de sagsbehandler byggetilladelser til enfamilieshuse, landbrugsbygninger, fabriksbygninger og etagebyggeri.

- En gennemsnitlig timepris på op til 600 kroner er inden for, hvad jeg vil betegne som rimeligt. Det afgørende er selvfølgelig ikke nødvendigvis selve timeprisen, men den regning som kommunerne i sidste ende sender afsted. Derfor kræver en høj timepris også en høj effektivitet, så slutprisen i sidste ende også opleves som rimelig af de borgere og virksomheder, som skal betale for servicen. Hvis det fx gælder et parcelhus, så bør prisen også afspejle, at det er ukompliceret byggeri, og det bør ikke koste mere end allerhøjst 6.000 kroner – og for det meste også mindre, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

Dansk Byggeri ser også positivt på det faste gebyr på 1.000 kroner for en byggetilladelse i Guldborgsund.

- Det opleves uden tvivl positivt og imødekommende over for dem, som vil bygge, at byggetilladelsen koster et mindre symbolsk beløb. Samtidig er langt de fleste byggesager ukomplicerede sager, og alt det papirarbejde der er ved at registrere timer, udskrive regninger, opkræve penge osv., det koster jo nærmest mere i administration end selve byggetilladelsen, og derfor kan det give god mening at have et fast gebyr, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

Kommunerne må ikke tjene penge på at sagsbehandle byggesager, og de må derfor kun opkræve et gebyr svarende til de udgifter, som de har på selve sagsbehandlingen.

- Generelt set har kommunerne på Lolland-Falster en fornuftig prisstruktur. Men ligesom prisen skal være rimelig, så skal sagsbehandlingstiden også være det. En lav pris må aldrig være på bekostning af en lang ventetid. Kommunerne skal have styr på begge dele, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.