Lokallån bidrager til lokalhistorien

Andelskassens lokallånspulje støtter redaktionen bag udgivelsen af bogserien ”Tjele på langs”.

Tage Mallling, centerdirektør i Andelskassen i Viborg, og redaktionen bag bogserien "Tjele på langs"

Siden 1997 har en lille redaktion med to års mellemrum udgivet bogen ”Tjele på langs – egnshistorie og folkeliv”.

I alt er det over årene blevet til 12 udgaver af det lokalhistoriske værk, hvori borgere, bosat og/eller opvokset på egnen, fortæller om livet i området omkring Tjele – nærmere bestemt den gamle Tjele Kommune.

Den seneste udgave udkom i 2018 og rummer i alt 12 fortællinger fordelt på 232 sider. Heri fortæller Jonna Bach om Pigen fra Løvel, som i 1885 fik en dom for majestætsfornærmelse, mens Jette Skive, opvokset på Hammershøj Mejeri og i dag rådmand i Aarhus, fortæller om sin opvækst, og Arne Bech Sørensen, der i mange år var leder af Tjele Kommunale Ungdomsskole, giver et historisk rids over skolens 37-årige virke.

At samle fortællinger fra bidragsyderne og redigere tekst og billeder kræver naturligvis udstyr – først og fremmest en god computer.

Og den lille redaktion bag ”Tjele på langs” – Lene Hove, Turi Thomsen og Hans Engberg – kan nu gå på jagt efter en ny computer og dernæst købe de nyeste og bedste redigeringsprogrammer. Redaktionen har nemlig modtaget 10.000 kr. fra Andelskassen i Viborg.

- Det betyder temmelig meget for os. Vi kan lige få tingene til at løbe rundt ved at udgive og sælge bogen, så der er nok til at få den næste trykt. Derfor har vi i årenes løb ikke haft overskud til at købe nyt og bedre udstyr. Vi arbejder på en PC fra 2008, og det er ved at være dér, hvor trykkeriet ikke længere rigtig kan behandle det, de får fra os. Så nu glæder vi os til at få en ny PC, siger redaktionsmedlem Hans Engberg.

Pengene kommer fra Andelskassens såkaldte Lokallånspulje. Hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil, lægger Andelskassen 1.000 kr. i puljen, og én gang årligt bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål.

- Vi har valgt ”Tjele på langs” som et af de projekter, vi gerne vil støtte i år, fordi redaktionen gør en fabelagtig god indsats for sit lokalområde. At de for få midler har været i stand til at udgive en bog fast gennem mere end 20 år – og i en imponerende kvalitet – er fantastisk, siger Tage Malling, centerdirektør i Andelskassen i Viborg.

Det er Andelskassens aktionærråd i Midtjylland, der har valgt ”Tjele på langs” som modtager af penge fra lokallånspuljen. Sidste år modtog blandt andre den socialøkonomiske virksomhed FlexFabrikken i Viborg midler fra puljen.

Ønskes yderligere information, kan kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank kontaktes på telefon 87 99 30 33 eller mobil 23 72 55 70.

John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers15.4.2019 12:56:36 CESTPressemeddelelse

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan. ”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.” I fritiden går John Henrik Fry

Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.11.4.2019 11:31:45 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater