Lokallån bidrager til lokalhistorien

Andelskassens lokallånspulje støtter redaktionen bag udgivelsen af bogserien ”Tjele på langs”.

Tage Mallling, centerdirektør i Andelskassen i Viborg, og redaktionen bag bogserien "Tjele på langs"

Siden 1997 har en lille redaktion med to års mellemrum udgivet bogen ”Tjele på langs – egnshistorie og folkeliv”.

I alt er det over årene blevet til 12 udgaver af det lokalhistoriske værk, hvori borgere, bosat og/eller opvokset på egnen, fortæller om livet i området omkring Tjele – nærmere bestemt den gamle Tjele Kommune.

Den seneste udgave udkom i 2018 og rummer i alt 12 fortællinger fordelt på 232 sider. Heri fortæller Jonna Bach om Pigen fra Løvel, som i 1885 fik en dom for majestætsfornærmelse, mens Jette Skive, opvokset på Hammershøj Mejeri og i dag rådmand i Aarhus, fortæller om sin opvækst, og Arne Bech Sørensen, der i mange år var leder af Tjele Kommunale Ungdomsskole, giver et historisk rids over skolens 37-årige virke.

At samle fortællinger fra bidragsyderne og redigere tekst og billeder kræver naturligvis udstyr – først og fremmest en god computer.

Og den lille redaktion bag ”Tjele på langs” – Lene Hove, Turi Thomsen og Hans Engberg – kan nu gå på jagt efter en ny computer og dernæst købe de nyeste og bedste redigeringsprogrammer. Redaktionen har nemlig modtaget 10.000 kr. fra Andelskassen i Viborg.

- Det betyder temmelig meget for os. Vi kan lige få tingene til at løbe rundt ved at udgive og sælge bogen, så der er nok til at få den næste trykt. Derfor har vi i årenes løb ikke haft overskud til at købe nyt og bedre udstyr. Vi arbejder på en PC fra 2008, og det er ved at være dér, hvor trykkeriet ikke længere rigtig kan behandle det, de får fra os. Så nu glæder vi os til at få en ny PC, siger redaktionsmedlem Hans Engberg.

Pengene kommer fra Andelskassens såkaldte Lokallånspulje. Hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil, lægger Andelskassen 1.000 kr. i puljen, og én gang årligt bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål.

- Vi har valgt ”Tjele på langs” som et af de projekter, vi gerne vil støtte i år, fordi redaktionen gør en fabelagtig god indsats for sit lokalområde. At de for få midler har været i stand til at udgive en bog fast gennem mere end 20 år – og i en imponerende kvalitet – er fantastisk, siger Tage Malling, centerdirektør i Andelskassen i Viborg.

Det er Andelskassens aktionærråd i Midtjylland, der har valgt ”Tjele på langs” som modtager af penge fra lokallånspuljen. Sidste år modtog blandt andre den socialøkonomiske virksomhed FlexFabrikken i Viborg midler fra puljen.

Ønskes yderligere information, kan kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank kontaktes på telefon 87 99 30 33 eller mobil 23 72 55 70.

Lene Fisker ansat som souschef i Andelskassen i Ribe5.7.2019 16:51:42 CESTPressemeddelelse

49-årige Lene Fisker er pr. 1 juli ansat som souschef i Andelskassen i Ribe. Lene Fisker har de seneste to år været ansat i Jyske Bank i Ribe som leder af privatafdelingen, og tidligere har hun været i Skjern Bank, hvor hun var med til at starte afdelingen op. Lene har arbejdet i Ribe siden 1993 og boet der siden 1994, så lokalkendskabet til byen og området er stort. Privat er hun gift med Henning, og sammen har de to voksne børn på 21 og 23 år. Fritiden går med samvær med familien, ture i motionscenteret samt gå- og cykelture. ”Jeg valgte Andelskassen, fordi jeg gerne ville være en del af et udpræget lokalt pengeinstitut, hvor vi er synlige i lokalområdet og bakker op om lokale initiativer. Og sådan et pengeinstitut er Andelskassen. I det hele taget tiltaler bankens værdier mig rigtig meget, og jeg er sikker på, at jeg i Andelskassen i Ribe kan være med til at gøre en forskel sammen med en masse dygtige kolleger,” siger Lene Fisker i forbindelse med ansættelsen.

Søren Larsen ansat som investeringsrådgiver i Danske Andelskassers Bank A/S2.7.2019 10:59:58 CESTPressemeddelelse

39-årige Søren Larsen er ansat som ny investeringsrådgiver i Danske Andelskassers Banks Banking Services-afdeling, der er placeret i bankens hovedkontor i Hammershøj. Søren Larsen kommer fra en stilling som formuechef i Djurslands Bank. Inden da har han i en årrække arbejdet i Østjydsk Bank, først som investeringskonsulent og senere som investeringschef. Privat bor Søren i Hornbæk ved Randers sammen med Lisbeth og deres to drenge på 5 og 9 år. Fritiden bruger han sammen med familien eller i selskab med gode venner. I forbindelse med ansættelsen siger Søren Larsen: ”Jeg glæder mig til at være en del af Danske Andelskassers Banks investeringsafdeling med i alt seks dygtige kollegaer siddende ved bankens investeringsbord, som jeg kan sparre med i det daglige. Jeg skal naturligvis først og fremmest beskæftige mig med aktier og investeringer på samme måde, som jeg har gjort det i mine seneste jobs. Det nye er, at jeg i dette job får gode muligheder for at have endnu større fokus på kunderne

Mads Lyhne ansat som valuta- og kundechef i Danske Andelskassers Bank A/S19.6.2019 15:35:27 CESTPressemeddelelse

48-årige Mads Lyhne er ansat som valuta- og kundechef i Danske Andelskassers Banks Banking Services-afdeling, der er placeret i bankens hovedkontor i Hammershøj. Mads Lyhne har de seneste fem år været områdedirektør for finansområdet i Sparekassen Kronjylland. Privat bor han i Gistrup syd for Aalborg sammen med sin kone Tina og deres to sønner på 12 og 14 år. Fritiden går med golf og badminton samt familiens fælles hobby – rejser. ”Jeg kendte Danske Andelskassers Bank gennem Sparinvest-samarbejdet og var ikke i tvivl, da jeg fik tilbudt den spændende stilling som valuta- og kundechef. Serviceringen af mindre pengeinstitutter bliver en vigtig del af mit ansvarsområde, og det er også noget, jeg har erfaringer med fra mit tidligere job. Jeg glæder mig til fortsat at arbejde med dette segment i en mellemstor, ambitiøs lokalbank med en spændende strategi og korte beslutningsveje,” siger Mads Lyhne i forbindelse med ansættelsen.