Lokallån bidrager til lokalhistorien

Andelskassens lokallånspulje støtter redaktionen bag udgivelsen af bogserien ”Tjele på langs”.

Tage Mallling, centerdirektør i Andelskassen i Viborg, og redaktionen bag bogserien "Tjele på langs"

Siden 1997 har en lille redaktion med to års mellemrum udgivet bogen ”Tjele på langs – egnshistorie og folkeliv”.

I alt er det over årene blevet til 12 udgaver af det lokalhistoriske værk, hvori borgere, bosat og/eller opvokset på egnen, fortæller om livet i området omkring Tjele – nærmere bestemt den gamle Tjele Kommune.

Den seneste udgave udkom i 2018 og rummer i alt 12 fortællinger fordelt på 232 sider. Heri fortæller Jonna Bach om Pigen fra Løvel, som i 1885 fik en dom for majestætsfornærmelse, mens Jette Skive, opvokset på Hammershøj Mejeri og i dag rådmand i Aarhus, fortæller om sin opvækst, og Arne Bech Sørensen, der i mange år var leder af Tjele Kommunale Ungdomsskole, giver et historisk rids over skolens 37-årige virke.

At samle fortællinger fra bidragsyderne og redigere tekst og billeder kræver naturligvis udstyr – først og fremmest en god computer.

Og den lille redaktion bag ”Tjele på langs” – Lene Hove, Turi Thomsen og Hans Engberg – kan nu gå på jagt efter en ny computer og dernæst købe de nyeste og bedste redigeringsprogrammer. Redaktionen har nemlig modtaget 10.000 kr. fra Andelskassen i Viborg.

- Det betyder temmelig meget for os. Vi kan lige få tingene til at løbe rundt ved at udgive og sælge bogen, så der er nok til at få den næste trykt. Derfor har vi i årenes løb ikke haft overskud til at købe nyt og bedre udstyr. Vi arbejder på en PC fra 2008, og det er ved at være dér, hvor trykkeriet ikke længere rigtig kan behandle det, de får fra os. Så nu glæder vi os til at få en ny PC, siger redaktionsmedlem Hans Engberg.

Pengene kommer fra Andelskassens såkaldte Lokallånspulje. Hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil, lægger Andelskassen 1.000 kr. i puljen, og én gang årligt bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål.

- Vi har valgt ”Tjele på langs” som et af de projekter, vi gerne vil støtte i år, fordi redaktionen gør en fabelagtig god indsats for sit lokalområde. At de for få midler har været i stand til at udgive en bog fast gennem mere end 20 år – og i en imponerende kvalitet – er fantastisk, siger Tage Malling, centerdirektør i Andelskassen i Viborg.

Det er Andelskassens aktionærråd i Midtjylland, der har valgt ”Tjele på langs” som modtager af penge fra lokallånspuljen. Sidste år modtog blandt andre den socialøkonomiske virksomhed FlexFabrikken i Viborg midler fra puljen.

Ønskes yderligere information, kan kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank kontaktes på telefon 87 99 30 33 eller mobil 23 72 55 70.

Andelskassens lokallånspulje støtter Ungdommens Røde Kors i Viborg1.2.2019 15:19:18Pressemeddelelse

Andelskassen støtter Ungdommens Røde Kors’ lokale Viborg-afdeling med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at de unge frivillige, der lægger masser af tid og kræfter i Ungdommens Røde Kors, er med til at gøre en vigtig forskel for en masse børn og unge og dermed gøre Viborg til et bedre sted at bo. Støtten vækker stor glæde hos foreningens formand og næstformand, der mødte op en kold januar-eftermiddag for at modtage pengene og masser af anerkendelse fra Andelskassens centerdirektør i Viborg.

Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge21.12.2018 13:52:17Pressemeddelelse

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09:49Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr