Lokale virksomheder giver Furesø kommune ros og gode råd

Furesø Kommune fik både ros og gode råd af de lokale virksomheder, da Dansk Byggeri Nordsjælland og kommunen forleden holdt det årlige dialogmøde. Samarbejde om uddannelse og økonomisk sikkerhed ved kommunale håndværksopgaver var nogle af emnerne på dagsordenen.

På dialogmødet talte man om, hvordan det står til med erhvervsvenligheden i Furesø. Og kommunen fik blandt andet ros for at hæve grænsen for, hvornår virksomheder, der arbejder for kommunen, skal stille med en bankgaranti. Det betyder, at virksomhederne nu først skal stille økonomisk sikkerhed, når de byder på opgaver på en million kroner eller mere.

- Det er rigtig positivt, at Furesø Kommune er lydhør over for virksomhedernes ønske og har hævet grænsen fra 300.000 til en million kroner. Det er en klar fordel for virksomhederne, at de ikke skal i banken, inden de byder på opgaver under en million kroner, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen.

En god dialog mellem kommune og virksomheder
For borgmester i Furesø Kommune Ole Bondo Christensen er det vigtigt at mødes med repræsentanter fra de lokale bygge- og anlægsvirksomheder for at drøfte, hvad kommunen gør godt, og hvor der er plads til forbedringer.

- Det er vigtigt for os, at Furesø er en attraktiv kommune at drive virksomhed i, så vi også i fremtiden har lokale arbejdspladser og et erhvervsliv, der skaber vækst til gavn for hele kommunen. Derfor er det rigtig godt, at vi har de årlige dialogmøder, hvor virksomhederne fx kan komme med input til, hvor vi konkret kan sætte ind for at gøre forholdende bedre for det lokale erhvervsliv. Det er blandt andet derfor, at vi har valgt at sænke grænsen for, hvornår virksomheder skal stille med økonomisk sikkerhed, når de byder på kommunens opgaver, siger borgmester Ole Bondo Christensen.

Forslag om lokalt samarbejde om uddannelse
På mødet foreslog Dansk Bygger Nordsjælland, at kommunen indgår en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri, der blandt andet vil forpligte parterne til at arbejde sammen om at få flere unge til at interessere sig for en fremtid som fx murer eller struktør og om at finde lærepladser til de unge, der vælger en uddannelse inden for bygge- og anlægsbranchen. Furesø Kommune var lydhør over for forslaget og vil se nærmere på fordelene ved en partnerskabsaftale.

Borgmester i Furesø Kommune Ole Bondo Christensen, telefon 7216 5200
Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 48 36 36 36