Lokale landmænd inviterer til Økologisk Høstmarked

I weekenden 31. august og 1. september inviterer økologiske landmænd til Økologisk Høstmarked. Det er en oplagt mulighed for at tage børn, bedsteforældre, naboen, vennerne eller kæresten under armen og opleve, hvor de økologiske dyr bor og grøntsagerne gror. Der er mere end 80 økologiske værter fordelt i hele landet, så alle har mulighed for et besøg i nærheden af, hvor de bor

I landbruget er høsten en særlig årstid, hvor resultatet af mange måneders arbejde fejres. Den særlige stemning vil de økologiske landmænd gerne dele med andre. Derfor inviterer de hvert år indenfor til en sensommerdag i økologiens tegn.

Økologisk Høstmarked – som afholdes i weekenden den 31. august og 1. september - er for alle, som har lyst til at se dyrene tæt på, smage på grøntsager og få en førstehåndsoplevelse af, hvordan de økologiske fødevarer bliver produceret. Formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, opfordrer alle til at deltage:

Fårehunde, permakultur og blomstersalat
På Fjordgården I Holbæk er der for eksempel mulighed for at klappe fårene og se fårehundene Aslan og Fanny på arbejde. Børnene kan lege i halmen og man kan gå en tur på gårdens marker og engarealer ned til Holbæk Fjord. Der vil være forskellige aktiviteter for børn og barnlige sjæle og blandt andet mulighed for at høre et foredrag om permakultur.

På naturplanteskolen I Hedehusene kan man besøge en have med spiselige, klimarobuste bede, ænder og høns, og der er rundvisning med smagsprøver på spiselige blomster og planter i haven.

Til det Økologiske Høstmarked kan du flere steder samtidig klare lidt af ugens indkøb i en gårdbutik og blive klogere på, hvordan du med dine øko-indkøb i hverdagen er med til at sikre, at også næste generation har rent grundvand. Til høstmarkedet er det også muligt at stille spørgsmål til og få svar fra dem, der kender økologien bedst - nemlig landmændene.

Landsdækkende event
Høstmarkedet er den økologiske branches fælles landsdækkende forbrugerevent, som arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med værter over hele landet. Sidste år valgte 75.000 danskere at bruge en dag på at besøge den lokale økologiske landmand.

På hjemmesiden www.høstmarked.dk er det muligt at læse mere om, hvad du kan opleve på de enkelte gårde og finde den gård, der passer til interesse og kørselsafstand. Beskrivelserne opdateres løbende, så hold øje med favoritgårdene.

Kom til Økologisk Høstmarked d. 31. august og 1. september 2019.

Download til fri redaktionel afbenyttelse pressefotos og  stemnings film  til brug på fx hjemmesider. Foto og film er optaget fra tidligere års Økologisk Høstmarked.

Kommer du i år? Økologisk Høstmarked

For yderligere oplysninger om Økologisk Høstmarked:

Per Kølster, formand, Økologisk Landsforening, pk@okologi.dk, 22 22 07 37,

Birgitte Nygaard, projektleder, Økologisk Landsforening, bny@okologi.dk, 30 32 87 33
David Erichsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, dae@okologi.dk, 31 40 99 85

Fjordgården, 21 43 23 03
Naturplanteskolen i Holbæk, 20 95 24 44