Lokal virksomhed tager stort ansvar for at uddanne unge

CP Kelco har de seneste 18 år haft 140 lærlinge og 110 praktikanter ansat inden for en bred vifte af fagområder. Ingen andre virksomheder i DI Roskilde/Køge Bugt tager så stort et ansvar for at sikre unge en uddannelse. Derfor modtager virksomheden den regionale praktikpladspris for 2019.

CP Kelco ApS har gennem årene tilbudt lære- og praktikpladser til kommende automatikteknikere, industri-, proces- og lageroperatører, laboranter, kontorelever og smede.

Mere end 140 lærlinge og elever er blevet oplært på virksomheden. Heraf er de 90 industri-, proces- og lageroperatører, og mange er stadig ansat i dag. Sidste år var der 13 lærlinge på virksomheden. Det er en stigning på hele 38 pct. sammenlignet med året før.

- Fabriksdirektør Jørn Stryger brænder for at uddanne fremtidens faglærte. Hans evne til at uddanne lærlinge og elever tjener som inspiration for alle andre virksomheder i lokalområdet, siger formand for DI Roskilde/Køge Bugt Carsten K. Jensen.

Borgmester i Køge Kommune Marie Stærke glæder sig over, at så mange unge bliver uddannet hos CP Kelco.

- Vi er dybt afhængige af, at virksomhederne tager ansvar for at uddanne fremtidens faglærte. Nøglen til succes er, at vi får skabt langt flere praktikpladser i de kommende år. Her viser CP Kelco vejen med deres mangeårige lærlingeindsats. Det fortjener en stor anerkendelse, siger borgmester i Køge Kommune Marie Stærke.

Den systematiske indsats over mange år er årsag til, at CP Kelco ApS i dag modtager DI’s regionale praktikpladspris. Det er første gang prisen bliver uddelt.

- CP Kelco vinder DI’s Praktikpladspris i DI Roskilde/Køge Bugt på grund af det systematiske arbejde med at integrere lærlinge og elever i virksomheden. De går foran og tager et klart ansvar for at uddanne fremtidens faglærte, siger formand for DI Roskilde/Køge Bugt Carsten K. Jensen.

Stor mangel på faglærte

DI uddeler i både 2019 og 2020 en praktikpladspris til 25 medlemsvirksomheder over hele landet, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomhederne opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i alle DI’s regionalforeninger.

Fakta om CP Kelco ApS

CP Kelco i Lille Skensved ved Køge er med 370 arbejdspladser en af de største produktionsvirksomheder på Sjælland inden for fødevareingredienser. Virksomheden er en del af den globale CP Kelco koncern, der producerer ingredienser til forbedring af tekstur, konsistens og stabilitet i fødevarer samt i farmaceutiske og industrielle produkter.

I Lille Skensved produceres primært ingredienserne pektin og carrageenan på basis af citrusskaller og havtang –til brug i eksempelvis marmelade, frugt- og mælkedrikke, slik og kager.

CP Kelco sælger til over 100 lande og har et konstruktivt samarbejde med kunderne, som især er de store fødevareproducenter. CP Kelco koncernen har på verdensbasis 7 fabrikker og beskæftiger i alt ca. 2000 medarbejdere.

Kontaktperson hos CP Kelco i Lille Skensved:

Fabriksdirektør Jørn Stryger 2165 1663.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829

Chefkonsulent Jes Lerche Ratzer
Tlf. 3377 4518