Lokal metalvirksomhed vinder pris for at uddanne fremtidens faglærte

Gode lærepladser og succesfulde lærlingeforløb er en central del af forretningen hos Aviatec ApS i Nørresundby. For sin vedholdende og inspirerende indsats har virksomheden i dag modtaget DI Aalborgs Lærepladspris.
DI Aalborgs formand Peter Rindebæk og borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen overrakte  DI Aalborgs Lærepladspris til Aviatecs CEO og medejer Bo Hammer Pedersen og director og medejer Jeppe Troelsen. Foto: Henrik Marcher
DI Aalborgs formand Peter Rindebæk og borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen overrakte DI Aalborgs Lærepladspris til Aviatecs CEO og medejer Bo Hammer Pedersen og director og medejer Jeppe Troelsen. Foto: Henrik Marcher

Metalvirksomheden Aviatec ApS er en mindre virksomhed i stor udvikling, der producerer friktionssvejste komponenter til industrien. Samtidig har de et stort fokus på at uddanne fremtidens faglærte medarbejdere. Aktuelt er fire lærlinge i gang på virksomheden ud af i alt 22 ansatte.

- Jeg har fulgt Aviatec fra sidelinjen gennem en del år efterhånden, og de har altid gjort det enormt godt på lærlingeområdet. De har gjort det til en integreret del af deres forretningsmodel at have gode og involverende lærepladser, siger Peter Rindebæk, formand for DI Aalborg.

Tilgangen hos Aviatec ApS er egentlig simpel.

- Det vigtigste for os er faktisk at undgå at gøre forskel. Vores lærlinge skal føle sig som fuldgyldige og ligeværdige medlemmer af holdet, hvor alles indsats er vigtig, lyder det fra adm. direktør, Bo Hammer Pedersen.

Udover at have en inkluderende kultur omkring lærlinge og læreforløb har virksomheden også implementeret en række konkrete tiltag, som er med til at sikre gode og udbytterige læreforløb.

- Vi har opbygget nogle rammer og rutiner, som er med til at udvikle og involvere den enkelte lærling undervejs. Vi kombinerer opgaver og ansvar løbende, sådan at de hele tiden skal planlægge arbejdet og samarbejde med de andre lærlinge og medarbejdere, siger direktøren og fortsætter:

- Når vi lykkes med at få lærlingene godt integreret på holdet, så oplever vi, at de får en bedre forståelse af virksomheden, og hurtigt kan bidrage positivt. Faktisk er det tit vores lærlinge, der stiller spørgsmål i hverdagen og kommer med idéer til nye tiltag og forbedringer i virksomheden.

DI Aalborg uddeler lærepladsprisen i samarbejde med DI Lærepladsfællesskabet for at sætte fokus på de mange gode lærepladser rundt om i virksomhederne.

- Vi ved, at vi kommer til at mangle unge med en erhvervsuddannelse inden for nærmest alle brancher. Mit håb er, at gode lærepladser sammen med udsigten til fast arbejde er med til at gøre erhvervsuddannelserne endnu mere attraktive. Derfor fortjener en virksomhed som Aviatec stor hyldest, slutter DI-formanden.

Prisen blev uddelt på virksomheden tidligere i dag af Peter Rindebæk og borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen.

Fakta om Aviatec Aps
Aviatec udvikler og producerer metal komponenter med unikke egenskaber indenfor friktionssvejsning og højautomatiseret CNC bearbejdning. Virksomhedens eksport udgør over 85 % af omsætningen og kunder er primært indenfor Food & Pharma segmentet.