Løgnen de danske håndværkere kæmper med

Nu skal de gamle fordomme om dovne håndværkere, der kommer for sent, glemmer at slå toiletbrættet ned og sjusker med den endelige finish – én gang for alle manes til jorden. 3byggetilbud.dk og Anmeld Håndværker indgår et strategisk samarbejde.

Nu skal de gamle fordomme om dovne håndværkere, der kommer for sent, glemmer at slå toiletbrættet ned og sjusker med den endelige finish – én gang for alle manes til jorden. Sådan lyder den fælles mission for to af de største aktører i håndværkerbranchen. 3byggetilbud.dk og Anmeld Håndværker har nemlig indgået et strategisk samarbejde, og vil sammen slå et vigtigt slag for, at de danske håndværkere er garant for kvalitetshåndværk.

Og det er langt fra bare en mavefornemmelse denne konstatering baserer sig på. Det kan nemlig ses i de ‘tørre tal’.

Halvering i antal af dårlige håndværkeranmeldelser

Anmeld Håndværker har alle landets håndværkere registreret på deres portal. Tilbage i 2016 var 3,49% af de anmeldelser, som Anmeld Håndværker modtog på håndværkerfirmaerne med negativ mund. Det tal faldt en smule i 2017 og igen i 2018. I 2019 blev der for alvor sat rekord med en fantastisk lav score på kun 1,2% for dårlige anmeldelser.

“Over de seneste 3 år har håndværkerene fokuseret på udelukkende at levere gode kundeoplevelser. Og det har båret frugt i 2019. 98% af alle byggesager i 2019, der er anmeldt på Anmeld Håndværker er nemlig endt godt,” siger Peter Birkelund medstifter og direktør hos Anmeld Håndværker.

Et billede, som 3byggetilbud.dk, Danmarks største formidler af byggeopgaver, bestemt kan nikke genkendende til.

Vores håndværkere vinder historisk mange af de bygge- og renoveringsopgaver de byder på, og bygherrerne er glade for det arbejde, de udfører på sagerne. Det ved vi, da vi får et hav af positive tilbagemeldinger, når vi følger op på kundeoplevelsen.
Martin Borgstrøm, administrerende direktør i 3byggetilbud.dk
På 3byggetilbud.dk har bygherrerne i gennemsnit vurderet håndværkerne med 4,4 stjerner ud af 5 i 2019. Det er 3byggetilbud.dks bedømmelsesmodul, der samler egne anmeldelser med anmeldelser fra Anmeld Håndværker, Google, Facebook og Trustpilot med til at afsløre.

Unge takker nej til håndværkerbranchen

Der findes næppe en faggruppe, der møder fordomme, som håndværkerne gør. Og løgnen om dovne håndværkere har ikke kun konsekvenser for de, der hopper i arbejdstøjet i dag. Fordommene kaster også en sort skygge over de unge, der ønsker at uddanne sig til håndværkere.

”Jeg er overbevist om, at mange unge vælger håndværkerbranchen fra grundet det omdømme og de fordomme, som branchen møder. Og det er kritisk. Vi har brug for at flere uddanner sig som håndværkere,” siger Mads Teissøe, der er den anden medstifter af Anmeld Håndværker.

Mere end hver tredje dansker finder håndværkeren online

86 procent af alle forbrugere læser online anmeldelser inden de vælger et lokalt firma. Og det gælder også, når det kommer til valget af en håndværker. Det anslås nemlig, at mere end en tredjedel af den danske befolkning leder efter anmeldelser af håndværkerne online og tallet er stigende.

Håndværkerne ved i dag, hvor vigtigt det er at levere gode kundeoplevelser, og det er vigtigt at få fremhævet. Når ordet ‘anmeld’ bruges i forbindelse med restaurant- og bilanmeldelser er det positivt ladet. Men når ordet anmeld kombineres med håndværk, så går tankerne i retning af snyd og klamphuggere. Det vil vi være med til at ændre.
Peter Birkelund

En ændring som Anmeld Håndværker og 3byggetilbud.dk nu er gået sammen om.

“Med 20 år i branchen ved vi om nogen, at de danske håndværkerfirmaer er værd at stå på mål for. Et strategisk samarbejde med Anmeld Håndværker giver rigtig god mening, da vi sammen kan få sat fokus på den gode kvalitet og service i håndværkerbranchen,” siger Martin Borgstrøm.

Om 3byggetilbud.dk og Anmeld Håndværker

• 3byggetibud.dk håndterer årligt over 45.000 byggeopgaver, samarbejder med 1400 håndværkere på landsplan og er Danmarks største formidler af byggeopgaver.
  • 3byggetilbud.dk slog rekord på indsendte byggeopgaver i august 2019 med knap 5000 indsendte opgaver.
  • 3byggetilbud.dks mål er at gøre det nemmere for alle danskere at finde dygtige lokale håndværkere.
  • Anmeld Håndværker har alle landets håndværkere registreret på portalen. Mere end 6.000 håndværkere har på landsplan fået anmeldelser fra deres kunder.
  • Årligt verificeres mere end 20.000 kunde anmeldelser med dokumentation for kundeforholdet.