FTFFTF

LO og FTF indkalder ekstraordinære kongresser om ny hovedorganisation

LO og FTF har i dag besluttet at indkalde til ekstraordinære kongresser 13. april for at beslutte om der skal stiftes en ny fælles hovedorganisation for 1,5 mio. lønmodtagere.

I løbet af de sidste to år har en fælles politisk styregruppe mellem LO og FTF udarbejdet et forslag til grundlag for en eventuel ny hovedorganisation.

Styregruppen afsluttede sit arbejde i december 2017. I dag har LO’s Hovedbestyrelse og FTF’s Forretningsudvalg drøftet grundlaget og besluttet at indkalde til ekstraordinære kongresser for at beslutte, om der skal stiftes en ny fælles hovedorganisation for 1,5 mio. lønmodtagere.

Begge ekstraordinære kongresser afholdes 13. april i Odense, og her skal det besluttes, om der skal stiftes en ny hovedorganisation med virkning fra 1. januar 2019.

"Forbundene og hovedbestyrelsen i LO har haft en god debat om grundlaget for en ny hovedorganisation. Jeg synes, vi er nået frem til et stærkt grundlag for at beslutte, om vi skal etablere en ny hovedorganisation for lønmodtagerne i Danmark," siger LO’s formand Lizette Risgaard.

"Det er en historisk mulighed for fagbevægelsen. Lønmodtagerne i Danmark kan få en meget stærk stemme - med en solidarisk vision og en handlekraftig organisation," siger FTF’s formand Bente Sorgenfrey.

LO's pressetelefon: 26 11 97 10 (Der kan ikke sendes sms'er til pressetelefonen.)

Bente Sorgenfrey: 40 45 26 45 / beso@ftf.dk