LO hilser bredt forlig om ungdomsuddannelserne velkommen

”Det er ikke de lettest gennemskuelige regler adgangsregler til gymnasieuddannelserne, som Folketingets partier har forhandlet på plads. Men samlet set er det et godt forlig, der sikrer bred opbakning til ungdomsuddannelserne fremover”, siger LO-næstformand Ejner K. Holst om fredagens forlig om ungdomsuddannelserne.

LO er meget tilfreds med, at det lykkedes forligspartierne at finde en bred enighed om ungdomsuddannelserne.

– Det havde været en helt uholdbar situation, hvis adgangskravene til uddannelserne groft sagt kunne skifte med Folketingets flertal. Det er afgørende, at landets unge ved, hvad de kan regne med – også selv om det ikke er de mest simple adgangsregler, som partierne er blevet enige om, siger Ejner K. Holst.

– Samtidig betyder forliget, at de tekniske og merkantile retninger – hhx og htx – får en endnu klarere placering som ligeværdige uddannelser i forhold til det almene gymnasium. Dannelse er ikke noget, som det almene gymnasium har monopol på, siger Ejner K. Holst.

Han fremhæver desuden, at der er fastholdt et grundforløb, der kan være med til at sikre de unges afklaring og mulighed for skifte til mere relevante uddannelser – for eksempel erhvervsuddannelser – tidligt i forløbet.

– Vi hilser også den styrkelse af HF som voksenuddannelser, der ligger i aftalen, meget velkommen. Men vi er skeptiske overfor, at man samtidig vil gøre HF til en egentlig ungdomsuddannelse med adgang allerede fra 9. klasse. Det har aldrig været tanken med HF, siger Ejner K. Holst.

For yderligere kommentar: LO’s pressetelefon 26 11 97 10.