SAPU.dk

LLO presser de små udlejere

Hos SAPU.dk repræsenterer vi de "små" private udlejere, alle dem der udlejer egen bolig eller måske har et par lejemål. I debatten om BRL §5.2, Blackstone og husleje gentager LLO påstande om private udlejeres ufine metoder. LLO selv bruger dog jævnligt afpresning som virkemiddel overfor de mindre private udlejere.

SAPU har derfor oprettet Facebook gruppen "LLO - Lejernes Kapitalfond" for at sikre, at udlejerne også kan komme til orde. Sandheden er nemlig, at LLO selv benytter tvivlsomme metoder over de privat personer, der har haft brug at udleje deres bolig.

"Vi oplever jævnligt i vores sagsbehandling at LLO forsøger at presse private udlejere til at indgå forlig eller aftaler om store kontantbeløb til lejerne, uden at der findes lovhjemmel hertil" siger Mark Jensen, Indehaver af SAPU.dk.

Det er, for at blive i retorikken, ejendommeligt, at LLO igen og igen fremsætter påstande om at udlejere i Danmark forsøger at presse, opsige eller forhøje husleje ved hjælp af "ufine" metoder, som de kalder det i et nyt opslag på Facebook. Sandheden er, at lovgivningen beskytter lejer. Lejer kan hverken opsiges, presses eller tvinges til at acceptere lejeforhøjelser, uden behørigt at være informeret om dennes ret til at få sagen prøvet ved enten huslejenævn eller Boligret.

Sandheden er også, at LLO selv ofte forsøger at udnytte lovgivningen til at presse store beløb ud af særligt private personer, der udlejer, eller undslippe krav om betaling af husleje, betaling for mislighold eller lejers betaling af andre pligtige pengeydelser ved at true disse udlejere med alt fra politianmeldelser til retssager.

"LLO har i årevis fløjet under radaren, som de svages beskytter, men sandheden er meget mere kynisk og kontant - fx. når de i pressemeddelelser praler med hvor mange millioner de har "skaffet lejer", typisk på bekostning af de små udlejere, der ikke har haft en ærlig chance for at forsvare sig. Deres metoder består i høj grad af en truende fremfærd, hvor de anvender en beskyttelseslovgivning som løftestang for helt igennem urimelige krav. Derfor skærer det lidt i ørene, når LLO benævner en seriøs aktør som "ufin" blot fordi denne søger at benytte den ganske beskedne beskyttelse loven tildeler udlejere" siger Mark Jensen.

Lovgivningen om lejeregulering har, med årene, nået et niveau af kompleksitet hvor de færreste almindelige mennesker kan være med, og det er ærgerligt fordi det dels afholder mange fra at turde udleje, dels fordi det giver organisationer som LLO et slør af uigennemsigtige bestemmelser, som de kan anvende med success overfor private udlejere, der i mange tilfælde føler de står magtesløse over en autoritær organisation.

"Det er vidst ved at være på tide, at LLO's egne metoder gøres til genstand for debat, og derfor er det vores håb at private udlejere over hele landet, vil deltage i vores nye Facebook gruppe" opfordrer Mark Jensen fra SAPU.dk

Hos SAPU ser vi gerne, at lovene om lejeregulering, herunder bestemmelsen BRL §5.2, ændres, men det skal ikke gøres ved at tilføje flere lappeløsninger og derved yderligere at komplicere loven.

"Det må være rimeligt, at en privat person som udlejer og som lejer kan sidde over for hinanden og indgå en aftale, som begge parter er i stand til at forstå. Sådan er det ikke idag, hvor hovedparten af lejemål indgås med bind for øjenene - og det gælder begge parter. Vi har tidligere fremsat forslag til en lejeregulering for de mindre private udlejere, som dels har hold i virkeligheden og som dels sikrer et loft over lejen og endeligt som er fuldstændig transparent for begge parter" afslutter Mark Jensen.

Hvis vi skal have et velfungerende, blandet og balanceret lejemarked, hvor både store som små aktører stiller lejemål til rådighed, kan det kun foregå hvis alle får noget fornuftigt ud af transaktionen. Sådan er det i alle brancher og det er svært at forestille sig hvordan fx leasing af biler, skulle fungere med et regelsæt tilsvarende det vi har på boliglejemarkedet idag.

SAPU - Sammenslutningen af Private Udlejere, blev etableret i 2005 og yder rådgivning til private udlejere, typisk privat personer eller mindre selskaber, over hele landet.

Mark Jensen
Indehaver, SAPU.dk

Information om SAPU.dk

SAPU.dk
Naverland 2
2600 Glostrup

Hos Sammenslutningen Af Private Udlejere har vi mere end 10 års erfaring med privat udlejning af ejerlejligheder, huse, andelsboliger og værelser. Vi har et indgående kendskab til fastsættelse af husleje, regler og vilkår for udlejning og formidling/administration af lejeboliger. Vi har samarbejde med lejeretsadvokater, revision og tilbyder i øvrigt sagsbehandling af tvister med lejere til særlige lave takser for vores medlemmer. Telefonisk og skriftlig rådgivning er gratis og vi opdaterer løbende blanketter og standarddokumenter, f.eks. påkravsskrivelse, ophævelse af lejemål, indflytningsrapport, fraflytningsrapport mv., som alt sammen stilles til rådighed for vores medlemmer. Du kan endvidere holde dig orienteret om retspraksis om udlejning på vores medlemsblog. Endvidere tilbyder vi udarbejdelse af lejekontrakt, afholdelse af flyttesyn, seminarer og meget mere for alle vores medlemmer, ligesom du kan oprette lejemål i gratis i vores system, hvor du sikkert og nemt kan gemme alle relevante dokumenter, billeder og rapporter vedr. dit lejemål. SAPU har mere end 800 medlemmer, vi dækker hele Danmark og er for alle der udlejer bolig til privat beboelse.