Liveshow fra Kræftens Bekæmpelse hittede på Facebook

Som et led i årets landsindsamling sendte Kræftens Bekæmpelse søndag sit eget liveshow på Facebook. Udsendelsen blev produceret af foreningens egen SoMe-redaktion og fik flotte seertal.

Lene Beier og Thomas Skov var værter ved det store liveshow, som blev sendt på Facebook. Foto: Kræftens Bekæmpelse

Trods høj forårssol og knaldblå himmel fik Kræftens Bekæmpelse søndag 8. april aktiveret danskere i hobetal på Facebook. Over 100.000 så med, da Kræftens Bekæmpelse sendte live fra organisationens hovedsæde på Østerbro i København. Her ledte tv-værterne Lene Beier og Thomas Skov slagets gang fra et midlertidigt tv-studie, der var sat op til lejligheden.

Liveshowet var en del af Kræftens Bekæmpelses landsindsamling, som også fandt sted søndag. Over 25.000 frivillige var ude på gader og stræder med indsamlingsbøtterne til fordel for kræftsagen, og liveshowet var en kæmpe hyldest til de mange frivillige og til dem, som donerede penge.

- Vi ville vise hele Danmark, hvor seje frivillige, vi har. Og vi ville sige stort TAK til de mange bidragydere, siger Jannick Blaksmark, som er chef for sociale medier i Kræftens Bekæmpelse.

Tæt på danskerne

Jannick Blaksmark forklarer, at Facebook var det naturlige valg som platform for liveshowet, der blev produceret internt af Kræftens Bekæmpelses SoMe-redaktion i samarbejde med et eksternt teknikerhold.

- Det er på Facebook, danskerne er. Derfor skal vi som NGO også være markant til stede. Facebook giver mulighed for en hel anden type dialog, end den, vi kan have igennem de traditionelle medier. På Facebook kan vi tale med folk og ikke til folk, siger Jannick Blaksmark.

I alt fik liveshowet på selve dagen 100.000 views. Det vil sige, at 100.000 på et tidspunkt i løbet af dagen var inde og se noget af eller hele liveshowet. Mere end 2.000 kommenterede, og næsten 20.000 sendte smiley’s, tommelfingre eller hjerter afsted. Hashtagget #visflaget blev brugt flittigt på både Facebook og Instagram, hvor glade frivillige delte masser af solbeskinnede selfies.

Pigespejdere og hypnotisør

Showet blev sendt som fire blokke på hver 25 minutter. Undervejs var der indslag med frivillige rundt i det ganske land, som kom live igennem via FaceTime-opkald.

Masser af gæster kom forbi. Kræftpatienter, pårørende og forskere blev interviewet. På et tidspunkt dukkede en gruppe grønne pigespejdere op, og for rullende kamera hyldede de deres spejderveninde Grace, som i påsken blev indlagt med leukæmi. Senere måtte Thomas Skov smide næsten alt tøjet, da tv-vært Emil Thorup kom for at tjekke ham for modermærkekræft. En sygdom, Emil Thorup selv har haft.

25 optaktsvideoer

Kræftens Bekæmpelses indsats på Facebook i forbindelse med landsindsamlingen blev sat i gang for over en måned siden.

Siden begyndelsen af marts har organisationen fra sin Facebook-side udsendt 25 optaktsvideoer, som sammenlagt har givet 1,45 millioner views. Der har været video-interview med kræftramte og pårørende, hilsner fra værterne og videoer, som viser resultater af Kræftens Bekæmpelses store forskningsarbejde.

- Optaktsvideoerne resulterede bl.a. i, at 1.300 danskere meldte sig som indsamlere, siger Jannik Blaksmark.

32,4 millioner kroner

I alt kom der 32,4 millioner kroner i indsamlingsbøtterne under landsindsamlingen søndag. Pengene går til kræftforskning, forebyggelse og rådgivning.

Jannick Blaksmark, chef for sociale medier i Kræftens Bekæmpelse, tlf: 40 61 32 11

Billeder

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.