Lisa Pontoppidan ny nordisk direktør for Ceva Animal Health A/S

Det franske veterinærlægemiddelselskab Ceva ændrer i det nordiske set up og har ansat den dyrlægeuddannede Lisa Pontoppidan, 53, i en ny stilling som General Manager for Norden.
Nordisk direktør Lisa Pontoppidan, Ceva Animal Health A/S. Foto: PR.

Allerede som 24-årig var Lisa Pontoppidan færdiguddannet dyrlæge fra Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, fem år senere blev hun medindehaver af en dyrlægeklinik i Glamsbjerg på Fyn, og efter en årrække med en markant karriere i den veterinære lægemiddelbranche er hun nu blevet ansat i en nyoprettet stilling som nordisk direktør eller General Manager hos franske Ceva Animal Health. Hun vender dermed tilbage til Ceva, hvor hun fra 2004 til 2008 som Marketing Manager var med til at sætte gang i den hastige vækst i det danske datterselskab. I sin ny position, hvor hun både har kontor i Vejle og i Lund, får hun ansvaret for de to datterselskaber i henholdsvis Danmark og Sverige samt forholdet til de tre eksterne distributører i henholdsvis Norge, Finland og Island. Hun glæder sig til udfordringen og er meget glad for at være tilbage i Ceva:

Jeg synes, Ceva er et superspændende firma, og jeg kan godt lide, at der udelukkende er fokus på veterinære lægemidler. Jeg kan også godt lide, at det er et ungt, dynamisk og ambitiøst firma, der har været i stand til at vækste med tocifrede procentsatser hvert år siden begyndelsen i 2000. Og ja, det er krævende, men jeg finder det spændende at være ombord på et hurtigt kørende tog og have fart på. Og så har jeg en stor forkærlighed for dyr og har det godt med, at vi både gør noget godt for dyrene og deres ejere. Og så er vi med gode og sikre veterinærmedicinske produkter med til at sikre, at verdens hastigt voksende befolkning kan brødfødes. Globalt set er vi for eksempel en stor spiller indenfor vacciner til fjerkræ, siger Lisa Pontoppidan.

Skal finde synergieffekter

Målet med det ny, nordiske set up i Ceva er at få én nordisk organisation, der samarbejder over landegrænser, i stedet for selvstændige enheder i hvert land.

– Det giver mulighed for synergieffekter, og det er min mission at finde og udvikle dem. Det er for eksempel sådan, at de nordiske lande følger de samme regler for veterinær medicin. Det betyder, at CEVA i stedet for at lave fem pakninger af et bestemt præparat vil kunne lave én pakning med fem forskellige tekster på, fortæller hun.

Lisa Pontoppidan er gift på 20. år, har tre børn og to børnebørn, bor på landet på Vestfyn, har kat, hunde og heste, kan lide at ride og løbe, nyde naturen og være sammen med familie og venner.

CV

1989: Uddannet dyrlæge fra Den Kg. Veterinær- og Landbohøjskole

1989: Assisterende dyrlæge, Glamsbjerg Dyreklinik

1994: Medindehaver af Glamsbjerg Dyreklinik

2003: Product Manager, Merial Norden A/S

2004: Marketing Manager, Ceva Animal Health A/S

2008: General Manager, Virbac Danmark A/S

2017: Nordisk direktør, General Manager, Ceva Animal Health A/S

Lisa Pontoppidan
Nordisk direktør (General Manager), Ceva Animal Health A/S
lisa.pontoppidan@ceva.com

Finn Arne Hansen
fha@epicent.dk

Nordisk direktør Lisa Pontoppidan, Ceva Animal Health A/S. Foto: PR.

Ceva Animal Health A/S er den danske afdeling af det franske medicinalfirma Ceva Sante Animale. Firmaet har til huse i Vejle. Ceva leverer lægemidler, vacciner og frihandelsvarer til alle dyrearter, som hovedsageligt produceres på egne fabrikker i EU www.ceva.dk