Linedancer fra Falster blev hyldet som Årets træner på DGI’s årsmøde

Linedancetræneren Birgitte Kyhn Nielsen fra Falster blev hyldet med klapsalver, blomster og en check på 50.000 kroner til DGI’s årsmøde.
Birgitte Kyhn Nielsen fra Nykøbing blev hyldet som Årets træner 2019 til DGI's årsmøde i DGI-byen.

Samtlige deltagere på DGI’s årsmøde rejste sig fra stolene og klappede Birgitte Kyhn Nielsen på scenen til DGI’s årsmøde 2. november i DGI-byen i København.

Linedancetræneren fra foreningen Dance In Line – Newline i Nykøbing Falster har nemlig danset sig til prisen som Årets træner i DGI 2019. På årsmødets scene modtog hun hyldest, blomster og en check på 50.000 kroner til sin forening.

”Det er kæmpestort det her. Jeg vil gerne sige tak for indstillingen og for den flotte pris. Tak til min familie, der har båret over med mig og alle mine skøre idéer. Og ikke mindst tak til alle mine dansere. Alle dem, jeg har fået lov til at koste rundt på gulvet igennem 25 år. Tusind, tusind tak,” sagde Birgitte Kyhn Nielsen i sin takketale fra scenen.

Danseren fra Meelse blev kåret som vinder den 16. september, da DGI’s jury og mere end 30 dansere fra Dance In Line – Newline brød ind midt i træningen og overraskede hende med titlen som Årets træner.

I dag modtog hun så sin hyldest på DGI’s årsmøde foran en sal af bestående af blandt andre de delegerede fra DGI Storstrømmen, DGI’s hovedbestyrelse og social- og indenrigsminister Astrid Krag.

Birgitte har en kæmpe dedikation

Birgitte Kyhn Nielsen vandt prisen for sit store arbejde i Dance In Line - Newline, som hun selv var med til at stifte for seks år siden. Hun har undervist i linedance i 25 år og er i dag den eneste instruktør i foreningen i Nykøbing, der rummer alt fra begyndere til øvede dansere.

Rummelighed er bare en af Birgitte Kyhn Nielsens egenskaber, for hun besidder alt det, som beskriver Årets træner i DGI. Det sagde Hanne Lene Haugaard fra DGI’s hovedbestyrelse, da hun præsenterede Årets træner 2019:

”Birgitte har en kæmpe dedikation og har været en ildsjæl år efter år. Hun er sikkerheden for, at der hele tiden sker noget. Og hun sikrer at alle kan være med og giver plads til de nye. Når man åbner døren til Folkedanserhuset, og musikken er i gang, mærker man, at det strømmer ud med varme, energi og begejstring.”

DGI uddeler hvert år prisen som Årets træner/trænerteam. I år blev prisen uddelt for 17. gang, hvor i alt 110 kandidater kæmpede om titlen. Birgitte Kyhn Nielsen er den første danser, som modtager prisen.