Lille konference kan give stor million-forretning til København

Nogen gange er det de små, der har den store betydning. I et år, hvor København sætter ny rekord med besøg af 100.000 kongresdeltagere, har en lille konference i disse dage med bare 86 deltagere alligevel stor betydning for byens fremtidige position som international kongresby.

Konferencen – AC Forum – er et europæisk forum for foreninger, der står bag store, internationale kongresser. De 86 deltagere repræsenterer til sammen over 100 møder og kongresser, der samlet tiltrækker mere end 250.000 kongresgæster om året – primært inden for medicinske fagområder. Bl.a. deltager repræsentanter for en kongres om cancer - ESMO, der til efteråret trækker mere end 18.000 deltagere til København, og som bliver den største kongres af sin art på dansk jord nogensinde.

Kongresdeltagere i almindelighed bruger i gennemsnit 3.100 kr. i døgnet. Det er derfor en stor millionforretning, København kan få fingre i, hvis nogle af deltagerne på AC Forum fremover vælger at lægge deres kongresser her. Derfor benytter Wonderful Copenhagen lejligheden til at sælge København som kongresby. Deltagerne skal derfor bl.a. se København fra vandsiden på en kanalrundfart, opleve nordisk gastronomi og på officielt besøg på rådhuset. Formålet er at vise deltagerne, hvad det er, København kan, som gør, at byen ligger på top-20 over de mest populære kongresbyer i verden.

Gallamiddag på rådhuset

Da kongresgæster er en attraktiv forretning for værtsbyerne, er den internationale konkurrence om kongresserne benhård. Det er derfor en fordel i konkurrencen, når værtsbyer tilbyder ekstra oplevelser, som eksempelvis officielle middage.

Derfor har Wonderful Copenhagen sammen med Københavns Kommune inviteret de 86 konferencedeltagere til officiel modtagelse og gallamiddag på Københavns Rådhus, hvor kommunen den aften er repræsenteret ved kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen. Til middagen deltager politikere og en række repræsentanter fra regionens organisationer, erhvervsliv og videnmiljøer.

”De mange kongresser er en vigtig indtægtskilde for byen, og vi skal hele tiden lægge os i selen for at få endnu flere hertil. Derfor er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes at få AC Forum til København, så vi kan fremvise de mange muligheder, som byen rummer,” udtaler kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

Fremtidig million-forretning

Det er Wonderful Copenhagen og BC Hospitality Group, der har vundet AC Forum til København. Her er der stort fokus på de strategiske muligheder i at sikre fremtidig forretning til byen.

”2016 er rekordår for antal af kongresgæster i København, og det bruger vi på alle mulige måder til at sikre ny forretning til hovedstaden til de kommende år. AC Forum er en unik salgsplatform, og det benytter vi fuldt ud til at vise vores produkt frem til en målgruppe, som kan bane vejen for endnu flere kongresser fremover,” siger Jonas Wilstrup, underdirektør og kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Jonas Wilstrup glæder sig derfor over, at AC Forum aldrig før har haft så mange tilmeldte som nu, hvilket ifølge arrangørerne bl.a. skyldes, at konferencen ligger i København.

”København er kendt som en verdensklasse-destination for kongresser, som har en god infrastruktur og de nødvendige logistiske rammer for både store og små events. Det er en sikker og attraktiv by, som er hjemsted for en stærk industri inden for både life science og clean-tech, som vores medlemsorganisationer har stor interesse for. Mange af os har allerede med succes afholdt kongres i København eller planlægger det i de kommende år,” siger Daniel Waigl, præsident for Association and Conference Forum, der står bag konferencen i København.

AC Forum afholdes d. 21. – 23. januar på Bella Sky Hotel i København.

Ulrika Mårtensson, kommunikationsansvarlig møder og kongresser, Wonderful Copenhagen, mobil 23 38 30 72

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 07:54pressemeddelelse