Lille konference kan give stor million-forretning til København

Nogen gange er det de små, der har den store betydning. I et år, hvor København sætter ny rekord med besøg af 100.000 kongresdeltagere, har en lille konference i disse dage med bare 86 deltagere alligevel stor betydning for byens fremtidige position som international kongresby.

Konferencen – AC Forum – er et europæisk forum for foreninger, der står bag store, internationale kongresser. De 86 deltagere repræsenterer til sammen over 100 møder og kongresser, der samlet tiltrækker mere end 250.000 kongresgæster om året – primært inden for medicinske fagområder. Bl.a. deltager repræsentanter for en kongres om cancer - ESMO, der til efteråret trækker mere end 18.000 deltagere til København, og som bliver den største kongres af sin art på dansk jord nogensinde.

Kongresdeltagere i almindelighed bruger i gennemsnit 3.100 kr. i døgnet. Det er derfor en stor millionforretning, København kan få fingre i, hvis nogle af deltagerne på AC Forum fremover vælger at lægge deres kongresser her. Derfor benytter Wonderful Copenhagen lejligheden til at sælge København som kongresby. Deltagerne skal derfor bl.a. se København fra vandsiden på en kanalrundfart, opleve nordisk gastronomi og på officielt besøg på rådhuset. Formålet er at vise deltagerne, hvad det er, København kan, som gør, at byen ligger på top-20 over de mest populære kongresbyer i verden.

Gallamiddag på rådhuset

Da kongresgæster er en attraktiv forretning for værtsbyerne, er den internationale konkurrence om kongresserne benhård. Det er derfor en fordel i konkurrencen, når værtsbyer tilbyder ekstra oplevelser, som eksempelvis officielle middage.

Derfor har Wonderful Copenhagen sammen med Københavns Kommune inviteret de 86 konferencedeltagere til officiel modtagelse og gallamiddag på Københavns Rådhus, hvor kommunen den aften er repræsenteret ved kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen. Til middagen deltager politikere og en række repræsentanter fra regionens organisationer, erhvervsliv og videnmiljøer.

”De mange kongresser er en vigtig indtægtskilde for byen, og vi skal hele tiden lægge os i selen for at få endnu flere hertil. Derfor er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes at få AC Forum til København, så vi kan fremvise de mange muligheder, som byen rummer,” udtaler kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

Fremtidig million-forretning

Det er Wonderful Copenhagen og BC Hospitality Group, der har vundet AC Forum til København. Her er der stort fokus på de strategiske muligheder i at sikre fremtidig forretning til byen.

”2016 er rekordår for antal af kongresgæster i København, og det bruger vi på alle mulige måder til at sikre ny forretning til hovedstaden til de kommende år. AC Forum er en unik salgsplatform, og det benytter vi fuldt ud til at vise vores produkt frem til en målgruppe, som kan bane vejen for endnu flere kongresser fremover,” siger Jonas Wilstrup, underdirektør og kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Jonas Wilstrup glæder sig derfor over, at AC Forum aldrig før har haft så mange tilmeldte som nu, hvilket ifølge arrangørerne bl.a. skyldes, at konferencen ligger i København.

”København er kendt som en verdensklasse-destination for kongresser, som har en god infrastruktur og de nødvendige logistiske rammer for både store og små events. Det er en sikker og attraktiv by, som er hjemsted for en stærk industri inden for både life science og clean-tech, som vores medlemsorganisationer har stor interesse for. Mange af os har allerede med succes afholdt kongres i København eller planlægger det i de kommende år,” siger Daniel Waigl, præsident for Association and Conference Forum, der står bag konferencen i København.

AC Forum afholdes d. 21. – 23. januar på Bella Sky Hotel i København.

Ulrika Mårtensson, kommunikationsansvarlig møder og kongresser, Wonderful Copenhagen, mobil 23 38 30 72

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p