Lille konference kan give stor million-forretning til København

Nogen gange er det de små, der har den store betydning. I et år, hvor København sætter ny rekord med besøg af 100.000 kongresdeltagere, har en lille konference i disse dage med bare 86 deltagere alligevel stor betydning for byens fremtidige position som international kongresby.

Konferencen – AC Forum – er et europæisk forum for foreninger, der står bag store, internationale kongresser. De 86 deltagere repræsenterer til sammen over 100 møder og kongresser, der samlet tiltrækker mere end 250.000 kongresgæster om året – primært inden for medicinske fagområder. Bl.a. deltager repræsentanter for en kongres om cancer - ESMO, der til efteråret trækker mere end 18.000 deltagere til København, og som bliver den største kongres af sin art på dansk jord nogensinde.

Kongresdeltagere i almindelighed bruger i gennemsnit 3.100 kr. i døgnet. Det er derfor en stor millionforretning, København kan få fingre i, hvis nogle af deltagerne på AC Forum fremover vælger at lægge deres kongresser her. Derfor benytter Wonderful Copenhagen lejligheden til at sælge København som kongresby. Deltagerne skal derfor bl.a. se København fra vandsiden på en kanalrundfart, opleve nordisk gastronomi og på officielt besøg på rådhuset. Formålet er at vise deltagerne, hvad det er, København kan, som gør, at byen ligger på top-20 over de mest populære kongresbyer i verden.

Gallamiddag på rådhuset

Da kongresgæster er en attraktiv forretning for værtsbyerne, er den internationale konkurrence om kongresserne benhård. Det er derfor en fordel i konkurrencen, når værtsbyer tilbyder ekstra oplevelser, som eksempelvis officielle middage.

Derfor har Wonderful Copenhagen sammen med Københavns Kommune inviteret de 86 konferencedeltagere til officiel modtagelse og gallamiddag på Københavns Rådhus, hvor kommunen den aften er repræsenteret ved kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen. Til middagen deltager politikere og en række repræsentanter fra regionens organisationer, erhvervsliv og videnmiljøer.

”De mange kongresser er en vigtig indtægtskilde for byen, og vi skal hele tiden lægge os i selen for at få endnu flere hertil. Derfor er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes at få AC Forum til København, så vi kan fremvise de mange muligheder, som byen rummer,” udtaler kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

Fremtidig million-forretning

Det er Wonderful Copenhagen og BC Hospitality Group, der har vundet AC Forum til København. Her er der stort fokus på de strategiske muligheder i at sikre fremtidig forretning til byen.

”2016 er rekordår for antal af kongresgæster i København, og det bruger vi på alle mulige måder til at sikre ny forretning til hovedstaden til de kommende år. AC Forum er en unik salgsplatform, og det benytter vi fuldt ud til at vise vores produkt frem til en målgruppe, som kan bane vejen for endnu flere kongresser fremover,” siger Jonas Wilstrup, underdirektør og kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Jonas Wilstrup glæder sig derfor over, at AC Forum aldrig før har haft så mange tilmeldte som nu, hvilket ifølge arrangørerne bl.a. skyldes, at konferencen ligger i København.

”København er kendt som en verdensklasse-destination for kongresser, som har en god infrastruktur og de nødvendige logistiske rammer for både store og små events. Det er en sikker og attraktiv by, som er hjemsted for en stærk industri inden for både life science og clean-tech, som vores medlemsorganisationer har stor interesse for. Mange af os har allerede med succes afholdt kongres i København eller planlægger det i de kommende år,” siger Daniel Waigl, præsident for Association and Conference Forum, der står bag konferencen i København.

AC Forum afholdes d. 21. – 23. januar på Bella Sky Hotel i København.

Ulrika Mårtensson, kommunikationsansvarlig møder og kongresser, Wonderful Copenhagen, mobil 23 38 30 72

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.