Lille hund på bagsædet kan ramme som en hest

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel. Men kolliderer du med 90 km/t kan en lille hund på 6 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg.
Hund i sele på bagsæde

Pinse og sommerferie står for døren. Og måske står hunden også klar ved bildøren.

En sikkerhedssele eller et bur til hunden gør køreturen markant mere sikker. Selv en lille hund på 6 kg kan ramme forruden eller de foransiddende med en vægt, der svarer til langt over 700 kg, hvis man kolliderer med 90 kilometer i timen.

- Har man både børn og hund, synes børnene ofte at det er hyggeligt, hvis hunden sidder hos dem på bagsædet. Her har det stor betydning, at hunden er fastspændt under kørslen både for hundens og passagerernes sikkerhed, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Skadeforsikring.

En labrador på 30 kg, der ikke er fastspændt på bagsædet kan ramme med en vægt på 1200 kg, hvis bilen kolliderer eller laver en hård opbremsning ved 50 km/t. Sker det ved 90 km/t svarer vægten til 3840 kg.

Sikkerhedsselen til hunden spændes fast til bilens almindelige selelåse og sikrer, at hunden ikke presses fremad i bilen, hvis uheldet er ude. Selerne fås for mellem 100-250 kr. i de fleste butikker med dyre- eller autoudstyr. Det er bedst, at hunden placeres på bagsædet så man undgår, at den bliver ramt af bilens front airbags ved et eventuelt sammenstød.

Ved sammenstød uden brug af hundesele er der samtidig risiko for, at hunden løber væk og kan blive kørt ned.

- En hundesikkerhedssele er også en fordel ved ind- og udstigning. Her kan der let opstå farlige situationer, hvis hunden smutter ud af bilen og løber ud på vejen, når bildøren åbnes, siger Birgitte Ringbæk.

Strammere regler i udlandet
De danske regler handler primært om at sikre dyrs velfærd under transport. Der findes ikke specifikke regler for hunde, men If anbefaler sele eller bur af hensyn til både dyr og menneskers sikkerhed.

Andre lande har skrappere regler end Danmark. Husk at tjekke det, hvis hunden skal med på bilferie, ellers kan man blive idømt bøder.

Hunderace

65 kg

2600 kg

Hund i sele på bagsæde
Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel, men de færreste tænker over, hvor farlig last en løs hund i bilen egentlig er.