Ligestilling: Ikke når det gælder rengøring

Det er stadig de traditionelle kønsrollemønstre, der dominerer, når der skal gøres rent i danske hjem, viser ny undersøgelse fra markedsanalyse-instituttet Userneeds i anledning af kvindernes internationale kampdag.

I de husstande, hvor der både er en mand og kvinde, svarer 51 procent af mændene, at det er kvinden, der gør rent. Mens kun 21 procent af kvinderne angiver, at det er manden, der gør rent.

Til gengæld er det også i højere grad kvinderne, der bestemmer, om der skal hyres hjælp til rengøringen. Således svarer hele 92,3 procent af kvinderne, at de bestemmer, om der skal bruges penge på at hyre hjælp til at få fjernet støv i stuen og få støvsuget bryggerset.

Det kommer ikke bag på Dennis Forchhammer, stifter og direktør for Danmarks største rengøringstjeneste Happy Helper, hvor 66 procent af kunderne er kvinder.

”Der er en overvægt af kvinder blandt vores kunder. Og det hænger jo nok sammen med, at det stadig er kvinderne i danske husstande, der bruger mest tid på at gøre rent - og derfor ser en større interesse i at få hjælp til rengøringen. Det er en nem måde at købe sig til mere fritid og dermed frihed,” siger Dennis Forchhammer og uddyber:

”Der er ingen tvivl om, at når det handler om rengøring, så er vi oppe mod nogle meget stereotype kønsroller. Vi har mandlige rengøringshjælpere på vores portal, men der er ikke den samme efterspørgsel som efter kvindelige rengøringshjælpere. Vi har kørt en kampagne ’book-en-mand’, men kunderne – og det gælder både mænd og kvinder – foretrækker kvinder."

Ifølge Dennis Forchhammer overvejer rengøringsportalen løbende, hvad de kan gøre for at skabe større kønsbalance.

Blandt undersøgelsens 2012 adspurgte danskere svarer 6,4 procent af mændene, at de aldrig gør gjort rent, hvorimod kun 1,6 procent af kvinderne svarer bekræftende på, at rengøring ikke er en del af deres liv.

Undersøgelsen er betalt af Happy Helper og gennemført online blandt et tilfældigt udvalg af medlemmer af Userneeds Danmarkspanel.

Kontaktperson: Poul Kjar 41 86 59 75

Billeder

Information om Operate A/S

Operate A/S
Jesper Brochmandsgade 10
2200 København N

38168090http://www.operate.dk/

Følg pressemeddelelser fra Operate A/S

Flere pressemeddelelser fra Operate A/S

Sammenbrud truer med at lukke epilepsihospital16.3.2011 16:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danske Regioner sliber den store sparekniv i budgetforhandlingerne med epilepsihospitalet Filadelfia. Region sjælland, der forhandler for Danske Regioner, bebuder mere end en halvering af budgettet for 2011. Godt 190 mio. kroner er blevet til knap 75 mio. kroner i indeværende budgetår. Danske Regioner står fast, og den 8. marts 2011 brød budgetforhandlingerne med Filadelfia sammen. Flemming Christensen, adm. direktør for Filadelfia, vurderer, at hospitalets fortsatte eksistens er reelt truet og understreger, at hvis Danske Regioner ikke er indstillet på at genoptage forhandlingerne, vil det få fatale konsekvenser for de danske epilepsipatienter. Hospitalet kan lukke den 1. april 2011.