Lige ud af posen - Franskmænd vil gøre den grønne frokost let og hurtig

Fransk konservesgigant kombinerer bowler og bælgfrugter for at gøre den plantebaserede frokost mere attraktiv

En nem, velsmagende og sund frokost kan blive en problemknuser for mange danskere. Forbrugerne herhjemme ønsker nemlig mere end noget andet at spise mere grønt, men det er også den fødevaregruppe, vi har sværest ved at skrue op for. Og samtidig må frokosten ikke tage lang tid at lave.

Nu kommer den franske fødevarevirksomhed Bonduelle med et bud på løsningen. En plantebaseret frokost, der ikke kræver køl og kan spises med det samme. Perfekt til alt fra picnicen til kontoret. Bonduelle Lunch Bowl er en kombination af bælgfrugter, kerner og grøntsager. Klar til servering i en skål – lige ud af posen.

- Det skal være let at diske op med en plantebaseret og sund frokost. Samtidig har mange danskere vænnet sig til at få serveret lækker mad i en skål. Derfor glæder det os at få vores Lunch Bowls ud til danske forbrugere, siger Jenni Personen, Senior Brand Manager, Bonduelle Nordics.

Lunch Bowls er lige landet på hylderne i flere danske supermarkeder og fås i tre lækre varianter baseret på quinoa, spelt eller bulgur i kombination med bælgfrugter, grøntsager og krydderurter. Udover af at det nye frokosttilbud er praktisk, kombinerer det to fødevaretrends: Bowler og bælgfrugter.

Bælgfrugt blev et hit
Fødevarestyrelsens nye kostråd fra sidste år lægger op til flere grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn i vores måltider. Særligt bælgfrugter er en sjælden frugt i danskernes kost. Og for at bryde gennem lydmuren lavede styrelsen sammen med fire kommunikationsstuderende en viral musikvideo, der stillede spørgsmålet: Hvad f… er en bælgfrugt? Bonduelle håber, at deres nye Lunch Bowls kan give danskerne et smagfuldt svar på spørgsmålet.

- Timingen af lanceringen kunne næppe være bedre. Det er nok at stramme den at sige, at danskerne har bælgfrugter på hjernen, men det har fyldt usædvanligt meget, siger Jenni Personen.

En metaanalyse fra Aarhus Universitet pegede i forbindelse med de nye kostråd på, at mens kun hver tiende dansker spiste bælgfrugter ugentligt, så er hyppige brugere af bælgfrugter klar på at spise endnu flere. Derfor håber Bonduelle, at virksomhedens nye produkter kan være en isbryder for flere bælgfrugter i danskernes kost.

Frokosten kommer oftere i en skål
Bonduelle Lunch Bowl er frokost i en skål. Den idé er langt fra fremmed for mange danskere. Faktisk har flere madtrends skubbet til skålens rolle. Først blev grød for cirka fem år siden noget, som kunne indtages på alle tider af døgnet – anført af restaurantkæden Grød. Et par år efter ramte takeaway-trenden med farverige, hawaiianske pokébowls, som er gået fra at være simple udskæringer af rå fisk til at kunne være nærmest alt i en skål.

Bonduelle Lunch Bowls er også farverige og mildt krydret med krydderurter. Danskerne kan fylde skålene med tre varianter:

1. Gulerødder, kikærter, majs, rød og hvid quinoa – let krydret med citron og timian
  2. Belugalinser, bulgur, grillet rød peberfrugt, grillede auberginer og cherrytomater i skiver – let krydret med rosmarin
  3. Spelt, grønne ærter, black-eyed bønner, cherrytomater i skiver, grillet rød peberfrugt, grønne oliven – let krydret med basilikum

Bowlerne sælges i praktisk indpakning og til en pris i nærheden af 25 kroner.

Information om Bonduelle

Bonduelle
Lyskær 3CD
2730 Herlev

24 97 22 53http://www.bonduelle.dk

Bonduelle er en fransk familievirksomhed grundlagt i 1853 med det formål at bidrage såvel mennesker som vores planets sundhed. Bonduelle-koncernen har ved at innovere og agere langsigtet udvidet sine aktiviteter og sin tilstedeværelse globalt. I dag har virksomheden 14.700 medarbejdere og administrerer mere end 128.000 hektar grøntsager over hele verden. Virksomhedens produkter sælges i 100 lande under forskellige mærker. Bonduelle er ekspert inden for landbrug, og med 54 landbrugsområder og produktionsfaciliteter producerer virksomheden fødevarer af høj kvalitet fra afgrøder, der dyrkes tæt på forbrugerne. Bonduelle arbejder aktivt for at opnå en såkaldt B Corporation-certificering af "social og miljømæssig ydeevne" og er en del Gaïa non-financial performance index og employee shareholder index (I.A.S.)