Lidls prisvindende specialøl fra Bryggeriet Vestfyen eksporteres snart til syv lande
Et populært samarbejde mellem dagligvarekæden Lidl og Bryggeriet Vestfyen resulterer i eksport til syv nye markeder på kun lidt over et år – noget der ville være umuligt for det danske bryggeri på den korte tid uden en international kæde som samarbejdspartner.

I december 2020 lancerede Lidl Danmark sin egen serie af specialøl, Karlens Nordic Craft Beer. Specialøllene er et resultat af knap 12 måneders fælles målrettet udvikling mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen, der har brygget øl siden 1885 og er en af Danmarks største producenter af specialøl. Siden lanceringen er øllene blevet populære blandt danskerne, hvor cirka hver 10. øl, der bliver drukket, er en specialøl. Derfor er ambitionerne høje for produkterne, og for 2022 er missionen at udbrede kendskabet til de danske øl ud over landet grænser, hvilket Lidl Danmark har kunnet hjælpe deres leverandører med gennem den internationale tilstedeværelse i over 30 lande verden over.
Danske specialøl kommer på hylderne i syv lande
Mange lande producerer deres eget øl, og derfor er konkurrencen ekstra hård indenfor denne kategori. Men efter at have sendt smagsprøver på de danske specialøl rundt til flere Lidl-butikker på tværs af landegrænser, er det nu endeligt, at Karlens Nordic Craft Beer kommer på hylderne i Lidl-butikker i Tyskland, Spanien, Ungarn, Holland, Østrig, Irland og Nordirland i det nye år:
”Vi er rigtig glade for den afsætning, der har været på øllene i Danmark, men det er ingen hemmelighed, at det kan være svært for et mindre, dansk bryggeri at komme ind på nye markeder, da der er så meget konkurrence indenfor øl. Der er derfor ingen tvivl om, at vores samarbejde med Lidl har speedet processen op. Det er en kæmpe anerkendelse, at vi nu kommer ud på syv nye markeder,” fortæller Thomas Hald Blouner, salgs- og marketingchef ved Bryggeriet Vestfyen.
Samarbejdet mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen startede i 2019, hvor der fra start har været fokus på at udvikle de præcise sammensætninger på øllene sammen samt at højne kendskabet til dem, hvilket nu bærer frugt i form af den store ekspansion.
Nomineret til bedste europæiske private label-produkt
To af øllene fra Karlens Nordic Craft Beer-serien; Karlens økologiske Spring Ale og Karlens Ginger Beer, blev også i år nomineret til det bedste europæiske private label-produkt i kategorien alkoholiske drikke, hvilket understreger, at et dansk bryggeri kan levere kvalitetsprodukter, der også kan klare sig godt på det internationale marked.
”Sammen med Vestfyen har vi formået at skabe en serie af velsmagende specialøl, som er blevet taget imod over al forventning. Øllene har vundet test, og vi kan se, at de er populære i vores danske butikker. Vi er derfor meget stolte over nu at kunne hjælpe en lokal producent med at komme ud over landets grænser, så flere lande får mulighed for at smage danske specialøl,” fortæller Thomas Sejersen, presseansvarlig i Lidl Danmark.
Serien, der er skabt af Lidl sammen med Bryggeriet Vestfyen, består af fem specialøl, som koster 16,95 kroner stykket, to for 30 kroner:
- En brown ale der byder på en rig, maltet karakter, ligeligt mødt af fyldige ristede noter af kaffe og bitter chokolade – alkoholprocent på 6,5
- En klassisk porter med en dybde i både smag og aroma - alkoholprocent på 7,9
- En forfriskende og sprød ginger beer - alkoholprocent på 4
- En ravfarvet IPA med en frisk og frugtig smag og dejlig blomsterduft - alkoholprocent på 5,5
- En økologisk spring ale med en behagelig frugtighed og smag af hyldeblomst - alkoholprocent på 4,6.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 139 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Europas bedste private label-produkter er fundet: Lidls vaniljeis og æbleeddike fra lokale, danske leverandører løber med to priser31.1.2023 10:03:00 CET | Pressemeddelelse
Lidls private label-serie ’En Bid af Danmark’ er ikke kun populær i Danmark, men anerkendes nu også internationalt ved European Private Label Awards 2023. Her har to danske produkter, henholdsvis økologisk æbleeddike fra lollandske Fra Fejø og økologisk vaniljeis fra sydfynske Skarø Is, vundet hver sin kategori ved uddelingen.
Grøn Januar, Veganuary eller hele året? Hos Lidl er veganske produkter hverdag9.1.2023 06:03:00 CET | Pressemeddelelse
For mange danskere er nytårsforsættet at spise en grønnere, mere plantebaseret kost. Hos Lidl er de plantebaserede produkter i fokus året rundt, og 2022 blev et vendepunkt: Veganske og vegetariske produkter er for alvor blevet en integreret del af sortimentet hos dagligvarekæden.
Lidl og Blå Kors uddeler julemad til rekordmange trængte familier: “Overskudsmaden falder på et virkelig tørt sted i år”20.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark har modtaget rekordmange ansøgninger om hjælp til mad denne jul. Derfor donerer Lidl for sjette år i træk overskudsmad fra sine butikker til de mange trængte danskere, der har svært ved at få økonomi og julestemning til at gå hånd i hånd.
På Lidls højlager i Køge har man på et år skånet medarbejderne for at løfte 35.000 ton tørvarer15.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For lidt over et år siden indviede Lidl sit nye højteknologiske højlager i Køge, hvor mange processer er automatiseret. På blot et år har teknologien skånet dagligvarekædens lagermedarbejdere for en løftemængde på hele 35.000 ton tørvarer, og det glæder medarbejderne i dagligdagen.
Efter succes i hovedstaden: Lidl tester udfasning af tilbudsavisen i Aarhus og Odense10.12.2022 12:33:00 CET | Pressemeddelelse
I det nye år bliver der én ugentlig tryksag færre i over 90.000 aarhusianske og odenseanske postkasser, når Lidl udfaser sin trykte tilbudsavis i en testperiode fra uge et til otte. Det betyder, at kædens gode tilbud fremover skal findes i Lidl Plus-appen eller læses online.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum