Lidls prisvindende specialøl fra Bryggeriet Vestfyen eksporteres snart til syv lande
I december 2020 lancerede Lidl Danmark sin egen serie af specialøl, Karlens Nordic Craft Beer. Specialøllene er et resultat af knap 12 måneders fælles målrettet udvikling mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen, der har brygget øl siden 1885 og er en af Danmarks største producenter af specialøl. Siden lanceringen er øllene blevet populære blandt danskerne, hvor cirka hver 10. øl, der bliver drukket, er en specialøl. Derfor er ambitionerne høje for produkterne, og for 2022 er missionen at udbrede kendskabet til de danske øl ud over landet grænser, hvilket Lidl Danmark har kunnet hjælpe deres leverandører med gennem den internationale tilstedeværelse i over 30 lande verden over.
Danske specialøl kommer på hylderne i syv lande
Mange lande producerer deres eget øl, og derfor er konkurrencen ekstra hård indenfor denne kategori. Men efter at have sendt smagsprøver på de danske specialøl rundt til flere Lidl-butikker på tværs af landegrænser, er det nu endeligt, at Karlens Nordic Craft Beer kommer på hylderne i Lidl-butikker i Tyskland, Spanien, Ungarn, Holland, Østrig, Irland og Nordirland i det nye år:
”Vi er rigtig glade for den afsætning, der har været på øllene i Danmark, men det er ingen hemmelighed, at det kan være svært for et mindre, dansk bryggeri at komme ind på nye markeder, da der er så meget konkurrence indenfor øl. Der er derfor ingen tvivl om, at vores samarbejde med Lidl har speedet processen op. Det er en kæmpe anerkendelse, at vi nu kommer ud på syv nye markeder,” fortæller Thomas Hald Blouner, salgs- og marketingchef ved Bryggeriet Vestfyen.
Samarbejdet mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen startede i 2019, hvor der fra start har været fokus på at udvikle de præcise sammensætninger på øllene sammen samt at højne kendskabet til dem, hvilket nu bærer frugt i form af den store ekspansion.
Nomineret til bedste europæiske private label-produkt
To af øllene fra Karlens Nordic Craft Beer-serien; Karlens økologiske Spring Ale og Karlens Ginger Beer, blev også i år nomineret til det bedste europæiske private label-produkt i kategorien alkoholiske drikke, hvilket understreger, at et dansk bryggeri kan levere kvalitetsprodukter, der også kan klare sig godt på det internationale marked.
”Sammen med Vestfyen har vi formået at skabe en serie af velsmagende specialøl, som er blevet taget imod over al forventning. Øllene har vundet test, og vi kan se, at de er populære i vores danske butikker. Vi er derfor meget stolte over nu at kunne hjælpe en lokal producent med at komme ud over landets grænser, så flere lande får mulighed for at smage danske specialøl,” fortæller Thomas Sejersen, presseansvarlig i Lidl Danmark.
Serien, der er skabt af Lidl sammen med Bryggeriet Vestfyen, består af fem specialøl, som koster 16,95 kroner stykket, to for 30 kroner:
- En brown ale der byder på en rig, maltet karakter, ligeligt mødt af fyldige ristede noter af kaffe og bitter chokolade – alkoholprocent på 6,5
- En klassisk porter med en dybde i både smag og aroma - alkoholprocent på 7,9
- En forfriskende og sprød ginger beer - alkoholprocent på 4
- En ravfarvet IPA med en frisk og frugtig smag og dejlig blomsterduft - alkoholprocent på 5,5
- En økologisk spring ale med en behagelig frugtighed og smag af hyldeblomst - alkoholprocent på 4,6.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om Lægeforeningens nye forslag til udfasning af nikotin og tobak10.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl har allerede taget markante skridt mod udfasning af tobak og nikotin i kædens butikker og vil inden udgangen af 2028 stoppe salget helt. Derfor er Lidl meget positive over for Lægeforeningens nye forslag, der blandt andet fokuserer på at begrænse tilgængeligheden af tobak og nikotin. Men dagligvarebutikkerne skal ikke være en del af et nyt licenssystem for salg af tobak og nikotin.
Hovedkontoret går i butikkerne: I Lidl samles alle medarbejdere om julehandlen28.11.2024 06:03:00 CET | Pressemeddelelse
Julen er en af de allertravleste perioder i dagligvarebranchen, og derfor vil Lidl gerne støtte ekstra op om sine medarbejdere i butikkerne. I et nyt initiativ skal alle kædens 350 administrative medarbejdere bruge en arbejdsdag i begyndelsen af december i en af kædens 163 butikker fordelt over hele landet.
State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke28.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.
På en frisk oktobermorgen fejrede glade kunder åbningen af Lidl i Allerøds bymidte24.10.2024 12:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Der var store smil, da butikschef, Oli Spendrup, klippede den røde snor og kunne byde kunder indenfor i sin spritnye butik. Det er Allerøds første Lidl-butik og byens første dagligvarebutik uden tobaks- og nikotinprodukter på hylderne.
Kunderne har talt i ny undersøgelse og slår fast: I Lidl får man mest ‘værdi for pengene’17.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flest rigtige priser på bonen, bedste kvalitet i produktkategorierne ‘brød’ og ‘frugt og grønt’ samt konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder. Dette er blot nogle af udtrækkene fra en ny brancheundersøgelse, som endnu en gang understreger, at Lidl markerer sig blandt danskernes foretrukne dagligvarekæde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum