Lidls prisvindende specialøl fra Bryggeriet Vestfyen eksporteres snart til syv lande

Et populært samarbejde mellem dagligvarekæden Lidl og Bryggeriet Vestfyen resulterer i eksport til syv nye markeder på kun lidt over et år – noget der ville være umuligt for det danske bryggeri på den korte tid uden en international kæde som samarbejdspartner.

Lidls egen ølserie, Karlens Nordic Craft Beer, eksporteres til syv-Lidl-lande. Foto: Lidl PR

I december 2020 lancerede Lidl Danmark sin egen serie af specialøl, Karlens Nordic Craft Beer. Specialøllene er et resultat af knap 12 måneders fælles målrettet udvikling mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen, der har brygget øl siden 1885 og er en af Danmarks største producenter af specialøl. Siden lanceringen er øllene blevet populære blandt danskerne, hvor cirka hver 10. øl, der bliver drukket, er en specialøl. Derfor er ambitionerne høje for produkterne, og for 2022 er missionen at udbrede kendskabet til de danske øl ud over landet grænser, hvilket Lidl Danmark har kunnet hjælpe deres leverandører med gennem den internationale tilstedeværelse i over 30 lande verden over.

Danske specialøl kommer på hylderne i syv lande

Mange lande producerer deres eget øl, og derfor er konkurrencen ekstra hård indenfor denne kategori. Men efter at have sendt smagsprøver på de danske specialøl rundt til flere Lidl-butikker på tværs af landegrænser, er det nu endeligt, at Karlens Nordic Craft Beer kommer på hylderne i Lidl-butikker i Tyskland, Spanien, Ungarn, Holland, Østrig, Irland og Nordirland i det nye år:

Vi er rigtig glade for den afsætning, der har været på øllene i Danmark, men det er ingen hemmelighed, at det kan være svært for et mindre, dansk bryggeri at komme ind på nye markeder, da der er så meget konkurrence indenfor øl. Der er derfor ingen tvivl om, at vores samarbejde med Lidl har speedet processen op. Det er en kæmpe anerkendelse, at vi nu kommer ud på syv nye markeder,” fortæller Thomas Hald Blouner, salgs- og marketingchef ved Bryggeriet Vestfyen.

Samarbejdet mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen startede i 2019, hvor der fra start har været fokus på at udvikle de præcise sammensætninger på øllene sammen samt at højne kendskabet til dem, hvilket nu bærer frugt i form af den store ekspansion.

Nomineret til bedste europæiske private label-produkt

To af øllene fra Karlens Nordic Craft Beer-serien; Karlens økologiske Spring Ale og Karlens Ginger Beer, blev også i år nomineret til det bedste europæiske private label-produkt i kategorien alkoholiske drikke, hvilket understreger, at et dansk bryggeri kan levere kvalitetsprodukter, der også kan klare sig godt på det internationale marked.

Sammen med Vestfyen har vi formået at skabe en serie af velsmagende specialøl, som er blevet taget imod over al forventning. Øllene har vundet test, og vi kan se, at de er populære i vores danske butikker. Vi er derfor meget stolte over nu at kunne hjælpe en lokal producent med at komme ud over landets grænser, så flere lande får mulighed for at smage danske specialøl,” fortæller Thomas Sejersen, presseansvarlig i Lidl Danmark.

Serien, der er skabt af Lidl sammen med Bryggeriet Vestfyen, består af fem specialøl, som koster 16,95 kroner stykket, to for 30 kroner:

• En brown ale der byder på en rig, maltet karakter, ligeligt mødt af fyldige ristede noter af kaffe og bitter chokolade – alkoholprocent på 6,5
  • En klassisk porter med en dybde i både smag og aroma - alkoholprocent på 7,9
  • En forfriskende og sprød ginger beer - alkoholprocent på 4
  • En ravfarvet IPA med en frisk og frugtig smag og dejlig blomsterduft - alkoholprocent på 5,5
  • En økologisk spring ale med en behagelig frugtighed og smag af hyldeblomst - alkoholprocent på 4,6.

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.