Lidl ykkösenä BrandIndex-pöhinämittauksessa

Fazer ja Lidl kisaavat tiukasti kärkipaikasta YouGovin vuosittaisessa pöhinärankingissa. Tällä kertaa Lidl päihittää niukasti Fazerin. VR on parantanut eniten.

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 275 brändin osalta Suomessa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Suomen parhaat brändit 2018

Lidl nappaa kärkipaikan pisteillä 39,4 ja Fazer sijoittuu toiseksi pisteillä 37,3. Prisma ottaa kolmospaikan jo hieman alhaisemmalla pistemäärällä 30,4. TOP5 joukkoon ei nouse uusia brändejä, mutta kolme uutta brändiä nousee TOP10:iin. Yksi näistä on Finnair, joka sijoittuu kuudenneksi. Finnair on myös toiseksi eniten pöhinä-indeksiään parantanut brändi +6,2 yksikön nousullaan. Kaksi muuta uutta TOP10 listalla ovat Yle Areena seitsemännellä sijallaan ja K-citymarket kahdeksannella sijallaan.

Suurimmat kasvajat, YouGov ranking 2018

VR on pöhinäparantajien ykkönen +11,3 yksikön nousullaan ja nousee samalla miinuksen puolelta plussan puolelle. VR:n parannus on selvästi suurempi kuin minkään muun brändin.

YouGovin Profiles* data paljastaa ketkä ovat VR:n tyytyväiset käyttäjät. Verrattuna koko väestöön, yli 60 -vuotiaat suurkaupunkialueilla asuvat ovat tässä ryhmässä yliedustettuina. VR:n tyytyväiset asiakkaat ovat myös koko väestöä enemmän kiinnostuneita kotimaisista ja ulkomaisista uutisista, sekä politiikasta ja ehkäpä muita useammin lukevat Ylen uutisia tai katselevat YouTubea matkustaessaan VR;n kyydissä.

Lisätietoa ja sektorikohtaisia ranking-tuloksia täältä

yougov.fi/find-solutions/brandindex/

yougov.fi/find-solutions/profiles/

YouGov BrandIndex
YouGov BrandIndex YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 200 brändin osalta Suomessa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla. Buzz-mittari selvittää, ovatko vastaajat kuulleet tai nähneet brändistä myönteistä tai kielteistä (mediassa, mainoksissa, keskusteluissa perheen, ystävien tai muiden kanssa) kahden viime viikon aikana. Buzz on myönteisten ja kielteisten vastausten erotus. Alla olevassa taulukossa esitetään suurimmat kasvajat Buzz-mittarilla (aikavälinä tammi-joulukuu 2018 verrattuna tammi-joulukuuhun 2017). YouGov Profiles yhdistää datan ja antaa sinulle uusia mahdollisuuksia kartoittaa ja tutkia markkinasegmenttejä ja keskeisiä kohderyhmiä.