Lidl ykkösenä BrandIndex-pöhinämittauksessa 2019

Lidl ottaa toista vuotta peräkkäin kärkipaikan YouGovin vuosittaisessa pöhinärankingissa. Fazer on toisena ja Facebook on parantanut pistemääräänsä eniten.

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 300 brändin osalta Suomessa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Suomen parhaat brändit 2019

Lidl nappaa kärkipaikan pisteillä 36,5 ja Fazer sijoittuu toiseksi pisteillä 36,0. Prisma ottaa kolmospaikan jo hieman alhaisemmalla pistemäärällä 31,1.

Top10-lista on hyvin samanlainen viime vuoteen verrattuna. Verkkokauppa.com on ainoa uusi brändi listalla tiputtaen Pauligin top10-listalta pois.

Suurimmat kasvajat, YouGov ranking 2019

Yougov Brandindex julkaisee myös top10-listauksen suurimmista kasvajista. Facebook on tällä listalla ykkösenä 3,3 pisteen nousulla -6,0 pisteestä -2,7 pisteeseen. Vaikka Facebookin pisteet ovat edelleen negatiiviset, se on alkanut toipua viime aikojen negatiivisista uutisoinneista.

Volkswagen (kasvua +2,8 pistettä) ottaa kasvajissa toisen tilan ja näyttää että se on toipumassa muutaman vuoden takaisesta päästöskandaalista.

Lisätietoa ja sektorikohtaisia ranking-tuloksia täältä

Facebookin fanit Suomessa

Tutkimme YouGov Profiles -profilointityökalun avulla, millaisia ovat ne 27% suomalaisesta aikuisväestöstä, jotka sanovat olevansa Facebookin tyytyväisiä käyttäjiä.

Naiset korostuvat Facebookin tyytyväisinä käyttäjinä (60%). Facebookin tyytyväiset käyttäjät ovat sosiaalisen median heavy usereita ja suuri osa heistä ei tilaa sanomalehteä (heistä 64% ei tilaa sanomalehteä, suomalaisesta aikuisväestöstä 58%).

YouGov BrandIndex

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 300 brändin osalta Suomessa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Buzz-mittari selvittää, ovatko vastaajat kuulleet tai nähneet brändistä myönteistä tai kielteistä (mediassa, mainoksissa, keskusteluissa perheen, ystävien tai muiden kanssa) kahden viime viikon aikana. Buzz on myönteisten ja kielteisten vastausten erotus.

Alla olevassa taulukossa esitetään suurimmat kasvajat Buzz-mittarilla (aikavälinä tammi-joulukuu 2019 verrattuna tammi-joulukuuhun 2018).

Lue lisää: https://yougov.fi/find-solutions/brandindex/

YouGov Profiles yhdistää datan ja antaa sinulle uusia mahdollisuuksia kartoittaa ja tutkia markkinasegmenttejä ja keskeisiä kohderyhmiä.

Lue lisää: yougov.fi/find-solutions/profiles/