Lidl udfaser som den første dagligvarekæde i Danmark al tobak inden udgangen af 2028
Dagligvarekæden Lidl udfaser alt salg af tobak i egne butikker inden udgangen af 2028, derudover vil alle nye butikker, som Lidl åbner, ikke sælge tobak. Initiativet møder stor opbakning fra Kræftens Bekæmpelse:
”Det er et fantastisk initiativ, som åbner helt nye muligheder for tobaksforebyggelse og betyder, at færre børn og unge begynder at ryge, og det bliver lettere at forblive røgfri for dem, som prøver at holde op,” udtaler Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Den første tobaksfrie butik bliver Lidls nye butik i Hjørring, som slår dørene op torsdag d. 11. maj 2023. Beslutningen er et vigtigt skridt i retningen mod en røgfri fremtid, fortæller en af initiativtagerne, Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark:
”I Lidl ønsker vi at være ansvarlige købmænd, og vores kunder forventer, at vi er en ansvarlig dagligvarekæde. Vi skal turde udfordre og gå forrest med nye og større initiativer. I 2018 gik vi forrest og satte som den første dagligvarekæde aldersgrænsen op ved køb af energidrikke med højt koffeinindhold. På samme måde har vi nu besluttet ikke at sælge tobak i alle vores nyetablerede butikker og udfase det helt fra vores sortiment inden udgangen af 2028.”
Discountkæden forventer at åbne flere end 60 nye butikker i Danmark i løbet af de næste år – og alle disse butikker vil være tobaksfrie. Udover ikke at sælge tobak i alle nyetablerede butikker udfaser Lidl allerede i år 20% af cigaretpakkerne i kædens øvrige butikker, og inden udgangen af 2028 vil alle tobaksvarer helt være fortid hos Lidl.
”Det er et stort skridt i den rigtige retning”
Ifølge Kræftens Bekæmpelse dør næsten 16.000 danskere hvert år af rygning. Derfor møder Lidls initiativ også stor opbakning fra Kræftens Bekæmpelse, der håber, at initiativet kan sætte skub i løsninger, der reducerer antallet af rygere:
”Vi håber, at Lidls initiativ breder sig til resten af dagligvarebranchen. Det er et stort skridt i retning af udfasning af tobaksvarer fra dagligvarehandlen og kan en dag føre til et endeligt stop for salg af tobak og nikotin,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
På baggrund af beslutningen hos Lidl vil Kræftens Bekæmpelse inden sommerferien invitere en række dagligvarekæder til dialog i håbet om, at initiativet vil brede sig til de øvrige kæder.
Lidl tager ansvar
rods prisstigninger, tobak gemt under disken og neutrale cigaretpakker er antallet af rygere i Danmark ikke blevet mindre siden 2020. Spørger man adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, er der brug for handling:
”Det er svært at stoppe med at ryge, og det gør det bestemt ikke nemmere, når tobak er så let tilgængeligt. Derfor udfaser vi salget af tobaksvarer i vores butikker, da vi som stor dagligvarekæde har et ansvar i at skabe en røgfri fremtid,” fortæller Jens Stratmann.
Beslutningen om at udfase tobak i Lidl er velovervejet. Kæden ved, at beslutningen vil have omkostninger, men Lidl håber alligevel, at initiativet vil inspirere branchen til at følge med.
”Vi er ikke i mål endnu, men vi er på vej. Vi håber at inspirere flere aktører til at følge trop, så vi i fællesskab kan arbejde hen imod en røgfri fremtid i 2030,” siger Jens Stratmann fra Lidl.
Nøgleord
Kontakter
Claus KroghCSR- og kommunikationschef - Lidl
Tlf:76350010presse@lidl.dkNiels Them KjærProjektchef for tobaksforebyggelseKræftens Bekæmpelse
Tlf:35257534ntk@cancer.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder


Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum