Lidl udfaser som den første dagligvarekæde i Danmark al tobak inden udgangen af 2028
Dagligvarekæden Lidl udfaser alt salg af tobak i egne butikker inden udgangen af 2028, derudover vil alle nye butikker, som Lidl åbner, ikke sælge tobak. Initiativet møder stor opbakning fra Kræftens Bekæmpelse:
”Det er et fantastisk initiativ, som åbner helt nye muligheder for tobaksforebyggelse og betyder, at færre børn og unge begynder at ryge, og det bliver lettere at forblive røgfri for dem, som prøver at holde op,” udtaler Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Den første tobaksfrie butik bliver Lidls nye butik i Hjørring, som slår dørene op torsdag d. 11. maj 2023. Beslutningen er et vigtigt skridt i retningen mod en røgfri fremtid, fortæller en af initiativtagerne, Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark:
”I Lidl ønsker vi at være ansvarlige købmænd, og vores kunder forventer, at vi er en ansvarlig dagligvarekæde. Vi skal turde udfordre og gå forrest med nye og større initiativer. I 2018 gik vi forrest og satte som den første dagligvarekæde aldersgrænsen op ved køb af energidrikke med højt koffeinindhold. På samme måde har vi nu besluttet ikke at sælge tobak i alle vores nyetablerede butikker og udfase det helt fra vores sortiment inden udgangen af 2028.”
Discountkæden forventer at åbne flere end 60 nye butikker i Danmark i løbet af de næste år – og alle disse butikker vil være tobaksfrie. Udover ikke at sælge tobak i alle nyetablerede butikker udfaser Lidl allerede i år 20% af cigaretpakkerne i kædens øvrige butikker, og inden udgangen af 2028 vil alle tobaksvarer helt være fortid hos Lidl.
”Det er et stort skridt i den rigtige retning”
Ifølge Kræftens Bekæmpelse dør næsten 16.000 danskere hvert år af rygning. Derfor møder Lidls initiativ også stor opbakning fra Kræftens Bekæmpelse, der håber, at initiativet kan sætte skub i løsninger, der reducerer antallet af rygere:
”Vi håber, at Lidls initiativ breder sig til resten af dagligvarebranchen. Det er et stort skridt i retning af udfasning af tobaksvarer fra dagligvarehandlen og kan en dag føre til et endeligt stop for salg af tobak og nikotin,” siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
På baggrund af beslutningen hos Lidl vil Kræftens Bekæmpelse inden sommerferien invitere en række dagligvarekæder til dialog i håbet om, at initiativet vil brede sig til de øvrige kæder.
Lidl tager ansvar
rods prisstigninger, tobak gemt under disken og neutrale cigaretpakker er antallet af rygere i Danmark ikke blevet mindre siden 2020. Spørger man adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, er der brug for handling:
”Det er svært at stoppe med at ryge, og det gør det bestemt ikke nemmere, når tobak er så let tilgængeligt. Derfor udfaser vi salget af tobaksvarer i vores butikker, da vi som stor dagligvarekæde har et ansvar i at skabe en røgfri fremtid,” fortæller Jens Stratmann.
Beslutningen om at udfase tobak i Lidl er velovervejet. Kæden ved, at beslutningen vil have omkostninger, men Lidl håber alligevel, at initiativet vil inspirere branchen til at følge med.
”Vi er ikke i mål endnu, men vi er på vej. Vi håber at inspirere flere aktører til at følge trop, så vi i fællesskab kan arbejde hen imod en røgfri fremtid i 2030,” siger Jens Stratmann fra Lidl.
Nøgleord
Kontakter
Claus KroghCSR- og kommunikationschef - Lidl
Tlf:76350010presse@lidl.dkNiels Them KjærProjektchef for tobaksforebyggelseKræftens Bekæmpelse
Tlf:35257534ntk@cancer.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder


Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
Lidl får Folkesundhedsprisen 202516.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med prisen skriver Lidl historie, da dagligvarekæden er den første kommercielle aktør, der modtager Folkesundhedsprisen nogensinde. En pris, der er blevet uddelt siden 2004 af Dansk Selskab for Folkesundhed. I begrundelsen står, at prisen er en anerkendelse af Lidls omfattende og målrettede arbejde for at fremme folkesundheden gennem dagligvarehandlen – blandt andet ved at fjerne tobak og nikotin fra hylderne og fremme salget af frugt og grønt.
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum