Lidl på Dirch Passers Allé i top 3 blandt de bedste frugt- og grøntafdelinger i Danmark

Lidls butik på Dirch Passers Allé på Frederiksberg er blandt de tre finalister, der er med i kampen om at vinde Landbrug og Fødevarers ”Frugt- og grøntprisen” i discount-kategorien. Ifølge butikschefen, Christian Bjørnlund, har en kulmination af lang tids hårdt arbejde blandet med en passion for frugt og grønt, ført til den flotte nominering.

Hvert år i september kårer Landbrug & Fødevarer den bedste frugt- og grøntafdeling i kategorien discount. Det sker på Fødevaredagen, som i år falder d. 29. september på Hindsgavl Slot på Fyn. Hele landets dagligvarekæder indstiller den butik, de mener, gør det allerbedst. Hos Lidl faldt valget på Frederiksbergbutikken på Dirch Passers Allé, hvor teamet Christian Bjørnlund og Line Møller skal gøre, hvad de kan for at skaffe Lidl en førsteplads. De to er henholdsvis butikschef og frugt- og grøntansvarlig i butikken.

”En frisk frugt- og grøntafdeling i høj kvalitet er noget, vores kunderne sætter rigtig højt, og derfor er det vigtigt, at vi står klar med et bredt sortiment af frisk frugt og grønt, masser af danske produkter, økologi, inspiration og selvfølgelig god service”, siger Christian Bjørnlund.

I Lidl er frugt- og grøntafdelingen rygraden i hele butikken. Og det er bl.a. frugt- og grøntansvarlig, Line Møllers, arbejde at bygge afdelingen op om morgenen med friskleverede varer samt at trimme den i løbet af dagen, så den altid står pæn og frisk.

”Jeg elsker at pusle om alle de friske varer i afdelingen, så den altid er klar til vores kunder”, siger Line Møller og uddyber: ”Det er tydeligt, at vores kunder værdsætter en flot og indbydende frugt- og grøntafdeling, hvor de kan gå rundt og vælge mellem de mange aktuelle sæsonvarer og vores store udvalg af økologisk frugt og grønt til gode priser”.

Mindre madspild

Sidst på eftermiddagen er det også Lines opgave at vurdere, hvilke frugt- og grøntprodukter der bliver sat ned i pris, så butikken mindsker madspildet. Madspild er i det hele taget et stort fokus for dagligvarekæden, hvor et af de nyere tiltag er et samarbejde med To Good To Go. Gennem det sælger alle Lidl-butikker ”lykkeposer” med frugt og grønt hver dag til 29 kr.

Initiativet er virkelig godt, fordi vores kunder får en pose med frugt- og grøntvarer, der ikke er friske nok til at sælge, men sagtens stadig kan spises – og så endda til en virkelig god pris. Vi mindsker vores madspild, og kunderne får mulighed for at købe en spændende blanding af frugt og grønt meget billigt. Det må være win-win”, smiler Christian Bjørnlund.

Lokale og sæsonaktuelle varer i Lidl

Noget af det, kunderne i Lidl-butikken på Dirch Passers Allé virkelig har taget til sig, er det store udvalg af sæsonaktuelle danske frugt- og grøntprodukter.

”Vi har stort fokus på lokale, danske leverandører til vores frugt og grønt. Blandet andet får vi de lækreste asparges fra Thorup Bakkegaard på Fyn og solmodne tomater fra gartneriet Østervang på Stevns. Jeg er slet ikke i tvivl om, at dansk kvalitet og friskhed er et vigtigt parameter for vores loyale kunder”, siger butikschefen, Christian Bjørnlund.

Udover fokus på det lokale og danske har Lidl-butikkerne landet over fokus på sæsonaktuelle varer.

”Lige nu hitter friske grønne ærter, danske kirsebær, nye danske jordbær og kartofler og vi har også lækre sommergrøntsager som spidskål, gulerødder med top og majskolber”, uddyber Christian Bjørnlund.

Kampen står på hele sommeren

Det har krævet hårdt arbejde for teamet at blive nomineret, og hen over hele sommeren skal de holde et rigtig højt niveau, indtil vinderen af prisen som bedste frugt- og grøntafdeling bliver kåret på Fødevaredagen. De har selv været med til at lave både en indstillings- og en præsentationsvideo af afdelingen, teamet og butikskonceptet, og så får de løbende uanmeldt besøg af en Mystery Shopper. Juryen har været fysisk forbi butikken og vurderet teamets indsats, når det gælder kvalitet, sortiment, friskhed og ikke mindst Line og Christians evne til at inspirere de mange Frederiksberg-kunder med god service, opskrifter, tips og vejledning.

Det er syvende år i træk, at Landbrug og Fødevarer afholder konkurrencen, og Lidl har stået øverst på sejrspodiet to gange før. Nu er det op til teamet bag nomineringen med Line og Christian i spidsen at hive pokalen hjem til Lidl med butikkens navn på.

Vi har gjort alt, hvad vi kan, og vores kunder er super tilfredse med frugt- og grøntafdelingen hos os. Nu håber vi, at Landbrug & Fødevarer synes det samme”, slutter butikschef, Christian Bjørnlund.

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68

Om Lidl:

• 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 127 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
  • Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
  • Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.