Lidl og Too Good To Go runder milepæl: Redder 500.000 lykkeposer med overskudsvarer

Vidste du, at den samlede mængde madspild i Danmark løber op i ca. 814.000 ton årligt *, og at detailhandlen står for 23 % af den samlede mængde madspild? **
Nej, vel? Det er også nogle helt vanvittige mængder, og netop derfor intensiverede Lidl sin kamp mod madspild for to og et halvt år siden med et tæt samarbejde med madspildsaktøren Too Good To Go.
Lidl var den første discountkæde i Danmark til at indlede et samarbejde med Too Good To Go, og det var som et led i dagligvarekædens ambitiøse målsætning om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030 (Baseline 2017). Siden det gode samarbejde tog fart i 2019, har Lidl samlet frasorterede dagligvarer, der er for gode til at blive kasseret, i såkaldte lykkeposer, der sælges gennem Too Good To Go-appen og afhentes i en af Lidls 138 butikker. Og for kort tid siden blev lykkepose nr. 500.000 langet over disken.
Aldrig har madspild været mere aktuelt
Madspild er et globalt problem, som man i Lidl ønsker at gøre noget ved. Udover sit samarbejde med Too Good To Go uddeler dagligvarekæden overskudsmad sammen med Blå Kors, ligesom udvalgte varer nedsættes med 30 %, når de nærmer sig sidste salgsdato.
Men den største milepæl i forbindelse med bekæmpelse af madspild er netop rundet, for lykkepose-initiativet i samarbejde med Too Good To Go har i den grad vist sig populært. Siden 2019 er der blevet solgt hele 500.000 lykkeposer, og dermed er der havnet mange gode måltider med overskudmad på danske middagsborde.
”Det har aldrig været mere aktuelt at mindske madspild og sikre, at så mange råvarer som muligt bliver til mad i stedet for at blive kasseret. Hver dag lægger flere hundrede Lidl-medarbejdere stor energi og ihærdighed i at pakke lykkeposer. Dem kan vi takke for, at der nu er reddet 500.000 poser med tilsammen flere ton råvarer fra at gå til spilde. Men vi kan også takke kunderne for, at de har set det gode i lykkeposer og gerne vil gøre noget godt for planeten ved at være med til at bekæmpe madspild,” siger salgsdirektør og vice adm. direktør i Lidl, Zita Szlavikovics.
Også hos Too Good To Go, der ihærdigt arbejder på at mindske madspild i dagligvarebutikker, caféer og restauranter, vækker milepælen stor begejstring.
”Lidl har virkelig imponeret os med deres dedikerede og ambitiøse indsats mod madspild. De var de første til at lancere landsdækkende samarbejde med os, og i dag har de nået en fantastisk flot milepæl med 500.000 reddede lykkeposer. Milepælen er resultatet af et stærkt og frugtbart samarbejde, som der fortsat er masser af potentiale i. Det ser jeg frem til at indfri, så vi i fællesskab kan komme madspildet til livs,” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.
*Too Good To Go, **Rapport fra Miljøstyrelsen: 978-87-93529-80-9.pdf (mst.dk)
Om Lidls Lykkeposer
Indholdet af LidlsLykkeposer varierer fra dag til dag og fra butik til butik – som navnet antyder. Lidls medarbejdere fylder Lykkeposerne med at bredt udsnit af varer fra dagligvarekæden – frugt og grønt, kød og mejerivarer samt brød og kolonialvarer. Ofte kan man vælge mellem flere typer Lykkeposer i Too Good To Go-appen, og indholdet er typisk datovarer eller varer, hvor emballagen er beskadiget.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.
Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding28.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum