Lidl og Too Good To Go inviterer alle landets hverdagskokke til ‘DM i Overskudsretter’
I efteråret 2020 runder dagligvarekæden Lidl og madspildsvirksomheden Too Good To Go en markant fælles milepæl: 250.000 gange er der blevet hentet en Too Good To Go-lykkepose med overskudsvarer i en Lidl-butik i Danmark. Det vil sige, at forbrugerne 250.000 gange har sluppet kreativiteten løs for at skabe magi af indholdet.
Det kræver en hyldest! Derfor inviteres alle landets kreative hverdagskokke til at dele deres bedste opskrift på et måltid tilberedt af rester eller overskudsvarer.
Konkurrencen ‘DM i Overskudsretter’ kickstartes på Facebook og Instagram d. 14. september 2020. Her vil kok og kogebogsforfatter Louisa Lorang, kogebogsforfatter og tidligere deltager i Den Store Bagedyst Jasmin Gabay og holdkaptajn på det danske kokkelandshold, Christian Wellendorf, hver især give deres bud på en favorit-overskudsret.
Hverdagskokkene opfordres i den forbindelse til at dele deres overskudslivret - enten i form af en video, et billede af retten eller en skreven opskrift. Man deltager i konkurrencen ved at sende sit bud til dmioverskudsretter@toogoodtogo.dk eller via konkurrenceopslagene på Lidls og Too Good To Gos Facebook- og Instagram-profiler. Alle kan deltage - uanset alder.
Vinderen kåres ved et finaleevent på den internationale madspildsdag d. 29. september 2020 i Hahnemanns Køkken på Østerbro i København. Her præsenterer fire udvalgte finalister deres bud på Danmarks bedste overskudsret for dommerpanelet bestående af Louisa Lorang, Jasmin Gabay og Christian Wellendorf.
Der er en privat og eksklusiv gourmet-middag for fire personer tilberedt af Kokkelandsholdet samt et års forbrug af Too Good To Go-lykkeposer på højkant til vinderen.
Vi vil så gerne mindske madspild - men vi savner inspiration
Konkurrencen har til formål at inspirere danskerne til at mindske madspild. En undersøgelse foretaget af Epinion for Too Good To Go i 2019 viser, at 88% af de adspurgte gerne vil gøre mere for at reducere madspild - og 46% efterspørger information om, hvordan de skal gøre det.
“Det danske folk er godt oplyste, når det kommer til madspild. Vi ved godt, at madspild er en klimasynder, og vi vil gerne gøre noget ved det. Derfor hjælper vi nu de gode intentioner på vej ved dels at hylde de hverdagshelte, der allerede gør en indsats for at bekæmpe madspild, og dels ved at lade deltagerne inspirere hinanden,” fortæller landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.
Anders Frydendahl, salgsdirektør i Lidl supplerer:
“Vi har oplevet enormt stor interesse for vores lykkeposer med overskudsvarer. Derfor er det et naturligt næste skridt for os at rette fokus på anvendelsen af indholdet, så vi sikrer, at mest muligt ender i forbrugernes maver frem for i skraldespanden. Vi ved, at det vrimler med kreative hverdagskokke derude, og vi har brug for deres hjælp og inspiration til at få bugt med madspildet,” siger Anders Frydendahl fra Lidl
Læs mere om DM i Overskudretter på www.toogoodtogo.dk/dmioverskudsretter
Nøgleord
Kontakter
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 52 15 92 59
Tanja Møller Andersen, PR- og presseansvarlig hos Too Good To Go, presse@toogoodtogo.dk eller 81 77 37 18
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Om Too Good To Go
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret I 2016, og de nu over 23 mio. brugere har siden da reddet mere end 41 mio. måltider, hvilket svarer til over 104.000 ton sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv. I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer
og bagerier.
Too Good To Go har sideløbende iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og står bag en omfattende datomærkningskampagne, som har fået en række af de største danske fødevareproducenter til at føje ”ofte god efter” til ”bedst før-datomærkningen.
Om Lidl
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores butikker.
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Ny juletradition skal mindske madspild: Too Good To Go lancerer ‘Spis Op Dag’ den 27. december19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 27. december introducerer Too Good To Go initiativet ‘Spis Op Dag’ – en dag dedikeret til at mindske madspild og opfordre danskerne til at genbruge resterne fra julens store måltider.
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
Madspildsskolen vender tilbage for femte år i træk: Børnefamilier kan lære af tidligere generationers forhold til madspild18.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det vellykkede initiativ, Madspildsskolen, der er skabt i samarbejde mellem Too Good To Go, Arla, Arla Fonden og føtex, sætter i efterårsferien i år fokus på at bruge tidligere generationers viden og madkultur i nutidens køkkener.
Kun 32% skolebørn spiser op: Nyt initiativ fra Lidl og Too Good To Go skal bekæmpe madspild i børns madpakker11.9.2024 12:12:33 CEST | Pressemeddelelse
Lidl og Too Good To Go er gået sammen om et spændende nyt tiltag under konceptet "Hver Bid Tæller", der skal hjælpe danske familier med at mindske madspild i børns madpakker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum