Lidl og Danske Hospitalsklovne i tæt samarbejde om juleaktivitet i den gode sags tjeneste
Julen står for døren, og det betyder for mange også køb af til- og fra julekort til pakkerne under træet. I år kan du købe julekort fra Danske Hospitalsklovne, hvor pengene går til, at hospitalsklovnene kan aflægge endnu flere besøg hos indlagte børn på landets hospitaler. Over 486* lokale foreninger, klubber og skoleklasser har allerede tilmeldt sig som sælgere af julekortene, hvor de får provision for de julekort, de sælger og på den måde samle ind til at komme på lejrtur, træningslejr eller et andet fælles projekt.
Lidl har været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne siden 2015, og i år er dagligvarekæden hovedsponsor for julelotteriet og har bidraget økonomisk til kampagnen, hvor danskerne blandt andet kan skrabe sig til et gavekort til Lidls butikker på 50.000 kr.
”Danske Hospitalsklovnes arbejde er yderst meningsfuldt, og vi er glade for, at vores tætte samarbejde kan sprede endnu mere glæde og smil i en svær tid for børn på landets hospitaler. At salget samtidig støtter de lokale foreninger, skoleklasser og klubber, der sælger dem, er virkelig positivt, da vi jo selv med vores butikker er aktive i mange lokalsamfund,” siger Jens Stratmann, der er adm. direktør i Lidl.
"Vi er blæst bagover af næstekærlighed”
Hos Danske Hospitalsklovne er man overvældet over den store opbakning, der kommer fra sponsorer som Lidl og børn, der sælger julekortene.
”Vi er blæst bagover af næstekærlighed fra de mange lokale foreninger og vores sponsorer, der er årsagen til, at vi kan komme ud på flere børneafdelinger på landets hospitaler og give dem lidt af den gnist tilbage, som de kan have mistet på deres sygdomsvej. Det er i fællesskab, at vi kan nå bredest ud, så det varmer at se, hvor mange der støtter op om vores forening og bidrager til at sprede lidt glæde og julestemning på hospitalerne,” siger Tania Dethlefsen, direktør for Danske Hospitalsklovne.
En af de mange frivillige er Alberte Ella Holm-Eilert. Hun har glædet sig til at komme på gaden for at sælge julekort, fordi hun ved, at det går til et fantastisk formål:
”Jeg har selv været indlagt, så jeg ved, hvor meget det betyder at få besøg af Danske Hospitalsklovne og få tankerne hen på noget andet i en svær tid. Derfor vil jeg rigtig gerne bidrage til, at andre børn også kan opleve den glæde det er at have besøg af en hospitalsklovn.”
Til- og fra julekortene med skrabelod koster 50 kr. for fem julekort og sælges allerede nu af sportsklubber, skoleklasser, almennyttige foreninger, HF- og gymnasieklasser, ungdomsklubber, børnehaver m.fl. frem til d. 31. december 2022.
Har man lyst til at bakke op om initiativet og sælge lodder, kan man tilmeldesig her.
Danske Hospitalsklovne og Lidls samarbejde:
- Lidls samarbejde med Danske Hospitalsklovne blev etableret i 2012, og siden 2015 har Lidl været hovedsponsor for foreningen.
- Lidls kunder kan året rundt vælge at donere deres pant i dagligvarebutikkerne til Danske Hospitalsklovne.
- Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der gratis stilles til rådighed for afdelingerne og lønnes af foreningen. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
- Det er foreningens mål at nå ud til alle børn og unge på danske hospitaler, på landets børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger samt bosteder for børn med svær autisme.
- Alle hospitalsklovne gennemgår en 1,5-årig uddannelse.
Læs mere om Lidls samarbejde med de Danske Hospitalsklovne her:
https://om.lidl.dk/ansvarlighed/samfund/subitems/undersider/danske-hospitalsklovne
* Pr. 4. november
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder


Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl får Folkesundhedsprisen 202516.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med prisen skriver Lidl historie, da dagligvarekæden er den første kommercielle aktør, der modtager Folkesundhedsprisen nogensinde. En pris, der er blevet uddelt siden 2004 af Dansk Selskab for Folkesundhed. I begrundelsen står, at prisen er en anerkendelse af Lidls omfattende og målrettede arbejde for at fremme folkesundheden gennem dagligvarehandlen – blandt andet ved at fjerne tobak og nikotin fra hylderne og fremme salget af frugt og grønt.
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum