Lidl nomineret til to nye priser ved Retailer of the Year

For anden gang bliver Retailer of the Year-konkurrencen afholdt i Danmark. Sidste års vinder af Årets Retailer, Lidl, er i år nomineret til både at være den mest bæredygtige og mest innovative retailer i Danmark.

Sidste år løb Lidl både med titlen som Årets Retailer og Danmarks bedste butikskæde. I år er Lidl både nomineret til to priser ved Retailer of the Year og er igen med i opløbet som Årets Retailer.

Snart skydes Retailer of the Year-afstemningen i gang i Danmark. Her skal forbrugerne afgøre, hvem der er landets bedste retailer indenfor en række kategorier.

Konkurrencen blev første gang afholdt i 2020, hvor Lidl løb med både titlen som Årets Retailer og som Danmarks bedste butikskæde. Og igen i år kan butikskæden løbe med to nye priser ved awardshowet.

Lidl er således nomineret til to nyindstiftede priser: Most sustainable retailer og most innovative retailer.

”Det er et stort og flot skulderklap til Lidl, og jeg er stolt over vores dygtige og engagerede medarbejdere, som de to nomineringer kan tilskrives. Vi ønsker at være danskernes førstevalg indenfor dagligvarer og bruger derfor mange ressourcer på løbende at udvikle kæden i en mere bæredygtig og innovativ retning, som gør en positiv forskel for vores kunder, medarbejdere og samfundet. Hvad end det handler om innovative butikskoncepter, nye emballageløsninger, minimering af CO2-udledning eller madspild,” siger Jens Stratmann, adm. direktør for Lidl Danmark.

Vil sætte barren højt indenfor retail

Lidl har en klar ambition om at være danskernes foretrukne butikskæde indenfor dagligvarer. Filosofien er, at kæden kun bliver nummer ét med omtanke og holdninger, der bliver handlet på.

Derfor sætter Lidl også barren højt indenfor retail og har investeret stort i innovative løsninger og bæredygtighedsinitiativer.

”Der skal ikke være langt fra tanke til handling, hvis vi vil indfri ambitionen om at være danskernes førstevalg. De seneste år har vi udvidet vores sortiment med hundredvis af nye bæredygtige, økologiske og lokale varer og er ved at udskifte al plastemballage med mere miljørigtige og genanvendelige materialer. Vi arbejder også for at reducere madspild med 50 pct. inden 2030, og derfor indgik vi som den første dagligvarekæde et samarbejde med Too Good To Go. I primo 2021 havde vi solgt mere end 300.000 lykkeposer med overskudsmad, som har fundet vej til danskernes hjem i stedet for at ende i skraldespanden – samt mange andre bæredygtighedsinitiativer. Det er skønt, at det nu bliver anerkendt med nomineringen til disse priser,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.

Lidl har som den første dagligvarekæde sat et mål om at kompensere 100 pct. af deres CO2-udledning fra 2020. Målet er blevet indfriet ved at øge energieffektiviteten, producere mere vedvarende energi fra solceller på butiksbygningerne, køb af grøn strøm og et opgør med afbrænding af olie og benzin overalt i organisationen.

Samtidig er dagligvarekæden i øjeblikket ved at udrulle et helt nyt innovativt butikskoncept i samtlige af kædens 134 danske butikker. Udover ny indretning, farver og materialer – alt i et skandinavisk og dansk udtryk – så bliver varesortimentet udvidet med mere end 200 nye produkter over de næste år.

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.