Lidl har slået dørene op til sin sjette butik i Aarhus – og den er tobaksfri

Torsdag morgen åbnede Lidl sin sjette butik i Aarhus. Den ligger i hjertet af byen nemlig på Rådhuspladsen 10, hvilket blot er en kilometer fra dagligvarekædens nye hovedkontor ved Godsbanen, der snart står færdig. Seier Kraft Hansen er den rutinerede butikschef i front for butikken, og han er spændt på, hvordan aarhusianerne tager imod Aarhus’ første tobaksfrie dagligvarebutik.

Butikschef, Seier Kragh Hansen, var i selskab med Nicolaj Bang, Rådmand i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, da den berømte, røde snor skulle klippes.

I februar blev det offentliggjort, at Lidl ville overtage Aldis butik på Rådhuspladsen 10 og dermed åbne sin sjette butik i Aarhus. Efter et par måneders ombygning af den 700 kvadratmeter store butik var Lidl torsdag morgen klar til at byde de aarhusianske kunder indenfor.

For nogle af kunderne var det et velkendt ansigt, der tog imod dem. Butikschefen er nemlig Seier Kragh Hansen, som kommer fra Lidls butik i Risskov. Han har de seneste måneder været med til ombygningen af den tidligere Aldi-butik og lært sit nye team at kende, hvor halvdelen af butikkens ansatte er tidligere Aldi-medarbejdere.

”Jeg har længe set frem til åbningen, så det var nemt at komme ud af sengen i morges. Jeg kender jo heldigvis byen rigtig godt, da jeg har arbejdet i Lidl i både den sydlige og nordlige del af Aarhus, men jeg er meget spændt på at drive en butik i hjertet af byen, som samtidig også er den første tobaksfrie dagligvarebutik i byen,” fortæller Seier Kragh Hansen, butikschef i Lidl på Rådhuspladsen 10.

Kunderne blev torsdag morgen mødt af butikkens team med friskbrygget kaffe, juice og bagværk fra Lidls prisvindende bake-off afdeling fra kl. 8, hvor dørene blev slået op til en ny butik fyldt med gode åbningstilbud.

Den første tobaksfrie dagligvarebutik i Aarhus er åbnet
Tilbage i 2007 åbnede Lidl sin første butik i Aarhus, og siden er der kommet flere nye til. Den nye og sjette butik adskiller sig på et punkt markant fra de øvrige, da den ikke har tobaks- og nikotinprodukter på hylderne. Det sker som et led i, at dagligvarekæden i maj meldte ud, at man vil udfase alt salg af tobak frem mod udgangen af 2028 – hvorfor alle nye butikker bliver tobaksfri.

”Tilbage i 2018 tog vi som den første dagligvarekæde herhjemme initiativ til at forbyde salg af energidrikke til unge under 16 år. Den beslutning blev truffet med formålet om at passe på unges sundhed og være ansvarlige købmænd. Nu, nogle år senere, har vi taget endnu et vigtigt skridt ved at udfase salget af tobaks- og nikotinprodukter fra vores butikker inden udgangen af 2028. Vi ved, at al forandring tager tid, men vi har heldigvis i store træk oplevet positiv feedback fra kunderne,” fortæller Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.

Også butikkens butikschef ser positivt på initiativet om ikke at sælge tobak i butikken:

”Jeg er glad for at arbejde i en virksomhed, som tager stilling til, hvad vi sætter på hylderne. Jeg kender til flere rygere, der ville ønske, de aldrig var begyndt. Så hvis initiativet kan få flere til at stoppe med at ryge, så håber og tror jeg, at vores kunder vil vise forståelse for, hvorfor de ikke kan købe cigaretter hos os,” siger Seier Kragh Hansen, butikschef i Lidls nye butik i Aarhus.

Gå på opdagelse i den nye Lidl-butik på Rådhuspladsen 10 i Aarhus hver dag fra kl. 7-22.

En lang kø af mennesker var mødt op til åbningen af Lidls nye butik på Rådhuspladsen 10 i Aarhus.
Seier Kragh Hansen er butikschef i Lidls nye butik i hjertet af Aarhus.
Masser af glade Lidl-medarbejdere var klar til at tage imod de mange forventningsfulde kunder.

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.