Lidl gør status på udfasningen af tobak efter fire måneder: “Vi møder opbakning fra både medarbejdere og kunder”
Hvordan har kunderne reageret? Hvad siger medarbejderne? Lidl har spurgt både medarbejdere og kunder, og tilbagemeldingerne er positive.
I maj annoncerede dagligvarekæden Lidl, at man frem mod udgangen af 2028 udfaser al tobak. Initiativet er et godt billede på Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet.
Siden udmeldingen har Lidl udfaset 20 % af tobakssortimentet, åbnet fem tobaksfrie butikker, og snart åbner der yderligere ti, når ombygningen af de Aldi-butikker, som Lidl overtog tidligere i september, er færdig. Konklusionen er altså her fire måneder senere, at det går godt med udfasningen, fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
“Gør vi status på omsætningen her fire måneder efter udmeldingen, så viser den, at vi ikke har tabt kunder, og selv rygere stadig kommer og handler hos os. Vi har tabt omkring 11 % af omsætningen på tobak, men selvom det er mistet omsætning for os, så er det forhåbentlig også den mindre mængde tobak ud i samfundet, hvilket er meget positivt. Samtidig viser en intern undersøgelse, at vores medarbejdere er begejstrede for initiativet, og at de oplever positive tilbagemeldinger fra vores kunder.”
Medarbejdere bakker op om initiativet
Som viceindkøbsdirektøren nævner, har dagligvarekæden har netop foretaget en intern undersøgelse blandt medarbejdere for at gøre status. Undersøgelsen viser blandt andet, at størstedelen af de ansatte er positive overfor beslutningen om at stoppe med at sælge tobak.
En af dem er Kim Holm Jensen, der til daglig er butikschef i Lidl på Skagensvej 100 i Hjørring:
“Jeg er butikschef i vores nye butik i Hjørring, som åbnede i maj og var vores første tobaksfrie butik, og det er jeg vildt stolt af. Jeg synes, at det er godt og ikke mindst meget meningsfuldt at være en del af en dagligvarekæde, som skærper tilgængeligheden af tobak, og dermed gør noget godt for hele samfundet. Jeg synes, at kunderne har taget godt imod initiativet, og jeg vil faktisk sige, at vi ikke har haft andet end positive tilbagemeldinger”.
Kræftens Bekæmpelse opfordrer Lidls kollegaer til at følge trop
Lidl er en del af partnerskabet Røgfri Fremtid, som arbejder for en røgfri generation i 2030. Hvis det skal lykkedes, er der ikke kun behov for dialog, men også handlinger, mener Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl:
"Vi kan se, at på trods af prisstigninger og neutrale cigaretpakker, så er antallet af rygere i Danmark ikke faldet siden 2020. Så hvis vi skal lykkedes med at mindske antallet af unge rygere, er vi nødt til også at kigge på tilgængeligheden - det er uomtvisteligt. Vi håber derfor, at politikerne vil kigge på tilgængelighed, når de diskuterer forebyggelse," siger Khalil Taleb.
Og netop tilgængeligheden er et fokusområde for Kræftens Bekæmpelse, der står bag Røgfri Fremtid sammen med Trygfonden.
”Vi synes, Lidls initiativ er et kæmpe skridt i retningen mod at skabe en røgfri fremtid. Vi kan kun opfordre til, at Lidls kolleger i branchen følger trop. Tilgængelighed er afgørende i forhold til at sørge for, at børn og unge ikke begynder at ryge eller bruge nikotinprodukter. Det er dejligt, når vores partnere rykker, mens vi venter på politiske beslutninger, og det glæder os derfor også, at vi netop har rundet 300 partnere i Røgfri Fremtid,” siger Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Kontakter
Niels Them KjærProjektchef for tobaksforebyggelseKræftens Bekæmpelse
Tlf:35 25 75 34ntk@cancer.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedrørende 'Chef Select Kartoffelsalat, 1 kg' i to varianter 'Kartoffelsalat Creme fraiche' og 'Kartoffelsalat Yoghurt'20.11.2024 20:14:14 CET | Pressemeddelelse
Lidl tilbagekalder 'Chef Select Kartoffelsalat, 1 kg' i to varianter. 'Kartoffelsalat Creme fraiche' og 'Kartoffelsalat Yoghurt' på grund af risiko for metalstykker i produkterne.
Vigtig kundeinformation vedrørende allergen i Mochi is Vitasia15.11.2024 14:58:24 CET | Pressemeddelelse
Mochi is Lemon-Yuzu af mærket ”Vitasia”, 180 ml. med udløbsdato 29.12.2025 tilbagekaldes på grund af forkert smagsvariant i pakken.
State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke28.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.
På en frisk oktobermorgen fejrede glade kunder åbningen af Lidl i Allerøds bymidte24.10.2024 12:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Der var store smil, da butikschef, Oli Spendrup, klippede den røde snor og kunne byde kunder indenfor i sin spritnye butik. Det er Allerøds første Lidl-butik og byens første dagligvarebutik uden tobaks- og nikotinprodukter på hylderne.
Kunderne har talt i ny undersøgelse og slår fast: I Lidl får man mest ‘værdi for pengene’17.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flest rigtige priser på bonen, bedste kvalitet i produktkategorierne ‘brød’ og ‘frugt og grønt’ samt konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder. Dette er blot nogle af udtrækkene fra en ny brancheundersøgelse, som endnu en gang understreger, at Lidl markerer sig blandt danskernes foretrukne dagligvarekæde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum