Lidl først med SRP-verificerede ris til danskerne
På verdensplan er konventionelle ris en overset kilde til klimaproblemer. Over halvdelen af jordens befolkning får deres primære næring fra ris, men verdens ældste kornsort er desværre også skyld i et alvorligt træk på jordens ressourcer gennem et enormt forbrug af ferskvand på 2.500 liter vand per kilo ris og udledning af store mængder metan; en drivhusgas, der er 34 gange så kraftig som CO2.
Taler det til ens dårlige samvittighed, kan man nu finde SRP-verificeretris hos Lidl, som dermed er det første danske supermarked til at udbyde den mere bæredygtige ris. Det kan som forbruger være svært at finde rundt i de mange ordninger, men at ris er SRP-verificeret betyder en reduktion i vandforbruget på 20 %, at udledningen af drivhusgasser reduceres med 50 % samt en 10 % højere betaling til de bønder, der dyrker risene.
Stigende efterspørgsel på mere bæredygtige og verificerede produkter
Forbrugere i dag er i højere grad mere bevidste om, at bæredygtighed dækker bredere end blot at et produkt er økologisk eller fairtrade, men hidtil har der ikke været meget fokus på selve produktionen af ris og hele forsyningskæden bag.
Hos Lidl oplever man en stigende efterspørgsel på mere bæredygtige produkter. I Danmark ser vi generelt set bevidste forbrugere, og vi tilvælger i høj grad økologi, heriblandt økologiske ris. De økologiske principper er dog ikke tilstrækkelige til at bekæmpe de andre graverende problemer, der knytter sig til selve dyrkningen – en problematik, der stadig mangler fokus på.
“Hos Lidl ønsker vi at bidrage til at gøre ris til mere bæredygtige afgrøder ved at skabe en afsætningskanal for ris dyrket på en mere bæredygtig vis. Når vi tilbyder vores kunder SRP- verificeret ris, håber vi både at kunne sætte fokus på risproduktionens udfordringer og samtidig bidrage til at gøre alternativet rentabelt. Kun på den måde kan vi skabe en varig reduktion af det klimaaftryk, der kommer fra dyrkning af ris samt forbedrede levestandarden for de bønder, der lever af at dyrke ris,” udtaler Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl i Danmark.
Mere bæredygtig forvaltning af ris i fremtiden
Den danske NGO, Preferred by Nature, blev grundlagt i Aarhus i 1994 og arbejder i dag internationalt med praktiske løsninger for at skabe positive forandringer i de lande, hvor mange råvarer produceres. NGO’en verificerer blandt andet skove og landbrug over hele verden. Det er også Preferred by Nature’s eksperter, der har været med til at udvikle Sustainable Rice Platform i 2011 – verdens første standard for bæredygtig risdyrkning.
Preferred By Nature er godkendt til at verificere risbønder og tage på kontrolbesøg for at sikre, at kravene i standarden bliver overholdt – heriblandt biodiversitet, sociale forhold, arbejdsvilkår. Her er et krav også at ændre den teknik, bønderne dyrker risene på. Eksempelvis undervises bønderne i at skiftevis oversvømme markerne og lade dem tørre ud – på den måde undgår man anaerobe forhold, som resulterer i den potente drivhusgas metan.
”Vi er meget glade for, at Europas største dagligvarekæder, Lidl, vælger at sætte SRP-verificeret ris på hylderne. Det er med til at kaste lys på de udfordringer, der er i produktionen af konventionelle ris, som få desværre har hørt om i Danmark. Når danske forbrugere tilvælger SRP-verificeret ris, støtter de altså de bønder, der vælger at producere bæredygtigt. Det skaber en afsætning – og det er et stort fremskridt både for miljøet og for bønderne” udtaler Peter Feilberg, direktør i Preferred By Nature.
Indtil videre har Lidl introduceret de bæredygtige ris i Tyskland, Danmark og i Holland, og ser et stort potentiale i at fortsætte udrulningen i stadig flere lande på tværs af Lidls 11.550 butikker.
Fakta
- 3,5 milliarder mennesker spiser ris som deres primære ernæringskilde
- Risdyrkning forbruger 30-40 % af al verdens ferskvand og står for 10 % af det menneskeproducerede metan-udledning
- Ris er den største årsag til tab af habitater
Kilde: Sustainable Rice Platform
Kontakter
Peter Feilberg, direktør for Preferred by Nature: pfeilberg@preferredbynature.org, tlf. +45 40 36 08 66
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl vinder B.T.s pristjek på 40 dagligvarer17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigst at handle i Lidl. Det slår B.T. fast efter Lidl præsterede den billigste kurv på tværs af den danske dagligvarebranche. Pristjekket vurderer den samlede pris på 40 basisprodukter. Herunder blandt andet frugt og grønt, mejeri, brød og kød.
Lidl åbner sin første butik i Rødbyhavn11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag d. 18. april får Rødbyhavn endelig sin første Lidl, når dagligvarekæden åbner sin tredje butik på Lolland. I front for butikken står butikschef Mathias Kruse Petersen, som er født og opvokset i havnebyen.
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum