L&F: Vi står klar til at levere, Løkke

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd.

Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale.

- Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun.

Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd.

- Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, forklarer Karen Hækkerup.

Landbrug & Fødevarer efterlyser specifikt et opgør med de største vækstbremsere i Danmark:

- Vores landmænd knokler hver dag for at levere nogle af verdens bedste fødevarer. Desværre kan det gode landmandsskab drukne i bureaukrati og ulige konkurrencevilkår, ligesom flere af vores virksomheder må takke nej til ordre på grund af mangel på arbejdskraft. Det er håbløst, men det kan heldigvis laves om, hvis den politiske vilje er til stede.

Ifølge Karen Hækkerup er der brug for konkrete initiativer, der sætter skub i udviklingen uden for de store byer:

- Den regionale balance i Danmark er udfordret. Der er brug for et specifikt fokus på livet og væksten vest for Valby Bakke.

Det er altafgørende, at regeringen hurtigt får omsat de store ambitioner til bedre rammevilkår for erhvervslivet.

- Lars Løkke Rasmussen har mange og store ambitioner på Danmarks vegne, som er afhængige af, at vi hele tiden finder nye veje til at øge væksten. Nu vil vi nærlæse lovprogrammet, så vi kan sikre os, at de store ambitioner også bliver omsat til konkrete forbedringer for vores landmænd og fødevarevirksomheder, siger Karen Hækkerup.

For yderligere kontakt: Nanna Østergaard, pressekonsulent hos L&F, tlf. 28 18 86 19, nalo@lf.dk