L&F: Velkommen til Dansk Landbrugskapital

Landbrug & Fødevarer hilser regeringens nye initiativ – fonden Dansk Landbrugskapital – velkommen. Der er tale om et længe ventet og tiltrængt initiativ, fastslår Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer.

- Jeg glæder mig over de nye muligheder for øgede investeringer og dermed udsigten til flere job. Initiativet skal gerne komme samfundet til gavn bredt set, siger Martin Merrild.

- Vi har længe efterlyst initiativer, som kan hjælpe de landmænd, der i dag ikke kan få finansiering til ellers sunde projekter, fordi pengeinstitutterne er tilbageholdne. Vi håber, at op mod 200 landmænd vil få gavn af den nye finansieringsmulighed. Også unge landmænd, der gerne vil etablere sig og kan præsentere rentable projekter, siger Martin Merrild.

Han forventer flere klare gevinster ved de nye investeringsmuligheder:

-At det nu bliver muligt at øge investeringerne med en milliard kroner vil både øge indtjeningen i landbruget, øge eksporten og bidrage positivt til beskæftigelsen særligt i yderområder, hvor der virkelig er brug for det, siger Martin Merrild.

De landmænd, som henter ny kapital i fonden, vil skulle finansiere lånene til markedsvilkår. Sammen med den øvrige finansiering forventes en gennemsnitlig rente på op til fem procent. Hertil siger Martin Merrild:

-Vi er godt klar, at disse nye lånemuligheder har en pris, der afspejler markedsrenterne. Det afgørende er derfor, at den enkelte landmand har et virkelig sundt projekt, hvis fondens tilbud skal være attraktivt.

Fonden Dansk Landbrugskapital blev præsenteret af erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen på L&Fs delegeretmøde i Herning.

Søren Andersen, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, 21567011