L&F: Stort potentiale i muslinger og tang

Der er et kæmpe økonomisk og miljømæssigt potentiale ved at øge produktionen og udnyttelsen af muslinger og tang, også benævnt den blå biomasse. Det viser analyser, som Det Nationale Bioøkonomipanel har offentliggjort i dag. En øget produktion af muslinger vil fx både kunne fjerne kvælstof og producere foderprotein, mens udnyttelse af tang vil bidrage til nye højværdiprodukter inden for farma og ernæring.

Det Nationale Bioøkonomipanel anbefaler, at staten udpeger områder til opdræt af muslinger og tang og, at forskning og udvikling på området intensiveres.

Landbrug & Fødevarer hilser analyserne velkomne:

”Jeg er rigtig glad for Panelets anbefalinger. Vi har som organisation selv siddet meget aktivt med i arbejdet og været med til at skabe fokus på den blå biomasses potentialer for vores medlemmer, arbejdspladser og miljøet. Jeg har naturligvis haft særligt fokus på, at vores landmænd kommer til at gøde mere uden negativ indvirkning på vandmiljøet og samtidig skaber nye arbejdspladser. Jeg er derfor glad for, at repræsentanter fra både virksomheder, grønne NGO’er og forskere også kan se fornuften i Landbrug & Fødevarers synspunkter på område,” siger Lars Hvidtfeldt, viceformand for Langbrug & Fødevarer og fortsætter:

”Jeg er netop på vej til åbningen af Roskilde Dyrskue, hvor jeg som landmand også kommer til at møde byfolk. Her vil jeg have panelets arbejde med i baghovedet. Anbefalingerne understreger, at dansk landbrug med de rette rammevilkår og muligheder fortsat kan ligge i front, når det gælder både ressourceeffektivitet og nye indtjenings- og udviklingsveje.”

Panelet når netop frem til, at den blå biomasse både vil kunne fjerne kvælstof i vandmiljøet, øge egenproduktion af proteiner og medvirke til at skabe nye højværdiprodukter:

"Det er et rent ”Kinder-æg”, og så har jeg ikke engang talt om de ekstra arbejdspladser og eksport, som en indsats på området vil skabe. Igen er jeg derfor rigtig stolt af vores biologiske produktion og landmænd og de løsninger, som vi på tværs af samfundet kan opnå. Miljø- og fødevareministeren har hilst panelets anbefalinger velkomne og finder det særligt interessant, at den blå biomasse kan være et profitabelt marint virkemiddel, som samtidig kan skabe baggrund for øget produktion af foderprotein og nye gourmet ingredienser," siger lars Hvidtfeldt, som roser ministeren for at være så positiv over for at inddrage panelets anbefalinger i regeringens videre arbejde for vækst og miljø.

For yderligere information kontakt venligst Lars Hvidtfeldt på mobil: 26841054