L&F: Sommerpakke sætter gang i økonomi og eksport

Landbrug & Fødevarer glæder sig over, at der er fokus på at styrke eksporterhvervene og tages initiativer til at stimulere forbruget i den nye aftale.

Det er en sommerpakke med en række gode elementer, der i høj grad hjælper eksportvirksomhederne og stimulerer forbruget, som regeringen, Venstre, Konservative, Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og Alternativet tidligt mandag er blevet enige om.

Det siger Anne Lawaetz Arhnung, administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

- Generelt er det en afbalanceret pakke med nogle rigtigt gode tiltag for at sikre dansk eksport og samtidig sætte gang i forbruget, så vi holder hånden under danske arbejdspladser, siger hun videre.

Særligt vigtigt for Landbrug & Fødevarer er, at eksportvirksomhederne styrkes, blandt andet med en ny samlet eksportpakke og såkaldte genstartsteams, der skal sørge for, at vi fortsat sikrer de danske styrkepositioner i erhvervslivet på den anden side af coronakrisen.

- Det er særdeles vigtigt, at man efter coronakrisen holder fast i at styrke og udvikle mulighederne for de danske eksportvirksomheder, så vi kan fastholde arbejdspladserne i eksporterhvervene. Derfor er det meget positivt, at der nu afsættes 500 mio. kr. til en samlet pakke. Det kommer til at gøre en stor forskel for blandt andet fødevarevirksomhederne, som står for en stor del af Danmarks eksport, siger Anne Lawaetz Arhnung.

Hun fremhæver videre, at det giver god mening at styrke danskernes muligheder for forbrug, blandt andet gennem at udbetale dele af de indefrosne feriepenge.

- Der er brug for at stimulere økonomien gennem øget forbrug. Det er fint, at det blandt andet kan ske gennem at udbetale lønmodtagernes egne penge. Det kan vi kun hilse velkommen, som en fornuftig måde at sætte gang i hjulene på, blandt andet i vores hårdt pressede oplevelsesvirksomheder, som eksempelvis restauranter og hoteller, siger Anne Lawaetz Arhnung.

Yderligere via L&F's pressetelefon: 33394520

Landbrug & Fødevarer udpeger ny direktør for erhvervspolitik og bæredygtighed30.6.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Morten Boje Hviid bliver ny direktør for erhvervspolitik og bæredygtighed i Landbrug & Fødevarer. Han kommer til Landbrug & Fødevarer fra en stilling som European Government Affairs Director i FMC Agricultural Solutions. Tidligere har han haft ledende stillinger i flere store virksomheder, han har været Public Affairs rådgiver både selvstændigt og i nogle af de største bureauer i Danmark, ligesom han har erfaring som særlig rådgiver for tre ministre. - Morten har gennem hele sin karriere arbejdet i krydsfeltet mellem politik og erhvervsliv. Vores sektor har et stort behov for at fastholde vores stærke position i samfundet. Derfor er Mortens opgave at medvirke til at realisere vores mål om at skabe en klimaneutral fødevaresektor uden at gå på kompromis med den danske konkurrenceevne, siger formand i Landbrug & Fødevarer Martin Merrild. Morten Boje Hviid indtræder i direktionen i Landbrug & Fødevarer, og han får bl.a. ansvaret for arbejdet med erhvervspolitik, klima, bæredygtighed og EU-