L&F: Penge til øko-forskning skal gøre os dygtigere end vores naboer

En konstant langsigtet udvikling af dansk økologi er afgørende, hvis Danmark fortsat skal være verdensmestre i økologi. Det mener Hans Erik Jørgensen, formand for økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, der glæder sig over at miljø- og fødevareministeriet nu afsætter 20 millioner kroner til forskning og udvikling inden for økologi.

Der er mangel på både økologisk okse- og svinekød, kyllinger og æg. Og de japanske forbrugere betaler gerne 50 danske kroner for en pose dansk økologisk müsli.

Dansk økologi er eftertragtet og flere danske landmænd lægger om til økologi. Men for at kunne udvide den økologiske produktion og følge med efterspørgslen, så skal der udvikling til.

Derfor glæder formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, Hans Erik Jørgensen, sig over, at miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen netop har meldt ud, at der bliver afsat 20 millioner kroner til økologiforskning.

- Det er rigtig dejligt, at der kommer penge til udvikling af dansk økologi. Det går jo rigtig godt for økologien i dag. Men hvis Danmark skal blive ved med at være foregangsland på økologi, er vi nødt til at tænke langsigtet. Det betyder, at vi skal udvikle os og blive endnu bedre end vi er i dag og her er en fortløbende forsknings og udviklingsindsats alt afgørende, siger Hans Erik Jørgensen formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer.

Det er ikke kun i Danmark men i hele verden at efterspørgslen efter økologi stiger markant i disse år.

-Hvis vi skal udnytte økologiens vækstpotentialer i fremtiden – skal vi blive ved med at være dygtigere end vores naboer – også om fem og ti år, og det kræver, at vi finder hele tiden arbejder på at finde konkrete løsninger, på hvordan produktiviteten kan øges samtidig med, at ressourcerne udnyttes bedst muligt, siger Hans Erik Jørgensen

Yderligere kommentarer via pressekonsulent Mille Marie Christensen, 61702047.