L&F hilser nyt økologisk erhvervsteam velkomment

Et nyt erhvervsteam skal komme med anbefalinger til, hvordan Danmark får en styrket, markedsdrevet økologisektor. Holdet er nødvendigt, hvis Danmark fortsat skal være et økologisk foregangsland, understreger Landbrug & Fødevarer.

Danske forbrugere shopper økologi som aldrig før. Ifølge tal fra Danmarks Statistik voksede salget af økologiske varer med 12 procent fra 2014 til 2015.

Det betyder, at Danmark fortsat er det land i verden, hvor andelen af solgte økologiske fødevarer i detailhandlen er størst. Blandt andet derfor har miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) netop udpeget medlemmerne af Europas første økologiske erhvervsteam.

Økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen, skal være tovholder for den gruppe, der skal sikre fortsat vækst i det danske økologiske råvaregrundlag.

”Det er en vigtig opgave, hvis vi fortsat vil holde fast i Danmark som et økologisk foregangsland. Lige nu buldrer økologien derudaf i hele Europa, og der er rigtig mange andre landmænd, der gerne vil levere de økologiske varer, hvis ikke de danske producenter selv gør det. Derfor er det afgørende, at vi i Danmark bliver ved med at være i front, hvad angår udvikling af det økologiske marked,” siger Kirsten Lund Jensen.

Succes med økologi
”Vi skal sikre, at der opbygges kompetencer på tværs i hele fødevarekæden, som kan understøtte såvel landmænd og virksomheder i at skabe succes med økologien også i de kommende år. Derfor er det også helt centralt, at vi i Danmark har et ambitiøst økologisk forskningsprogram,” siger Kirsten Lund Jensen.

Om selve teamet siger Kirsten Lund Jensen:

”Der er rigtig mange dygtige virksomhedsfolk involveret. Til daglig har de hænderne dybt begravet i den økologiske sektor, og det bliver rigtig spændende at være med til at udarbejde anbefalinger til ministeren i så kompetent et selskab,” siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Udover formand for teamet, Henrik Biilmann, direktør for Friland, er følgende 14 personer udvalgt til at deltage i erhvervsteamet.

Medlemmer af det økologiske erhvervsteam:

Navn og titel

Poul Pedersen

Direktør, Thise A/S

Simon Clemens

Kok og Brødmand, Brød & Co.

Svend Brodersen

Ejer, Gram Slot