L&F: Gode takter og en enkelt torn i det nye planlovsforlig

Landbrug & Fødevarer hilser det nye planlovsforlig velkommen. Erhvervsorganisationen glæder sig over det brede forlig, der lægger op til større fleksibilitet og mere tidssvarende rammer for landbruget. Det er samtidig et stort plus, at kommunerne skal tage hensyn til produktionsvirksomhederne i deres planlægning, så deres udviklingsmuligheder ikke begrænses af byudviklingen. Dog er det bekymrende, at Det Grønne Danmarkskort fastholdes.

Landbrug & Fødevarer ønsker en planlov, der gør det attraktivt at bo, arbejde og etablere sig og drive erhverv uden for de større byer. Den nye planlov er et godt skridt i den rigtige retning:

”Der er sket meget, siden planloven så dagens lys, så der er i den grad brug for en modernisering. Det er helt centralt, at en moderne planlov sikrer forudsigelighed og investeringssikkerhed for fødevareerhvervet.  Særlig er der behov for at understøtte vækst og udvikling i landdistrikterne,” siger Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer, som glæder sig over, at der er tale om et bredt forlig, som sikrer ro og forudsigelighed.

”Mange fødevarevirksomheder er placeret i byerne, og det er derfor glædeligt, at det nu slås fast, at kommunerne skal tage hensyn til produktionsvirksomhederne i deres planlægning, så deres udviklingsmuligheder ikke begrænses af byudviklingen.  Med aftalen følger også større fleksibilitet og bedre og mere tidssvarende rammer for landbruget.  Eksempelvis bliver det lettere at bygge eller renovere landbrugsejendomme og udnytte tomme bygninger på landet til erhvervsformål,” siger Lars Hvidtfeldt.

Viceformanden for Landbrug & Fødevarer beklager dog, at regeringen ikke har fundet det muligt at fastholde den afskaffelse af Det Grønne Danmarkskort, som der var lagt op til i deres vækstudspil fra november 2015:

”Det er bekymrende, at kommunerne nu skal til at indtegne områder med potentiel natur i kommuneplanen, da man kan frygte, at det vil kunne få konsekvenser for landbrugets udviklingsmuligheder i nærheden af disse udpegninger. Det er derfor helt afgørende, at det slås klart fast, at udpegningen af Det Grønne Danmarkskort ikke må få nogen konsekvenser for landbrugserhvervets mulighed for udvikling,” siger Lars Hvidtfeldt og fortsætter:

”Vi har før oplevet, at udpegning af naturområder har haft negative konsekvenser for landbrugets udviklingsmuligheder på trods af forsikringer om det modsatte. Det skal sikres, at kommunernes udpegninger af potentiel natur holdes på et realistisk niveau. Det skal ikke være et carte blanche for kommunerne til at tegne med ”den brede grønne pensel."

Kontakter

For yderligere information kontakt viceformand Lars Hvidtfeldt gennem pressekonsulent Dorte Kofoed på 51561401.