L&F glæder sig over fokus på liv i landsbyer

Landbrug & Fødevarer ser positivt på anbefalinger om at skabe vækst i de danske landsbyer.

Der er brug for at skabe liv og vækst uden for de store byer i Danmark.

Derfor glæder Landbrug & Fødevarer sig over de netop fremlagte anbefalinger fra Udvalget for levedygtige landsbyer.

- Der er et stort behov for at se nærmere på, hvordan vi kan sikre vækst og udvikling i alle dele af Danmark, herunder særligt i landsbysamfundene, siger Lone Andersen, viceformand i Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- Mange af os i landbrug og fødevareerhvervet er afhængige af livet på landet. Derfor er det vigtigt, at vi gør landsbyerne attraktive for de folk, som arbejder i erhvervet.

En konstruktiv dialog

Hun glæder sig over, at rapporten anerkender landbrug- og fødevareerhvervets store rolle ude i landdistrikterne.

Der lægges samtidig op til en dialog med lokalsamfundet i forhold til nye regler.

- Hvis udviklingen i landsbyerne skal gå hånd i hånd med udvikling af landbrugserhvervet, er det vigtigt at en dialog med lokalsamfundet tager højde for landbrugets særlige behov, herunder muligheder for udvikling af husdyrbrug, siger Lone Andersen og tilføjer, at det også er vigtigt med fokus på den lokale infrastruktur.

Erhvervsorganisationen vurderer, at hvis anbefalingerne føres ud i livet, vil landsbyernes grundvilkår blive væsentligt forbedret.

For yderligere kommentarer: Caroline Gerd Frandsen, pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, tlf. 20 76 17 90, cagf@lf.dk