L&F: Giv robotteknologi i landbruget en hjælpende hånd

Dansk landbrug og fødevareproduktion er blandt verdens mest innovative. Men for at bevare førertrøjen er det afgørende, at vi hele tiden har fokus på, hvordan man fra statens side bedst muligt understøtter udviklingen indenfor blandt andet robotteknologi og IT-udstyr.

Landbrug & Fødevarer foreslår i dag, at man gør reglerne for afskrivning af investering i IT-hardware hurtigere og mere smidig. Det handler først og fremmest om, at dansk fødevareproduktion i fremtiden skal konkurrere på viden og højteknologiske løsninger.

- Hvor andre landes landbrugsproduktion er baseret på manuelt arbejde og meget lave lønninger, skal vi i Danmark konkurrere på viden, udvikling og gode arbejdsvilkår. Derfor er det så afgørende, at vi understøtter investeringer i robotteknologi og andet IT-udstyr, siger adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup.

De gældende afskrivningsregler afspejler ikke virkelighedens verden, hvor IT-hardware taber sin værdi markant hurtigere end forudsat i reglerne. Virksomheder må derfor afskrive på hardware flere år efter at værdien reelt er nul. Software kan derimod straksafskrives, dvs. afskrives fuldt ud i det år, hvor softwaren indkøbes.

- Der er et investerings-efterslæb, som vi bliver nødt til at vende. Jeg mener, at vi har en mulighed for at blive nogle af de bedste i verden på robotteknologi. Vi ved, at fx droner kan præcisionssprøjte på markerne. Det er til gavn for miljøet, siger Karen Hækkerup.

Landbrug & Fødevarer forslår derfor, at grænsen for, hvornår IT- hardware kan straksafskrives, forhøjes fra de gældende 13.200 kr. til 25.000 kr. Hvis en virksomhed anskaffer IT-udstyr til en højere værdi end 25.000 kr., bør den kunne afskrive udstyret langt hurtigere end i dag. Afskrivningssatsen bør fordobles, så virksomheden kan afskrive udstyret med 50 pct. om året.

Hvad skal være omfattet af de nye højere afskrivningsregler?

Den høje afskrivning på 50 pct. om året skal gælde for al IT-hardware, dvs. computere, servere, printere mv. 3D-printere, droner, robotter og anden ny teknologi, der primært er drevet at IT-hardware, bør også være omfattet. Ifølge Landbrug & Fødevarer vil det give staten et varigt provenutab på 175 mio. kroner årligt.

- Jeg mener, det er en meget lav pris at betale (et varigt provenutab på 175 mio. kr. om året) for at gøre Danmark til førende i verden. Der er et stort potentiale i at eksportere vores viden til andre lande. Det er i høj grad det, vi skal leve af. Ikke kun i landbruget men i alle danske små og mellemstore virksomheder, skal vi hele tiden finde nye løsninger, som vil blive eftertragtet i resten af verden, siger Karen Hækkerup.

Søren Andersen, pressechef i L&F, 2156 7011

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo