L&F: Fornuftige principper til bekæmpelse af overimplementering.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen har i dag præsenteret fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering i Danmark. Et vigtigt skridt til at bekæmpe overimplementering, mener Karen Hækkerup, adm. direktør i L&F.

Regeringens EU-implementeringsudvalg har i dag fået fem grundprincipper at gå ud fra i deres kommende arbejde.

Det er erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, der i dag har præsenteret de fem principper, og hos Landbrug & Fødevarer roser man ministerens tiltag.

-Vi er glade for, at der nu er kommet nogle konkrete grundprincipper for arbejdet med at bekæmpe overimplementering. Disse fem principper vil alt andet lige føre til mindre overimplementering, og det er en dagsorden vi har kæmpe længe for i Landbrug & Fødevarer, siger Karen Hækkerup.

Hun hæfter sig blandt andet ved det princip, der hedder: Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den forventede implementering i sammenlignelige EU-lande.

-Det er meget vigtigt for vores virksomheder og landmænd, at der er ens konkurrencevilkår i EU, og at vi har de samme muligheder som vores naboer. Derfor er et princip om, at vi ikke skal stilles dårligere i Danmark i forhold til den internationale konkurrence et stort skridt i den rigtige retning. Det er det fokus, vi ønsker EU-implementeringsudvalget skal have, siger Karen Hækkerup.

EU-implementeringsudvalgets opgave er både at se på konsekvenserne af kommende implementeringer af EU-regler, og at se på nuværende overimplementeringer. Den opgave understøtter de fem principper.

-Vi er rigtig dygtige i Danmark til at passe på vores miljø og natur, og det skal vi blive ved med. Men vi skal heller ikke skabe samfund, hvor det er umuligt at drive virksomhed eller landbrug, fordi vores naboer arbejder efter andre regler end os, siger Karen Hækkerup

For yderligere kommentarer:

Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, gennem pressekonsulent Marie Grabow Westergaard, tlf. 30178871