L&F: Dagpengereform skal lette sæsonarbejde

Landbrug & Fødevarer roser dagpengekommissionen for at lægge op til et mere fleksibelt dagpengesystem, hvor det kan betale sig at tage et job også i en kortere periode.

Erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer roser dagpengekommissionens anbefalinger, der netop er blevet fremlagt.

Hos Landbrug & Fødevarer hæfter direktør Flemming Nør-Pedersen sig blandt andet ved, at dagpengekommissionen lægger op til at øge incitamentet for ledige, der vil i arbejde frem for at gå på dagpenge.

-       Arbejdsløshed er et stort problem, både for samfundet og for den enkelte, som er ramt af ledighed.  Dagpengesystemet er i dag indrettet på en måde, så nogle mennesker kan komme i klemme, selv om de har fundet et job. Det er uhensigtsmæssigt. Det skal altid kunne betale sig at arbejde frem for at gå ledig, siger direktør Flemming Nør Pedersen.

Dagpengekommissionen anbefaler blandt andet, at politikerne indfører en mere fleksibel genoptjening af retten til dagpenge. Dermed kan det blive mere attraktivt at tage kortvarige ansættelser og sæsonarbejde.

-       Det er positivt, at kommissionen foreslår en ændring, som vil betyde, at reglerne ikke står i vejen for ledige, der vil tage sæsonarbejde og korte ansættelser. I landbruget og på mange fødevarevirksomheder er der gode muligheder for at få kortere ansættelser, fx i højsæsonen. Men lige nu kan det give problemer med dagpengene, hvis man tager sådan et job. Det er en ærgerlig situation, når der samtidig er tusindvis af ledige, som gerne vil i arbejde, siger Flemming Nør Pedersen.

Landbrug & Fødevarer finder det også positivt, at kommissionen understreger, at dagpengemodtagere skal have mulighed for at påtage sig et job til en lavere løn i en periode, uden at det ændrer ved beregningen af dagpengesatsen. Som reglerne er i dag, risikerer de ledige at få sat deres dagpengeudbetaling ned, hvis de har taget et kortvarigt job til en lavere løn.

Yderligere kommentarer: Direktør Flemming Nør-Pedersen
via pressekonsulent Morten Bonde, mobil 51671567

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla