L&F: Bacon til briterne trods brexit

Landbrug & Fødevarer håber på, at briternes exit fra EU, ikke får alvorlige konsekvenser for dansk fødevareeksport

Briterne har talt og det blev til Landbrug & Fødevarers store fortrydelse et ja til at forlade det europæiske samarbejde. Det kommer til at skabe usikkerhed for en masse danske virksomheder, som lever af at eksportere fødevarer til Storbritannien.

- Det er stærkt bekymrende, at briterne nu forlader EU. Jeg tror dog stadig på, at der er et marked for dansk bacon i Storbritannien, da man i dag er langt fra at være selvforsynende med landbrugsprodukter. Derfor foreligger der nu et stort stykke arbejde med at få lavet aftaler, der gør, at vi fortsat kan eksportere bacon og andre fødevarer til de britiske øer, siger administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup.

Danmark har eksporteret til Storbritannien gennem årtier, og der er al mulig grund til at tro, at briterne vil fortsætte importen.

- Det er afgørende, at vi hurtigt får en pejling på, hvordan eksporten af briternes elskede danske bacon fremadrettet vil kunne fungere. Vi ved, at briterne er glade for danske produkter, og vi vil fortsat gerne levere, men det britiske nej giver umiddelbart bank til dansk eksport, siger Karen Hækkerup.

Landbrug & Fødevarer opfordrer nu den danske regering til at sikre, at der så hurtigt som muligt indgås de nødvendige handelsaftaler mellem Danmark og Storbritannien, så danske virksomheder undgår ekstraomkostninger og bureaukrati.

Kontakter

Kontakt: Søren Andersen, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, 21567011 & sand@lf.dk