Levende lys, gran og julehygge er en brandfarlig cocktail

Gran, levende lys og god julemad betyder flere brande i december måned end i andre måneder af året, viser tal fra Topdanmark, der giver gode råd til at undgå, at en brand ødelægger din jul.
Pas på gran og julelys. Undgå at brand ødelægger din jul. Foto: Colourbox/Erik Rosenlund.

Julestemning med levende lys, gran og hjemmelavet mad er hyggeligt, men også brandfarligt. Hvert år forårsager gran, stearinlys og madlavning flere brande i december, end i andre måneder af året.

”Et væltet stearinlys, en lidt for tør juledekoration eller et par levende lys i vindueskarmen kan på få minutter udvikle sig til en regulær brand. Selv om folk kun kortvarigt forlader et rum med tændte dekorationer, kan en brand udvikle sig lynhurtigt,” siger Stefan Gravang skadechef i Topdanmark.

I december 2017 var der 168 brande i december og i 2016 var tallet 192. Den 24. og 31. var de dage i december 2017, hvor der var flest skader efter brand, ifølge tal fra Topdanmark.

Vær opmærksom på de levende lys

Men du kan faktisk nemt forebygge brande og skader på dig selv, dine børn, dit hus og dine ting i juletiden. Levende lys får fx nemt fat i gardiner, duge og tæpper.

”Undgå at stille lysene tæt på gardiner eller lige under noget, som er lavet af letantændeligt materiale. Sæt bloklys og fyrfadslys på fx en tallerken og husk, at de skal være ude for børn og husdyrs rækkevidde,” siger Stefan Gravang.

Gå aldrig fra levende lys og hav vand og et brandtæppe i nærheden. Installer en røgalarm og sørg for at tjekke batterierne.

Madlavning er også brandfarlig

Køkkenet er også brandfarligt. Mad, der er brændt på, kan få store konsekvenser.

”Der kan faktisk opstå brand, hvis maden brænder på. Vi ser hvert år i december brande, der er opstået i gryder. Tjek komfuret en ekstra gang, før du sætter dig til bords eller forlader køkkenet,” siger Stefan Gravang.

Røg kan give alvorlige skader

Det er ikke kun flammerne, der ødelægger. Det gør røg også.

”Vi har set eksempler på familier, der må genhuses i op til tre måneder på grund af skader fra røg,” siger Stefan Gravang.

Faktabokse:

Gode råd til at slukke små brande

• Går der ild i juletræet, adventskransen, dugen eller lignende, kan du slukke med vand eller kvæle ilden med et tæppe.

• Slukker du ilden med vand, sprøjtes vand på det, der brænder – ikke på flammerne. Spred vandet fra side til side med hænderne, så branden slukkes mest effektivt.

• Skal ilden kvæles, kan man fx bruge et tæppe eller en jakke. Beskyt hænder og ansigt ved at holde klædet op foran dig selv, og læg så klædet over branden. Når klædet tages af, gøres det på samme måde, som det blev lagt på.

• Går der ild i væsker eller fedtstof, må man aldrig bruge vand til at slukke. Man skal derimod kvæle ilden med ikke brandbare genstande. Det kan fx være et grydelåg, hvis der er ild i en gryde. Så bruges låget som et skjold, når man nærmer sig ilden. Låget skal lægges på den forreste del af gryden først og derefter ind over resten af gryden. Sluk derefter for varmen.

Gode råd til at undgå brand

• Brug selvslukkende lys på juletræet
  • Undgå at placere levende lys under og tæt på letantændelige materialer
  • Sæt ikke bloklys eller fyrfadslys direkte på bordet