Levende kulturarv: Efter to års pause samles fjordens træskibe igen

De frivillige omkring fiskerjollen "Arne og Jørgen" står bag årets traditionsrige træskibstræf den 19. - 21. august 2022.
Efter et par års corona-pause kan de mange smukke træbåde, som hører hjemme i Roskilde fjord og Isefjorden, nu atter samles til det traditionsrige, årlige træf. Foto: Lauget omkring Arne og Jørgen-jollen

Sol, sommer og sejl! Gennem mere end 20 har der været tradition for, at de mange smukke træbåde, som hører hjemme i Roskilde fjord og Isefjorden, samles til et årligt træf. Efter et par års corona-pause sker det nu endelig igen.

Dette års træf arrangeres af det frivillige laug omkring ”Arne og Jørgen”, som er en fiskerjolle, der indgår i ROMU’s samling. Det finder sted i den lille, idylliske Østby Havn.

Man er velkommen på havnen, også uden båd. Her kan hele familien nyde synet af en lang række flotte træbåde, og få en oplevelse af livet på fjorden, som det har udfoldet sig gennem generationer.

Klinker er levende verdenskultur

Jollen ”Arne og Jørgen” er bygget i Jyllinge i 1966 og opkaldt efter de to brødre, som fiskede med den frem til 1984. Det er en såkaldt klinkbygget jolle – en byggeteknik, der går tilbage til vikingetiden. Sidste år kom klinkbygning på FN’s kulturorganisation UNESCO’s liste over levende verdenskultur.

"”Arne og Jørgen” repræsenterer mere end 1000 års ubrudt kultur ved og på fjorden. I dag er den en levende museumsgenstand, som stadig sejler, og vi er glade for at lauget hjælper os med at passe godt på den", fortæller chef for forskning og kulturarv i ROMU, Lars Kjølhede Christensen.

Praktisk information:

Træffet finder sted i weekenden d. 19.-21. august i Østby havn, for enden af Hammervej.

For de der ikke deltager med en båd, vil der være mest at se på om lørdagen. Her åbner Frederikssunds borgmester Tina Tving Stauning træffet kl. 10. Mellem kl. 11 og 12 vil der være præsentation af bådene, og kl. 13 går starten til kapsejladsen.

Ønsker du at deltage med en træbåd fra fjorden - og har du ikke allerede modtaget en invitation - kan du skrive til Birgit Munkvad på adressen bmunkvad@hotmail.com senest 7. august.

Et stykke levende kulturarv på fjorden. Jollen ”Arne og Jørgen” er bygget i Jyllinge i 1966 og opkaldt efter de to brødre, som fiskede med den frem til 1984. Foto: Lauget omkring "Arne og Jørgen".