Levende bakterier i pulverform giver flot overskud og initiativpris

Der er kun en håndfuld virksomheder i verden, der kan det samme som Bifodan A/S i Hundested, nemlig producere levende bakterier i pulverform. Bakterier, som holder sig i live, indtil de er nået til det sted i kroppen, hvor de skal virke.

Pulveret med de levende bakterier er grundlaget for Bifodans succes og det turnaround, virksomheden har været igennem de seneste fem år. En bedrift, der nu hædres med DI Hovedstadens Initiativpris 2017.

Prisen overrækkes af DI Hovedstadens formand Poul Skadhede torsdag den 21. september kl. 8.30 hos Bifodan A/S, Bogbinderivej 6, Hundested, hvor også Halsnæs’ borgmester Steen Hasselriis deltager.

Bifodan A/S har været igennem en rivende udvikling de seneste år. I 2012 var det en virksomhed med underskud, som agerede lokalt og havde en blandet produktion, som blev større og større, men uden at de tjente penge på den. Men med en ny ledelse i spidsen genopfandt virksomheden sig selv og fandt tilbage til kernen i det, den var dygtigst til. Og så gik det stærkt.

- Den udvikling, Bifodan A/S har været igennem, er en inspirerende fortælling og kan forhåbentligt minde andre virksomheder om, hvor vigtigt det er at være tro mod kerneforretningen, siger formand for DI Hovedstaden Poul Skadhede

Sideløbende med den omfattende turnaround af forretningen har Bifodan A/S satset målrettet på forskning og innovation inden for kerneproduktet, de levende bakterier i pulverform. Det kom der en hel ny produkttype ud af. I 2015 lancerede Bifodan A/S ”Fast Melt”, som er pulver, der smelter på tungen. En produktform, som konkurrenterne også er begyndt at producere.

Den flotte vækst og de nye produkter skyldes ikke mindst, at medarbejderstaben er ændret markant. I 2012 var halvdelen ufaglærte og hver fjerde faglært. I dag har over halvdelen af medarbejderne en akademisk baggrund, og kun en tredjedel er ufaglærte.

- Der er ingen tvivl om, at den proces, Bifodan A/S har været igennem, kun har kunnet lade sig gøre, fordi der er en meget dygtig ledelse. Virksomheden er blevet transformeret fra en lokal produktionsvirksomhed med underskud til en moderne global virksomhed båret af veluddannede medarbejdere. Det er lykkes, fordi ledelsen sætter trivsel og trivselsundersøgelser i højsædet og sikrer, at strategien er mere end tomme ord på væggene, siger formand for DI Hovedstaden Poul Skadhede

Bifodans overskud er mere end fordoblet fra 2014 til 2016 samtidig med, at man har åbnet salgskontorer i Holland og Tjekkiet og etableret et selskab og to salgskontorer i USA, lige som der også er et kontor på vej i Italien.

- Med sit turnaround, sine succesfulde produkter og sine internationale satsninger er Bifodan A/S over kort tid blevet et stort aktiv for Halsnæs Kommune. Først og fremmest fordi deres tilstedeværelse sikrer værdifulde arbejdspladser og sætter Halsnæs på landkortet som et attraktivt sted at drive virksomhed. Men Bifodan fungerer også som vigtig inspirationskilde og motivationsfaktor for andre lokale virksomheder, hvilket skaber grobund for den fortsatte vækst og udvikling i området, siger Halsnæs’ borgmester Steen Hasselriis.

Med DI Hovedstadens Initiativpris 2017 er Bifodan A/S blandt kandidaterne til at modtage DI’s nationale initiativpris, der uddeles på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder i januar 2018.

Fakta om DI Hovedstadens Initiativpris

DI Hovedstaden overrækker hvert år sin initiativpris. Formålet med initiativprisen er at hædre virkelyst, kreativitet og skabertrang hos en mindre virksomhed i medlemskredsen.

Kriterier for prisen er:

• Virksomheden må ikke have over 100 ansatte i det år, hvor prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300
  • Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst
  • Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

I 2017 er et særligt kriterium desuden, at virksomheden har udvist en særlig vilje og strategisk evne til at lede medarbejdere og forretningen mod nye mål.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI Hovedstaden, Hanne Sundin, tlf.: 2215 1332.

Chefkonsulent Hanne M. Sundin
Mail: hasu@di.dk

Adm. koordinator Vinnie Røslau

Vallensbæk er hovedstadens højdespringer i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30pressemeddelelse