Let for cyberkriminelle at gætte danskernes passwords

Navne, fødselsdage og simple talkombinationer yder dårlig beskyttelse i cyberspace

København, 10. marts 2016

Fødselsdage, kæledyr eller navne på familiemedlemmer. Danskerne er særdeles traditionelle, når det gælder om at vælge passwords til eksempelvis mobiltelefon, netbank og email-konti – måske for traditionelle, hvis man skal tro en ny undersøgelse fra Deloitte. Passwords som fødselsdage og telefonnumre er nemlig ekstremt lette for it-kriminelle at gætte. Dumt at hjælpe tyven på vej, mener ekspert.

- De fleste mennesker har i dag et hav af koder, de skal huske. Derfor er det også fuldt forståeligt, at mange vælger passwords, der er lette at huske. Dog bør man være ekstra forsigtig, når det gælder adgangen til personlige data, siger partner i Deloitte Kim Schlyter, der er ekspert i cybersikkerhed.

Øverst på listen over danskernes yndlingspasswords er ens egen fødselsdag. Dernæst kommer navne på nære familiemedlemmer og venner. Ens eget navn indtager pladsen som nr. 3.

- En god computer gætter på milliarder af passwords i sekundet. Hackerne har derfor ingen udfordringer med at gætte hverken fødselsdage eller navne. Ligeledes er det en dårlig ide at vælge simple talrækker som 1-2-3-4-5. Sådan en kode tager et øjeblik for en it-kriminel at bryde, siger Kim Schlyter.

Ifølge Kim Schlyter er danskerne generelt uforsigtige, når det gælder beskyttelse af personlige oplysninger:

- Ikke bare vælger vi banale koder, der er meget lette at gætte. Mere end halvdelen af os har også en favoritkode, som vi anvender igen og igen både hjemme og på jobbet. Det gør det utrolig let for kriminelle at skaffe sig adgang til data. De fleste succesfulde hackerangreb starter med et svagt password, siger Kim Schlyter.

Som minimum bør man derfor vælge passwords, der både indeholder bogstaver og tal, mener Kim Schlyter:

- En kode, der både indeholder bogstaver, tal og tegn er meget stærkere end en kode, der kun indeholder en af delene. Hvis man ovenikøbet bruger mange karakterer og samtidig mikser store og små bogstaver, gør man passwordet næsten umuligt at bryde.

Ud over fødselsdage og navne bruger danskerne adresser, lykketal og navne på kæledyr, når de skal finde på nye passwords.

Hvad indgår typisk i dine mest brugte passwords? (mulighed for flere svar)

Din fødselsdag: 13 pct.

Navn på familiemedlemmer eller venner: 13 pct.

Din navn: 12 pct.

En talkombination, der er let at huske (fx ens tal eller 12345…): 11 pct.

Navn på kædedyr: 11 pct.

Familie eller venners fødselsdage: 9 pct.

Nuværende eller tidligere adresse: 5 pct.

Dit telefonnummer eller familiemedlems telefonnummer: 3 pct.

Et idol: 3 pct.

Ingen af ovenstående: 36 pct.

Har du en favorit-pinkode, som du anvender flere steder?

Ja: 55 pct.

Nej: 38 pct.

Ved ikke: 7 pct.

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

kschlyter@deloitte.dk

Kim Schlyter

Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data- og cybersikkerhed. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk