LEO Pharma udnævner Catherine Mazzacco som ny CEO

Ballerup, den 3. juni 2019. LEO Pharma offentliggjorde i dag, at Gitte Aabo efter 27 år i virksomheden – og heraf de seneste 11 som adm. direktør – træder tilbage fra posten som øverste chef den 31. juli 2019. Bestyrelsen har udpeget Catherine Maz-zacco som ny adm. direktør med tiltrædelse 1. august.

LEO Pharma er i færd med at realisere en ambitiøs vækststrategi frem mod 2025. Med en række opkøb og samarbejder har virksomheden i løbet af de seneste år styrket sin position som global leder inden for medicinsk dermatologi og har opbygget en af de stærkeste pipelines inden for sit område. Som næste led i realiseringen af strategien står man nu overfor at skulle forberede den globale lancering af en række nye, innovative behandlinger. På den baggrund har Gitte Aabo og LEO Pharmas bestyrelse i fællesskab besluttet, at tidspunktet derfor er det rette til at lade nye kræfter føre selskabet videre.

”Jeg vil gerne takke Gitte Aabo for hendes enorme arbejde i at udvikle LEO Pharma fra en mindre, europæisk virksomhed til i dag at være en førende global aktør inden for medicinsk dermatologi – og en virksomhed, der er anerkendt for at sætte patienten i fokus. Hendes bidrag har været afgørende for, at LEO Pharma i dag står stærkt rustet til en meget spændende fremtid,” siger bestyrelsesformand for LEO Pharma, Olivier Bohuon.

”Den ambitiøse strategi, der er lagt frem mod 2025 og vores vedholdende fokus på at hjælpe mennesker med hudsygdomme har sat en ny spændende kurs for LEO Pharma. Virksomheden skal over de kommende år gennemføre række globale produktlanceringer, der vil løfte virksomheden op på et endnu højere niveau, og derfor er tidspunktet det rette til at give depechen videre. Jeg er meget taknemmelig for at have haft muligheden for at stå i spidsen for virksomheden i så mange år og for sammen med fantastiske kolleger at have hjulpet millioner af patienter verden over. Jeg er utrolig stolt af, hvad vi har opnået sammen, og af den virksomhed jeg giver videre til min efterfølger,” siger Gitte Aabo.

LEO Pharma’s bestyrelse har udnævnt Catherine Mazzacco som ny adm. direktør per 1. august 2019. Catherine Mazzacco kommer fra en stilling som Head of Global Commercial Operations i GE Healthcares BioPharma enhed og har tidligere bl.a. haft en række ledende poster i Abbotts globale organisation. Med mere end 25 års erfaring inden for ledelse, marketing og salg i medico og lifescience sektoren og med erfaring fra globale produktlanceringer af førende biologiske og immunologiske lægemidler har Catherine Mazzacco en erfaring , der vil være afgørende fornæste skridt i realiseringen af LEO Pharmas strategi frem mod 2025.

Catherine Mazzacco er opvokset i Marokko, uddannet i Frankrig på Université de Technologie de Compiègne, og har de seneste 8 år boet i USA i forbindelse med sit arbejde for Abbott og GE Healthcare. I forbindelse med udnævnelsen som adm. direktør for LEO Pharma flytter Catherine Mazzacco til Danmark i løbet af sommeren.

”Jeg er begejstret over, at vi har været i stand til at tiltrække en kapacitet som Catherine Mazzacco til at stå i spidsen for LEO Pharma. Med sin erfaring fra førende globale medicinalvirksomheder har hun den rette profil til at føre virksomheden succesfuldt gennem udvidelsen af LEO Pharmas portefølje af innovative behandlinger og til yderligere at styrke virksomhedens position som en global leder inden for medicinsk dermatologi,” siger Olivier Bohuon.

”Jeg er beæret over at blive tilbudt positionen som ny øverste leder for LEO Pharma. Det er en virksomhed med en stærk arv og historie – og med en endnu stærkere fremtid. Jeg er imponeret over, hvad mine nye kolleger har udrettet, og over den position de har skabt for LEO Pharma blandt patienter og læger. Det danner et fantastisk fundament for den ekspansion og introduktion af nye, innovative behandlinger, som LEO Pharma står foran i de kommende år,” siger Catherine Mazzacco.

Medicinsk dermatologi er et terapeutisk område under kraftig udvikling. Gennem de seneste år har videnskabelige fremskridt inden for bioteknologi og immunologi ført til frembringelsen af en række banebrydende behandlinger på et område, der ellers ofte har været overset. Disse fremskridt vil grundlæggende ændre livsvilkårene for millioner af mennesker, der indtil i dag ikke har haft adgang til tilstrækkelig behandling af deres sygdom.

Frem mod 2025 er det LEO Pharmas ambition at øge fokus og investeringer i forskning og udvikling, innovation, opkøb og strategiske partnerskaber for at udvide virksomhedens portefølje af innovative behandlinger omfattende orale, biologiske og topikale behandlinger, ligesom man vil investere i udvikling af behandlinger af sjældne hudsygdomme.

Henrik Kyndlev
HDTDK@leo-pharma.com

LEO Pharma hjælper mennesker med at få sund hud. Virksomheden er førende inden for medicinsk dermatologi, hvor man har en bred portefølje af behandlinger og en solid pipeline. Virksomheden, der er dannet i 1908 og er ejet af LEO Fondet, er i dag er kendetegnet ved en høj grad af innovation og pionérånd. Gennem de seneste mange årtier har LEO Pharma fokuseret på at styrke videnskaben inden for medicinsk dermatologi og på at sætte nye standarder for behandlingen af mennesker med hudsygdomme. LEO Pharma har hovedkontor i

Ballerup, og virksomhedens 5.500 medarbejdere i 130 lande hjælper flere end 76 millioner mennesker. LEO Pharmas omsætning udgjorde i 2018 10,410 mio. DKK. Se mere på: www.linkedin.com/company/leo-pharma eller www.leo-pharma.com.

LEO Pharma Signs Agreement to Divest Emollients and Proctology Portfolio to Karo Pharma23.12.2019 12:10:00 CETPress release

Ballerup, DENMARK, December 23, 2019 – Today, LEO Pharma announced the sale of 10 products to Karo Pharma AB for 90 MEUR. The divested portfolio isnon-core to LEO Pharma’s business, and was part of the portfolio acquired from Bayer in July 2019. “This divestment is an important step for LEO Pharma towards strategically aligning our portfolio and increasing focus on innovation and dermatology. This well-established portfolio will be better served by Karo Pharma and its team,” said Anders Kronborg, Chief Financial Officer, LEO Pharma. The product portfolio includes four anti-haemorrhoid products (Sheriproct®, Doloproct®, Neriproct® and Ultraproct®) and six dermatology, mainly over-the-counter products (Ultrabas®, Ultralip®, Ultraphil®, Ultrasicc®, Neribas® and Ultralan®). Karo Pharma is a fast-growing specialty pharma company that develops and markets products to physicians, pharmacies and directly to healthcare providers. The company is listed on the Swedish stock exchange, Nasdaq Stock

LEO Pharma announces positive top-line results for tralokinumab from three Phase 3 studies in adult patients with moderate-to-severe AD11.12.2019 08:05:00 CETPress release

BALLERUP, Denmark, December 11, 2019 – LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced that tralokinumab – an investigational, fully human monoclonal antibody that specifically neutralizes the interleukin-13 (IL-13) cytokine – met all primary and secondary endpoints in its three pivotal Phase 3 studies (ECZTRA 1-3) for the treatment of moderate-to-severe atopic dermatitis (AD) in adults. During the studies, the overall adverse event rate was comparable between tralokinumab and placebo. IL-13 is a key driver of the type 2 inflammation that plays a major role in AD,(1) which is the most common inflammatory skin disease in the developed world,(2) affecting up to five percent of adults across the United States, Canada, Europe and Japan.(3) AD can have a significant, negative impact on patients’ well-being, primarily due to distressing itch, sleep deprivation and social stigmatization due to visible lesions.(4) “In its moderate-to-severe form, AD can cause unbearable