LEO Pharma udnævner Catherine Mazzacco som ny CEO

Ballerup, den 3. juni 2019. LEO Pharma offentliggjorde i dag, at Gitte Aabo efter 27 år i virksomheden – og heraf de seneste 11 som adm. direktør – træder tilbage fra posten som øverste chef den 31. juli 2019. Bestyrelsen har udpeget Catherine Maz-zacco som ny adm. direktør med tiltrædelse 1. august.

LEO Pharma er i færd med at realisere en ambitiøs vækststrategi frem mod 2025. Med en række opkøb og samarbejder har virksomheden i løbet af de seneste år styrket sin position som global leder inden for medicinsk dermatologi og har opbygget en af de stærkeste pipelines inden for sit område. Som næste led i realiseringen af strategien står man nu overfor at skulle forberede den globale lancering af en række nye, innovative behandlinger. På den baggrund har Gitte Aabo og LEO Pharmas bestyrelse i fællesskab besluttet, at tidspunktet derfor er det rette til at lade nye kræfter føre selskabet videre.

”Jeg vil gerne takke Gitte Aabo for hendes enorme arbejde i at udvikle LEO Pharma fra en mindre, europæisk virksomhed til i dag at være en førende global aktør inden for medicinsk dermatologi – og en virksomhed, der er anerkendt for at sætte patienten i fokus. Hendes bidrag har været afgørende for, at LEO Pharma i dag står stærkt rustet til en meget spændende fremtid,” siger bestyrelsesformand for LEO Pharma, Olivier Bohuon.

”Den ambitiøse strategi, der er lagt frem mod 2025 og vores vedholdende fokus på at hjælpe mennesker med hudsygdomme har sat en ny spændende kurs for LEO Pharma. Virksomheden skal over de kommende år gennemføre række globale produktlanceringer, der vil løfte virksomheden op på et endnu højere niveau, og derfor er tidspunktet det rette til at give depechen videre. Jeg er meget taknemmelig for at have haft muligheden for at stå i spidsen for virksomheden i så mange år og for sammen med fantastiske kolleger at have hjulpet millioner af patienter verden over. Jeg er utrolig stolt af, hvad vi har opnået sammen, og af den virksomhed jeg giver videre til min efterfølger,” siger Gitte Aabo.

LEO Pharma’s bestyrelse har udnævnt Catherine Mazzacco som ny adm. direktør per 1. august 2019. Catherine Mazzacco kommer fra en stilling som Head of Global Commercial Operations i GE Healthcares BioPharma enhed og har tidligere bl.a. haft en række ledende poster i Abbotts globale organisation. Med mere end 25 års erfaring inden for ledelse, marketing og salg i medico og lifescience sektoren og med erfaring fra globale produktlanceringer af førende biologiske og immunologiske lægemidler har Catherine Mazzacco en erfaring , der vil være afgørende fornæste skridt i realiseringen af LEO Pharmas strategi frem mod 2025.

Catherine Mazzacco er opvokset i Marokko, uddannet i Frankrig på Université de Technologie de Compiègne, og har de seneste 8 år boet i USA i forbindelse med sit arbejde for Abbott og GE Healthcare. I forbindelse med udnævnelsen som adm. direktør for LEO Pharma flytter Catherine Mazzacco til Danmark i løbet af sommeren.

”Jeg er begejstret over, at vi har været i stand til at tiltrække en kapacitet som Catherine Mazzacco til at stå i spidsen for LEO Pharma. Med sin erfaring fra førende globale medicinalvirksomheder har hun den rette profil til at føre virksomheden succesfuldt gennem udvidelsen af LEO Pharmas portefølje af innovative behandlinger og til yderligere at styrke virksomhedens position som en global leder inden for medicinsk dermatologi,” siger Olivier Bohuon.

”Jeg er beæret over at blive tilbudt positionen som ny øverste leder for LEO Pharma. Det er en virksomhed med en stærk arv og historie – og med en endnu stærkere fremtid. Jeg er imponeret over, hvad mine nye kolleger har udrettet, og over den position de har skabt for LEO Pharma blandt patienter og læger. Det danner et fantastisk fundament for den ekspansion og introduktion af nye, innovative behandlinger, som LEO Pharma står foran i de kommende år,” siger Catherine Mazzacco.

Medicinsk dermatologi er et terapeutisk område under kraftig udvikling. Gennem de seneste år har videnskabelige fremskridt inden for bioteknologi og immunologi ført til frembringelsen af en række banebrydende behandlinger på et område, der ellers ofte har været overset. Disse fremskridt vil grundlæggende ændre livsvilkårene for millioner af mennesker, der indtil i dag ikke har haft adgang til tilstrækkelig behandling af deres sygdom.

Frem mod 2025 er det LEO Pharmas ambition at øge fokus og investeringer i forskning og udvikling, innovation, opkøb og strategiske partnerskaber for at udvide virksomhedens portefølje af innovative behandlinger omfattende orale, biologiske og topikale behandlinger, ligesom man vil investere i udvikling af behandlinger af sjældne hudsygdomme.

Henrik Kyndlev
HDTDK@leo-pharma.com

LEO Pharma hjælper mennesker med at få sund hud. Virksomheden er førende inden for medicinsk dermatologi, hvor man har en bred portefølje af behandlinger og en solid pipeline. Virksomheden, der er dannet i 1908 og er ejet af LEO Fondet, er i dag er kendetegnet ved en høj grad af innovation og pionérånd. Gennem de seneste mange årtier har LEO Pharma fokuseret på at styrke videnskaben inden for medicinsk dermatologi og på at sætte nye standarder for behandlingen af mennesker med hudsygdomme. LEO Pharma har hovedkontor i

Ballerup, og virksomhedens 5.500 medarbejdere i 130 lande hjælper flere end 76 millioner mennesker. LEO Pharmas omsætning udgjorde i 2018 10,410 mio. DKK. Se mere på: www.linkedin.com/company/leo-pharma eller www.leo-pharma.com.

LEO Pharma A/S acquires rights to develop and market brodalumab for moderate-to-severe psoriasis outside of Europe13.8.2019 11:30:00 CESTPress release

New sub-licensing agreement allows LEO Pharma to help more people around the world with an additional treatment option for psoriasis. August 13th, 2019, Ballerup, Denmark: LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced it has acquired the exclusive rights to develop and market brodalumab (marketed as Kyntheum® in the European Union) for the treatment of moderate-to-severe psoriasis outside of Europe through a new sub-licencing agreement with Bausch Health Ireland Limited. The new agreement includes countries with significantly high unmet need, such as Australia, Brazil, Egypt, Mexico, Russia and Saudi Arabia. This complements the ongoing licensing agreement between LEO Pharma A/S and AstraZeneca to develop and market brodalumab for the treatment of moderate-to-severe psoriasis in Europe. To date, LEO Pharma A/S has successfully launched brodalumab in 18 countries. Outside of the EU, Bausch Health Companies Inc. through a licensing agreement with AstraZeneca, ha

LEO Pharma completes the acquisition of Bayer’s pre-scription dermatology business2.7.2019 09:00:00 CESTPress release

LEO Pharma and Bayer announced today the achievement of the relevant closing conditions to allow the transfer of Bayer’s global prescription dermatology business to LEO Pharma. The companies first announced the proposed transaction on July 31, 2018 and completed the first step of the acquisition with the closing in the United States on September 4, 2018. Today’s second and final closing covers all other countries.

LEO Pharma Strengthens US footprint and Global Development Team with appointment of Vice Presidents for Global Regulatory Affairs and Global Project Management10.5.2019 10:27:35 CESTPress release

Ballerup, Denmark, May 10, 2019 – LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced the appointment of Beth-Anne Lang, Vice President and Head of Global Regulatory Affairs and Christine Garrett, Vice President and Head of Global Project Manage-ment. Both will join LEO Pharma on May 13.

New data show that LEO Pharma’s Kyntheum® (brodalumab) sustains PASI 100 scores longer than ustekinumab for people with moderate-to-severe plaque psoriasis25.4.2019 09:12:24 CESTPress release

Ballerup, Denmark, April 25, 2019: LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced that new data presented this week at the 6th Congress of the Skin Inflammation and Psoriasis International Network (SPIN) in Paris demonstrate that more patients with moderate-to-severe psoriasis who received treatment with brodalumab maintained a PASI (Psoriasis Area Severity Index) 100 score for longer than those who were treated with ustekinumab over 52 weeks.