LEO Pharma opkøber Bayers portefølje af receptpligtige lægemidler til behandling af hudsygdomme

Med et markant opkøb styrker LEO Pharma sin position på det globale marked inden for dermatologi og tager et stort skridt mod at realisere virksomhedens mål om årligt at hjælpe 125 millioner patienter i 2025.

Ballerup, Danmark og Leverkusen, Tyskland 31. juli, 2018 – LEO Pharma og Bayer har i dag offentliggjort, at LEO Pharma opkøber Bayers globale portefølje af receptpligtige lægemidler inden for dermatologi. Porteføljen omfatter receptpligtige, topikale produkter til behandling af akne, svampeinfektioner, rosacea samt steroidbehandlinger og havde i 2017 en samlet omsætning på mere end 280 millioner euro. Med aftalen styrker LEO Pharma væsentligt sin position på en række nøglemarkeder og tilføjer samtidig et nyt terapeutisk område til porteføljen af behandlinger.

Produkterne af receptpligtige lægemidler, som LEO Pharma ifølge aftalen vil overtage fra Bayer, omfatter Skinoren® til behandling af akne, Travogen® og Travocort® til behandling af svampeinfektioner, steroidbehandlingerne Advantan®, Nerisona®, og Desonate® samt Finacea®, der bliver LEO Pharmas første behandling af rosacea.

Porteføljen af produkter vil således både tilføje et nyt terapeutisk område til virksomhedens udbud af behandlinger og vil betragteligt styrke LEO Pharmas eksisterende, globale forretning, hvor omsætningen på nogle markeder vil blive mere end fordoblet. Handlen omfatter ikke Bayers håndkøbslægemidler inden for dermatologi som bl.a. Bepanthen® og Canesten®.

“Hos LEO Pharma er vi naturligvis meget begejstrede over aftalen. Med tilføjelsen af de stærke brands inden for receptpligtige behandlinger og tilførslen af nye kolleger fra Bayer tager vi et kvantespring mod at realisere vores mål om årligt at hjælpe 125 millioner patienter i 2025. Vi udvider vores portefølje af behandlinger og styrker vores omsætning og størrelse betragteligt på en lang række nøglemarkeder rundt om i verden. Og vi understreger dermed vores ambition om at være den globalt foretrukne partner inden for medicinsk behandling af hudsygdomme,” siger Gitte Aabo, CEO for LEO Pharma.

“Vi er meget tilfredse med at have fundet den rette partner til at overtage vores portefølje af receptpligtige lægemidler inden for dermatologi. LEO Pharma har en lang og stærk tradition på området og en kultur, der sætter udvikling og innovation i højsædet,” siger Heiko Schipper, President for Consumer Health og medlem af bestyrelsen hos Bayer. “Vi er meget taknemmelige for den dedikerede indsats fra mange dygtige kolleger, som har ført til, at vores forretning inden for receptpligtige lægemidler på dermatologiområdet har udviklet sig positivt, siden den blev en del af Bayer i 2006. Fremover vil LEO Pharma være den rette ejer til at udvide og udvikle den receptpligtige dermatologi-portefølje, mens vi vil fokusere på vores stærke portefølje af håndkøbsprodukter”.

Med aftalen overtager LEO Pharma de globale rettigheder til porteføljen dog undtaget Afghanistan og Pakistan, og overtager samtidig medarbejdere i salgs- og marketingfunktioner i 14 lande samt en fabrik i Segrate i Norditalien. Samlet set vil omkring 450 medarbejdere overflytte fra Bayer til LEO Pharma som en del af aftalen. Kombinationen af de to virksomheders lokale salgs- og marketingorganisationer vil samtidig medføre forøget effektivitet hos LEO Pharma.

Transaktionen forventes gennemført i to trin. I 2018 for USA og i andet halvår af 2019 for øvrige markeder.

Transaktionen er underlagt de vanlige ikrafttrædelsesbetingelser, herunder konkurrencemyndighedernes godkendelse. Parterne offentliggør ikke transaktionens finansielle detaljer.

LEO Pharma A/S

Henrik Kyndlev
henrik.kyndlev@leo-pharma.com

Bayer

Tricia McKernan
tricia.mckernan@bayer.com

Christian Hartel
christian.hartel@bayer.com

LEO Pharma er en global, forskningsbaseret virksomhed, der hjælper mennesker til at få en sund hud. Ved at tilbyde løsninger til patienter i mere end 130 lande på verdensplan hjælper LEO Pharma mennesker til at håndtere deres hudlidelser. LEO Pharma blev stiftet i 1908 og er 100% ejet af LEO Fondet. Virksomheden har i årtier forsket i og udviklet produkter og løsninger til mennesker med hudsygdomme. LEO Pharma har hovedkvarter i Danmark og beskæftiger ca. 5.300 medarbejdere i hele verden. I 2017 omsatte virksomheden for DKK 10,4 milliarder. For yderligere information:

www.leo-pharma.com

www.linkedin.com/company/leo-pharma

Om Bayer

Bayer er en global koncern med kernekompetencer inden for Life Science områderne Sundhed og Landbrug. Bayers produkter og services er udviklet til at hjælpe mennesker og forbedre deres livskvalitet. Selskaberne i koncernen har sommålsætning at opnå og opretholde førende positioner på koncernens markeder og derved skabe værdi for sine kunder, aktionærer og medarbejdere. Til dette formål er det koncernens strategi at hjælpe med at løse nogle af vor tids mest presserende udfordringer og igennem en exceptionel indsats styrke koncernens indtjeningsevne. Bayer har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. I regnskabsåret 2017 havde Bayer-koncernen 99.800 ansatte og en omsætning på 35 milliarder euro. Anlægsudgifter udgjorde 2,4 milliarder euro, mens investeringer i forskning og udvikling udgjorde 4,5 millioner euro. For yderligere information, besøg www.bayer.com.

Fremadskuende erklæringer

Denne meddelelse kan indeholde fremadskuende erklæringer baseret på aktuelle antagelser og forudsigelser foretaget af Bayers ledelse. Forskellige kendte og ukendte risici, usikkerheder og andre forhold kan føre til væsentlige forskelle mellem virksomhedens faktiske fremtidige resultater, finansielle situation, udvikling eller præstation og de estimater, som gives her. Disse forhold inkluderer dem, der redegøres for i Bayers offentlige beretninger, som er til rådighed på Bayers hjemmeside på www.bayer.com. Selskabet påtager sig intet ansvar for at opdatere disse fremadskuende erklæringer eller for at tilpasse dem til fremtidige begivenheder eller udviklinger.

Forskere fra LEO Pharma hyldes med Innovationsfondens Innovatørpris 20191.2.2019 15:01:40Pressemeddelelse

Excellent og banebrydende forskning, som skaber værdi for Danmark, er i fokus, når Innovationsfonden i dag uddeler årets priser. Det er derfor med stor stolthed, at LEO Pharma i dag kan meddele, at to af virksomhedens forskere, Marianne Lind, Ph.d. Senior Scientist og Karsten Petersson, Ph.d. Director, er udvalgt til at modtage Innovatørprisen 2019. Det er tredje år i træk, at prisen uddeles, og tildelingen af årets Innovatørpris til Marianne Lind og Karsten Petersson, som begge arbejder inden Explorative Formulation & Technologies hos LEO Pharma, sker på baggrund af følgende vurderinger: Den værdiskabelse, kandidaterne har skabt for såvel virksomhed som patienter Kandidaternes evne til at omsætte excellent forskningsviden til konkrete løsninger De to forskere modtager prisen for udviklingen af Enstilar®, LEO Pharmas skumspray til behandling af psoriasis. Enstilar® blev godkendt af Lægemiddelstyrelsen og kom på markedet i Danmark i 2016. Produktet anvendes i dag af flere end en million

LEO Pharma Strengthens Focus on Translational Medicine with the Appointment of Adam B. Raff, M.D., Ph.D., as Director and Medical Advisor9.1.2019 10:23:45Pressemeddelelse

Ballerup, Denmark, 9 January, 2019 – LEO Pharma, a global leader in medical dermatology, today announced that Adam B. Raff has been appointed as Director and Medical Advisor in Translational Medicine as of January 28, 2019. Adam Raff’s primary objective will be to support LEO Pharma’s ambitions to advance science within dermatology through translational medicine. Adam Raff is a Doctor of Medicine (Hons) and holds a Doctorate in Philosophy in Systems Biology and Disease from the University of Southern California in Los Angeles, CA as well as a Bachelor of Science in Biology (Hons) from Georgetown University in Washington, DC. He completed his dermatology training at the Harvard Combined Dermatology Residency Program, Boston, MA. In his current position, Adam Raff works as a Dermatologist at the Department of Dermatology at Massachusetts General Hospital, Boston, MA as well as a Dermatology Instructor at Harvard Medical School, Boston, MA. With the addition of a new Translational Medicin