LEO Pharma frasælger 10 af sine produkter til svenske Karo Pharma AB

- Frasalg af 10 produkter i handel på 260 mio. EUR
- LEO Pharma fokuserer på medicinsk dermatologi og introduktion af innovative produkter
- Transaktionen forventes gennemført 4. april 2018

BALLERUP, Danmark, 1. marts 2018 - I dag meddelte LEO Pharma, at man frasælger en produktportefølje på 10 produkter til den svenske virksomhed Karo Pharma for 260 mio. EUR. Dette frasalg udspringer af virksomhedens 2025-strategi, der i nu øger fokus på nye innovative løsninger indenfor medicinsk dermatologi og ophører med at tilbyde håndkøbsmedicin (OTC) på de fleste markeder. Transaktionen forventes gennemført den 4. april 2018.

"Jeg er meget tilfreds med aftalen med Karo Pharma. Det er min klare overbevisning, at vores ti produkter i denne portefølje vil passe godt ind hos Karo Pharma og vil kunne hjælpe endnu flere patienter i fremtiden. Denne afhændelse er et vigtigt skridt i retning af strategisk tilpasning af vores portefølje og øget fokus på innovation og medicinsk dermatologi som fremlagt i vores 2025-strategi ", siger Gitte Aabo, administrerende direktør for LEO Pharma.

Produktporteføljen, der nu frasælges, omfatter ti veletablerede brands: Conotrane®, Fonx®, Condyline®, Synalar®, Mildison®, Locobase®, Centyl®, Kaleorid®, Burinex® og Selexid® - heraf udgør Selexid®, Burinex® og Locobase® omkring 60% af produktporteføljens omsætning.

Den afhændede porteføljes årlige omsætning udgjorde i 2017 ca. 70 mio. EUR, hvoraf halvdelen af ​​omsætningen kom fra de nordiske lande, ca. 35 mio. EUR.

Karo Pharma er en hurtigt voksende medicinalvirksomhed, der udvikler og markedsfører produkter til læger, apoteker og direkte til andre sundhedsaktører. Selskabet er noteret på den svenske børs, Nasdaq Stockholm.

"Med dette opkøb forfølger vi vores aggressive vækstplan og virksomheden tager et meget stort og vigtigt skridt", siger Anders Lönner, bestyrelsesformand i Karo Pharma AB i en børsmeddelelse til Nasdaq Stockholm tidligere i dag.

LEO Pharma vil fortsat øge sine bestræbelser på at udvikle nye innovative behandlinger inden for såvel biologiske og systemiske behandlinger samt gennem nye topikale virkningsmekanismer. Virksomheden forventer yderligere at udvide sin eksisterende pipeline gennem tætte partnerskaber med andre medicinalfirmaer, biotekvirksomheder og forskningsinstitutioner, samt gennem reinvesteringer i forskning og udvikling, som forventes at stige til op imod 25% af virksomhedens årlige indtægter.

Så snart transaktionen er tilendebragt vil LEO Pharma og Karo Pharma arbejde tæt sammen for at sikre en smidig og effektiv overdragelse af produkter og markedsføring til Karo Pharma. Transaktionen omfatter ikke medarbejdere eller produktionsfaciliteter.

Maia Søchting
Global External Communications
E-mail: MFDDK@leo-pharma.com
Mobile: +45 3119 3559