LEO Pharma frasælger 10 af sine produkter til svenske Karo Pharma AB

- Frasalg af 10 produkter i handel på 260 mio. EUR
- LEO Pharma fokuserer på medicinsk dermatologi og introduktion af innovative produkter
- Transaktionen forventes gennemført 4. april 2018

BALLERUP, Danmark, 1. marts 2018 - I dag meddelte LEO Pharma, at man frasælger en produktportefølje på 10 produkter til den svenske virksomhed Karo Pharma for 260 mio. EUR. Dette frasalg udspringer af virksomhedens 2025-strategi, der i nu øger fokus på nye innovative løsninger indenfor medicinsk dermatologi og ophører med at tilbyde håndkøbsmedicin (OTC) på de fleste markeder. Transaktionen forventes gennemført den 4. april 2018.

"Jeg er meget tilfreds med aftalen med Karo Pharma. Det er min klare overbevisning, at vores ti produkter i denne portefølje vil passe godt ind hos Karo Pharma og vil kunne hjælpe endnu flere patienter i fremtiden. Denne afhændelse er et vigtigt skridt i retning af strategisk tilpasning af vores portefølje og øget fokus på innovation og medicinsk dermatologi som fremlagt i vores 2025-strategi ", siger Gitte Aabo, administrerende direktør for LEO Pharma.

Produktporteføljen, der nu frasælges, omfatter ti veletablerede brands: Conotrane®, Fonx®, Condyline®, Synalar®, Mildison®, Locobase®, Centyl®, Kaleorid®, Burinex® og Selexid® - heraf udgør Selexid®, Burinex® og Locobase® omkring 60% af produktporteføljens omsætning.

Den afhændede porteføljes årlige omsætning udgjorde i 2017 ca. 70 mio. EUR, hvoraf halvdelen af ​​omsætningen kom fra de nordiske lande, ca. 35 mio. EUR.

Karo Pharma er en hurtigt voksende medicinalvirksomhed, der udvikler og markedsfører produkter til læger, apoteker og direkte til andre sundhedsaktører. Selskabet er noteret på den svenske børs, Nasdaq Stockholm.

"Med dette opkøb forfølger vi vores aggressive vækstplan og virksomheden tager et meget stort og vigtigt skridt", siger Anders Lönner, bestyrelsesformand i Karo Pharma AB i en børsmeddelelse til Nasdaq Stockholm tidligere i dag.

LEO Pharma vil fortsat øge sine bestræbelser på at udvikle nye innovative behandlinger inden for såvel biologiske og systemiske behandlinger samt gennem nye topikale virkningsmekanismer. Virksomheden forventer yderligere at udvide sin eksisterende pipeline gennem tætte partnerskaber med andre medicinalfirmaer, biotekvirksomheder og forskningsinstitutioner, samt gennem reinvesteringer i forskning og udvikling, som forventes at stige til op imod 25% af virksomhedens årlige indtægter.

Så snart transaktionen er tilendebragt vil LEO Pharma og Karo Pharma arbejde tæt sammen for at sikre en smidig og effektiv overdragelse af produkter og markedsføring til Karo Pharma. Transaktionen omfatter ikke medarbejdere eller produktionsfaciliteter.

Maia Søchting
Global External Communications
E-mail: MFDDK@leo-pharma.com
Mobile: +45 3119 3559

LEO Pharma hjælper mennesker til at få en sund hud. Ved at tilbyde løsninger til patienter i mere end 100 lande på verdensplan hjælper LEO Pharma mennesker til at håndtere deres hudlidelser. Grundlagt i 1908 og ejet af LEO Fondet har lægemiddelvirksomheden dedikeret årtiers forskning og udvikling til at levere produkter og løsninger til mennesker med hudlidelser. LEO Pharma har hovedkvarter i Danmark og har ca. 5.200 ansatte over hele verden. For mere information, se www.leo-pharma.com

LEO Pharma A/S og FibroTx LLC indgår samarbejde om udvikling af ikke-invasiv hudsampling13.6.2018 09:45pressemeddelelse

Ballerup, den 13. juni, 2018 – LEO Pharma og FibroTx har indgået samarbejde om udviklingen af ny teknologi til ikke-invasiv hudsampling. FibroTx er et biotek-selskab med base i Estland, som udvikler innovative værktøjer til målrettet dermatologisk behandling. Samarbejdet er det første skridt på vejen mod at kunne måle biomarkører fra hudoverfladen hos patienter med atopisk dermatitis ved brug af en ikke-invasiv hudsampling-metode, som FibroTx har udviklet. Metoden kan anvendes til at bestemme omfang af sygdommen samt til at overvåge effekten af behandling. Det er endvidere også muligt, at metoden vil kunne anvendes til at vurdere fremtidig effekt af behandling. Samarbejdet mellem LEO Pharma og FibroTx om udviklingen af målrettede medicinske værktøjer, der medfører mindst muligt ubehag for patienterne, styrker begge virksomheders indsats for at forbedre livet for mennesker, som er ramt af atopisk dermatitis. ”Vi er glade for at indgå samarbejde med FibroTx om deres nye teknologi, som vi

LEO Pharma ansætter Christian Antoni som Senior Vice President for Global Development, R&D28.5.2018 13:07pressemeddelelse

Ballerup, den 28. maj, 2018 – Christian Antoni, cand. med. og ph.d tiltræder som Senior Vice President for Global Development, R&D hos LEO Pharma 1. juni 2018 med globalt ansvar for Chemistry Manufacturing & Control, Regulatory Affairs, Clinical Operations, Medical Science & Safety samt projektledelse. Han vil referere til Kim Kjøller, Executive Vice President for Global Research & Development.